ההפגנה בבית הספר, היום (צילום: חדשות 2)
ההפגנה הבוקר בבית הספר | צילום: חדשות 2
המסמך ששלחה בטעות אחת המורות בתיכון בכפר סבא ובו הערות רכילות שהעלו המורים לגבי התלמידים לקראת הנסיעה לפולין, הכעיס את התלמידים והמורים. אך בשיחות שערכנו עם גורמים ממערכת החינוך, כמו גם עם הורים בבית הספר עולה כי מדובר בתופעה נרחבת יותר שאינה אופיינית רק לתיכון הספציפי.

עו"ד אייל פלום, אב לאחד מילדי שכבה יא' ויו"ר ועד ההורים של ביה"ס, אומר היום כי "השיחות בנושא החלו אתמול ונעשית כרגע הרבה מאוד פעילות בביה"ס כדי להתמודד עם המקרה. אין ספק שזה הדגיש נקודה שצריכה טיפול, ולא רק טיפול נקודתי. כל מנהל בית ספר בארץ היום צריך לגשת למורים שלו ולשוחח איתם. אני לא מאמין שזאת תופעה מקומית או חד פעמית. יש פה שיח של מורים של מורים שצריך להוקיעו מיסודו".

גם ורד פלום, אמו של אותו הילד, שעוסקת בחינוך, טוענת היום כי מדובר בתופעה נרחבת יותר. "אני סומכת על הנהלת בית הספר שייקחו אחריות על המקרה וימצאו דרך לפתור את הבעיה ושנמצאת לא רק שם, אלא בכל מקום במערכת החינוך".

ד"ר זאב דגני, מנהל תיכון הגימנסיה הרצליה בתל אביב, מאשר את הדברים ומגלה היום כי מדובר בתופעה מוכרת שיש להוקיע, אבל בדרך כלל הדברים אינם מועלים על הכתב. "ברוב בתי הספר קיימות מועצות פדגוגיות שמתכנסות פעמים בשנה לפני מתן ציונים במטרה לנתח את מצבו של התלמיד", אומר ד"ר דגני, "הישיבות הללו מורכבות מ-20 מורים בערך שמלמדים את הכיתה שיושבים ומרכלים על הילדים. מורים הם אנשים רגילים כמו כולם ומה שיוצא מאותן ישיבות הן פעמים בשנה בהם משפדים את הילדים. כשהגעתי לגימנסיה שמתי סוף למנהג הזה".

"לא הופתעתי"

מנהל הגימנסיה מסביר כי מעבר למשבר האמון שיצר המקרה בתיכון הספציפי, מקרים מסוג זה פוגעים באמונם של תלמידי בתי הספר בכללותם. "לצערי, מקרים כאלה פוגעים במעט האמון שעוד נשאר לתלמידים לנו במורים, כי הרי זה משליך הרבה מעבר לתיכון בכפר סבא. מחר, כשאני אכנס לאחת הכיתות, חלק ניכר מהכבוד שהיה לתלמידים כלפי, כחלק מהצוות החינוכי, יעלם", הוא אומר.  "בעיניי מקרה בו מורה אומר על ילד שהוא שקרן, גם אם הילד לא תמיד אומר את האמת, הוא מעשה קשה של שיפוט ושל התנהגות שאינה הולמת. זה דומה מאוד לפסיכולוג או לרופא שידבר על מטופליו מאחורי הגב. ולמרות זאת, אולי עכשיו כשזה נחשף משהו ישתנה ויתחילו לטפל בזה. תפקידו של המנהל להתריע מפני מקרים כאלה".

מורה מחנכת נוספת בתיכון ממרכז תל אביב, מאשרת גם היא את הדברים והתפלאה רק מעצם כתיבת ההערות והעלאתם לרשת. "ממש לא הופתעתי מהפרסום. זה לא נראה לי כמו משהו חריג וזה משהו שעולה בהרבה ישיבות. בישיבות פדגוגית ובישיבות ציונים, השיחה בדרך כלל מגיעה לכדי רכילויות כמו 'ההיא הולכת עם כל הבנים בשכבה' או 'ההוא ילד מעצבן'. מי שרושם את ההערות על הילדים מציין בדרך כלל רק את הנתונים הרלוונטים לתפקוד התלמיד בכיתה ואת שאר הדברים מציינים בעל פה. לפעמים אותן רכילויות כן משמעותיות לטיול כמו הנסיעה לפולין ששם צריך להיות מוכנים להתנהגות התלמיד ולעיתים מדובר ברכילות שאליה מתדרדרת השיחה. תפקיד הרכז, המחנך או המנהל לעצור את הריכולים", היא מספרת.   

במשרד החינוך מסבירים כי אין אפשרות למנוע ריכול טבעי המתקיים בין קולגות. ועם זאת, העלאת הדברים על כתב והגעתם אל התלמידים כמו שנעשתה במקרה הנוכחי נוגדת את דמות המחנך ויש לטפל בה. ממשרד החינוך נמסר: "אנו רואים את האירוע בחומרה רבה. נערוך בירור מעמיק ויסודי בנושא, ונפעל בהתאם".

>> התלמידים מוחים ושוקלים תביעה משפטית

>> מנהלת ביה"ס: "מתנצלים מעומק הלב, לוקחים אחריות על הכשל"