ילד כותב מכתב לאביו (אילוסטרציה) (צילום: Natalia Nieves Iszakovits, Shutterstock)
את מי משרתים שיעורי הבית? | צילום: Natalia Nieves Iszakovits, Shutterstock
שיעורי הבית, אותה עננת גשם שחורה המלווה את הילדים הביתה מבית הספר במשך שנים רבות, הזכורה בתיעוב ואימה גם להוריהם מילדותם, ומייצרת לא מעט מתח וכעס בבתים רבים באופן יומיומי, הם דרישה ברורה ומחייבת של מערכת החינוך אל מול הילדים והוריהם. האריס קופר, החוקר הידוע בעולם בנושא שיעורי בית, מאוניברסיטת דיוק, שב ואומר, כסיכום ביניים למחקריו בנושא, כי ״אין כל הוכחה כי כמות שיעורי הבית הניתנת משפרת את הביצועים האקדמיים של ילדים״, הת׳ר שומכר, סוציולוגית ואנתרופולוגית ידועה, שהוציאה מספר ספרי הורות מצליחים ומובילה את סגנון ההורות המהפכני ׳רנגייד פרנטינג׳, (הורות עורקת) מעוניינת לפתוח את העניין הזה, ויפה שעה אחת קודם.

״האמירה הזאת של קופר קשה לי״, היא אומרת. ״יכול להיות שכל השעות האבודות האלה שאפשר היה לשחק בהן, שגררו משחקי כוחות ודמעות היו לחינם? שמיליוני משפחות סתם יצרו את הטקס היומי הזה? שיעורי בית הם נוהג כה מקובל עד שאיש לא שואל שאלות. כשמביטים בנתונים היטב מוצאים שיש לשיעורי הבית יתרונות אבל הם תלויי גיל. אצל ילדי חטיבת הביניים הלמידה בכיתה היא החשובה מכולן, ושיעורי בית הם סתם עבודה מיותרת. היחס בין הכנת שיעורים להצלחה בלימודים הוא מינימלי עד לא קיים. כשהילדים מגיעים לתיכון, יש לשיעורי הבית יתרון, אבל גם הוא לא גדול. ובטח לא יותר משעתיים כל יום. מי שעובר את הגבול הזה כבר לא מרוויח״.

במסגרת 120 מחקריו של קופר, שנערכו בין השנים 1989 ל-2006, לא נמצא כל יתרון לשיעורי הבית אצל הילדים הצעירים יותר, אבל כן נמצא ששיעורי הבית גרמו לילדים לגישה שלילית כלפי בית הספר. ״זו הבעיה״, אומרת שומכר. ״זה לא נכון שהשיעורים לא משפיעים על הצלחת הילדים האלה. הם כן, אבל באופן שלילי.  לילד מגיעה הזדמנות להתחיל את הלימודים ולפתח אהבה למקצועות וללמידה. במקום זה השיעורים גורמים לילדים להפנות גבם לבית הספר. זו דרך ארוכה. לילד בכיתה א׳ יש 12 שנות לימודים לפניו, וזה רק בבית הספר. השיעורים משפיעים לרעה גם על היחסים בבית. באלפי בתי משפחות מתכתשות על כך כל ערב. הורים מתחננים ומענישים, ילדים מוחים ובוכים, במקום לתמוך אחד בשני בסוף היום״.

שומכר מעלה עוד נושא כאוב, העובדה שהורים רבים פשוט עושים עבור הילדים את השיעורים שלהם. ״כשנותנים שיעורים בגיל צעיר מדי, הילדים זקוקים לעזרת ההורים, כי אין להם את הכלים להתמודד עם העבודה והארגון שלה לבד. כך הם מתרגלים להסתמך על נוכחות ההורים, שפעמים רבות ממש משלימים עבורם את המשימות. ההורים רואים את עצמם כשוטרים לענייני שיעורי בית והתפקיד הזה עושה רע לכולם, וחותר תחת הרעיון של שיעורי הבית שאמור לייצר אחריות אישית. התומכים אומרים ששיעורי בית מחזקים את הנלמד בכיתה ויוצרים קשר בין הבית לבית הספר, גם מבחינת ההורים שנחשפים לחומר, אבל ההורים והילדים כבר מקיימים יחסים של אחריות מול בית הספר כשהם נדרשים שלילדים יהיה את הציוד, הביגוד והמזון המתאים. דברים כמו שינה טובה ויחסים נעימים גם הם חשובים ללמידה ולהצלחה.

"מה שכן עוזר לילדים בגילאים הצעירים היא קריאה בספרים אחר הצהריים. ההורה יכול לעזור בזה, אבל חשוב שגם זה יתנהל באופן חיובי ומהנה. מגיע לילדים הצעירים שיפסיקו לתת להם שיעורים. לשיעורי בית אין מקום בחיי הילדים אם אין להם יתרון אקדמי. יש דברים חיוביים שאפשר להקדיש להם את השעות החשובות הללו".

 >> גם סופר נני - מיכל דליות מסכימה: מה עושים כשהילדים לא רוצים לעשות שיעורים?