מורה בורוד מלמדת ארבע בנות בכיתה ליד לוח (צילום: Daaron/Bonnie Jacobs, Istock)
רק בנות? יש לזה מחיר | צילום: Daaron/Bonnie Jacobs, Istock

האם ההישגים של ילדיכם בלימודים קשורים גם לחבריהם לכיתה? לפי מחקר בריטי חדש, בנות צפויות להצליח יותר בלימודים אם הן לומדות בבתי ספר שמיועדים רק לבנות; המחקר מראה כי תלמידות שלמדו בבתי ספר לבנות בלבד השיגו ציונים גבוהים יותר מאשר אלה שלמדו בבתי ספר מעורבים, ומי שהתקשתה בלימודים ועברה לבית ספר לבנות בלבד, שיפרה באופן משמעותי את ציוניה.
מספר בתי הספר שמיועדים לבנות בלבד, הולך ויורד בבריטניה בהתמדה מאז שנת 1970 וכיום הורים רבים יותר דורשים בתי ספר משותפים. רק 221 אלף בנות לומדות היום במסגרת בתי ספר כאלה מתוך 3.5 מיליון תלמידים.


בנות שקטות יותר?

המחקר, שנערך מטעם כתב עת בריטי בשם "המדריך לבית הספר הטוב" בדק את תוצאות בחינות הסיום של חטיבת הביניים בקרב למעלה מ-700 אלף תלמידות בבתי ספר ציבוריים בבריטניה בין השנים 2005 ו-2007. מתוך 71,286 תלמידות שעברו המבחן בבתי ספר לבנות בלבד, קיבלו כולן ציונים טובים הרבה יותר מאלה שציפו להן על סמך ציוניהן בסיום בית הספר היסודי. מתוך 67,942 בנות שעברו את המבחן בבתי ספר מעורבים, 20 אחוז קיבלו תוצאה גרועה מהמצופה.
"הורים רבים מסתכלים על היתרונות של בתי ספר מעורבים, כמו העובדה שזה מכין את הילדים לחיים הבוגרים ולעולם העבודה", אומרת אחת מעורכות המחקר, ג'נט וואליס. "אבל אין להתעלם מהנתונים האלה. לא ציפינו למצוא הבדל כל כך גדול משמעותי".

"זו שאלה של ביטחון עצמי שהבנות מפתחות", אומרת מנהלת בית הספר בבריטניה. "אם הן טובות במתמטיקה או במדעים, בבית ספר כזה אף אחד לא ישאל אותן למה הן מתמקדות במקצועות של בנים. גם בנות חסרות ביטחון עצמי יכולות לשגשג בסביבה כזו".


"הייתה טענה כזו כבר בשנות ה-90, בעקבות מחקר של איגוד הנשים בעלות תואר אוניברסיטאי בארה"ב", אומר ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה. "מחקרים הראו שבנות שלומדות בחטיבת ביניים שמיועדת לבנות בלבד מראות הישגים טובים יותר בלימודים. ייתכן שזה קשור לכך שבנים נוטים יותר להתפרץ ובנות אולי שקטות יותר. בנוסף, הרבה פעמים בגלל הנטייה של החברה, בת שהולכת למקצוע כמו מדעי המחשב עשויה למצוא עצמה שם לבד, ואיזו בת בתיכון תרצה להיות בכיתה כזו. גם אם יש לה את היכולת, ייתכן שהיא לא תקבל מספיק עידוד. ברגע שזו כיתה של בנות בלבד, הטובות ביותר שם יכולות להביא לידי ביטוי את היכולות שלהן במקצועות ריאליים. במקצועות הומניים, בנות באופן כללי טובות בדרך כלל".
אז למה לא לבצע הפרדה כזו תמיד?
ד"ר מילר: "כי יש לזה מחיר. אחת הבעיות, ורואים את זה גם בחינוך הדתי, זה שבנים לא נמצאים באינטראקציה עם בנות. זה אומר לא לקבל נקודות השקפה אחרות ולא להתמודד בכלל עם המין האחר. באנגליה זה גם מביא לכל מיני תופעות חולות, כמו טרטור של ילדים צעירים. בבית ספר מעורב אתה לומד ליצור קשר עם בנות, זה חלק מתהליך החברות, כי זה המקום שבו פוגשים את המין השני. אחרת מתי תפגוש בנות, רק בגיל 18? וכשאין בכך אלמנט אידיאולוגי מטעמי צניעות, זה חסר טעם.

"פיתרון אפשרי עשוי להיות כיתות נפרדות בבתי ספר, אבל אז צריך לבדוק אם לא צריך גם שיטת הוראה אחרת – ייתכן שבנות לומדות אחרת, מתוך שיתוף פעולה או פחות הישגיות. כלומר, צריך לעבוד איתן נכון כדי שיפגינו יכולות טובות יותר".