אנחנו כבר יודעים שאינסטגרם הפכה לאחת הפלטפורמות האינטרנטיות היותר רווחיות שיש. רובנו כבר לא תמימים ומבינים שמאחורי כל מוצר שמוצב במרכז הפריים של בעל חשבון פופולרי במיוחד יש כסף, והרבה, אותו שילם בעל המוצר לבעל החשבון, ואפילו הנחה אותו כיצד להציגו ובאיזו שעה להעלות את התמונה. לא מעט אנשים הצליחו לעשות מזה כסף, ביניהם הורים לילדים פוטוגניים או חמודים במיוחד, שהפכו את הילדים לסנסציות אינסטוש קטנות, ומקבלים בגדים, מוצרים וכסף תמורת חשיפה.

בין הילדים הכי פופולריים אפשר למצוא את אלונסו מתאו הצעיר, היפה וכנראה הפופולרי מכולם, לו 600 אלף עוקבים, את הדוגמן המתוק גאווין, לו מעל 200 אלף עוקבים, את קולט ויקסום ששני בניה חולקים באינסטגרם שלה, שהפך גם לבלוג, ולהם מעל 250 אלף עוקבים, לתינוקת מיליבל דיאמונד מאוסטרליה יש 140 אלף עוקבים, וחברתה הג׳ינג׳ית פיקסי קרטיס גם היא עם מעל 100 אלף. יש עוד המוני דוגמאות כאלה, ועם הזמן הילדים מקבלים גם קמפיינים, חוזי דוגמנות והופעות במדיות השונות.

אלונסו מתאו

איך זה עובד בעצם?

 

כל הכיף והיופי הניבטים מהתמונות אינם שקר מוחלט, מרבית הילדים הללו נהנים מהשהייה מול המצלמה ומתשומת הלב לה הם זוכים, אבל מדובר בילדים קטנים, כך שדי ברור שלא תמיד יש להם כוח להחליף בגדים שוב ושוב ולעשות פוזות למצלמה, ושהיו מעדיפים להתלכלך בחצר.

גאווין

 

 

 

 

 

למי שלא יודע איך זה עובד, הנה מורה נבוכים קצר: האמהות מעלות תמונות יפות של הילדים, פעמים רבות בסטיילינג יוצא דופן, משיגות בסיס של עוקבים, ותופסות את תשומת לבם של מותגים, לרוב קטנים ומקומיים, שמתחילים לשלוח להן פריטים בחינם תמורת צילום ותיוג. בהמשך התשורות גדלות, המותגים מתחילים להציע זיכויים או תשלום (מחיר לפוסט נע בין 100-5,000 דולר), שיתופי פעולה ועסקאות שונות במאות עד מאות אלפי דולרים, ובהתאם לכך גדלה גם רמת המחוייבות. בחלק מהמקרים כבר לא מסתפקים בצילום של אמא באייפון אלא שולחים צלם מקצועי, סטיילינג ועוד, ומתערבים גם ברמת התוכן המדוייק, התיוגים והתגיות, וכאמור, התאריך השעה בהם עולה הפוסט.

התופעה גדלה, ועכשיו עולה לרדאר של התעשייה, אנשי מקצוע נאלצים לתת עליה את הדעת והם מודאגים. ״מדובר במסחר לכל דבר״, אומרת סוזן סקפידי, המנהלת האקדמאית של אגף חוקי האופנה באוניברסיטת פורדהם הניו יורקית. ״שלא כמו בועלם הדוגמנות, אין רגולציות בכלל, וזה מדאיג כי מעורבים פה ילדים שעובדים קשה. יש החלפת בגדים, אנשי מקצוע, שעות ארוכות ואסטרטגיות מותג שונות, הכל כדי להביא מספרים גבוהים באינסטגרם. זה דומה בעיקר לעולם תצוגות היופי בהן מעורבים ילדים״.

״לא כל ילד זוכה לחוויה כזאת, שיכולה להיות גם חיובית מאוד, אבל יש פה סיכון שהילד יחוש שהוא סחורה בעיני הוריו״, מזהירה הפסיכולוגית ג׳ינג׳ר קלארק. ״חייבים להיזהר ולהדגיש כל הזמן שזה רק בשביל הכיף, כדי להתחפש. יש לכך השפעות מרחיקות לכת לגבי הערך העצמי של הילד, ומה רוצים שהערכים שלו יהיו״, היא מסבירה, ומצטטת מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, ומצא שהשאיפה הגדולה ביותר של בני עשר עד שתים עשרה היום היא להיות מפורסמים. 

מילי בל דיאמונד

>> הילדות שמשגעות את האינסטגרם