ילדה מסתכלת במראה (צילום: istockphoto)
ולהשלמת מראה הילדה התמימה: חזייה מרופדת | צילום: istockphoto

אחרי שראינו נעלי עקב ומוצרי איפור לילדות בנות חמש, מגיעה עכשיו סערה חדשה, אף היא קשורה למיניות המוקדמת של ילדות קטנות: חברה אוסטרלית להלבשה תחתונה בשם Bonds החלה למכור חזיות מרופדות במידות קטנות, המיועדות ללילדות בנות שמונה.

ואחר כך הן סובלות מהפרעות אכילה

ד"ר מייקל קאר-גרג, פסיכולוג ילדים אוסטרלי, קרא לחברה להוריד לאלתר את המוצר מהמדפים. לטענתו החזייה מהווה רק אחת מהדוגמאות לתופעה המדאיגה של הפיכת ילדים למבוגרים: "מדובר בטשטוש גבולות בין ילדה קטנה לאישה. זה מפר נורמה חברתית חשובה, לפיה ילדים אינם צריכים להיבחן כאובייקטים מיניים. אם החברה לא תסלק את המוצר, אני קורא לכל ההורים להחרים אותה".
קאר-גרג גם קושר בין התופעה הזו גם לתופעה מדאיגה אחרת שנמצאת במגמת עלייה, הפרעות אכילה בקרב ילדות ונערות: "מעל 40% מהילדות בעלות משקל בריא רואות את עצמן כבעלות עודף משקל".

נציגה מטעם חברת Bonds אמרה שייצור החזייה נבע מזיהוי של צורך בקרב קהל הצרכנים. לדבריה, ילדות מגיעות כיום לבגרות מינית מוקדם יותר, ולפעמים גם ילדות בנות שמונה זקוקות לפתרונות הולמים: "בדרך כלל, השינוי הראשון שילדות ירגישו הוא גדילת החזה. המחקר שלנו מראה שילדות בשלב הזה מחפשות תמיכה קלה והסתרה של התפתחות השדיים או הפטמות". לדבריה, המוצר עונה גם על צורך פיזי וגם על צורך רגשי אצל ילדות בגיל מבלבל זה.

אין תמונה
החזייה שעיצבנה

רק לפני חודשיים התרחשה בבריטניה מהומה דומה: רשת ההלבשה Primark החלה לשווק חזיות מרופדות שיועדו לילדות צעירות. אבל במקרה זה הלחץ הציבורי עבד - המהלך עורר תגובות נזעמות מצד הורים, אנשי חינוך ואפילו מנהיג המפלגה השמרנית דייויד קמרון (שמאז הפך לראש ממשלת בריטניה). לבסוף, החברה הסירה את החזיות הקטנות מהמדפים והתנצלה בפני הציבור.

לפעמים זה טוב שישראל בפיגור

סמדר זרחיה, הקניינית של רשת ההלבשה התחתונה "אפרודיטה", הופתעה מהרעיון. לדבריה, לרשת מגיעות אמהות לילדות בגילאי 10-12, אך הבקשות הנפוצות הן ל"גוזייה" (גופית חזייה) בגזרה סגורה או לחזיית כותנה לא מרופדת הנקראת "חזייה ראשונה", ומיועדת לנערות שהחזה שלהן מעט מפותח יותר.

האם ישנה דרישה כלשהי מהילדות לדגמים סקסיים של חזיות, בדומה לאלה של האמהות שלהן?
"החזיות למתבגרות מושפעות מדגמי המבוגרות רק בנושא הצבעוניות. אם יש צבע דומיננטי כמו סגול, אז אנחנו מיצרים דגמים בהשראתו. אין כמעט דרישה בקרב המתבגרות לדגמים סקסיים. להפך, הן לרוב מבקשות את הדגם הכי חלק, נוח, בסיסי ונערי".

>> "אמא, יש לי ציצי" - כך תדברו עם הילדה על ההתפתחות המינית