בתי הספר בעוטף עזה (יסודי, חטיבה ותיכון) נפתחו בשבוע שעבר. אולם לטענת הורים ומורים רבים מדובר בפתיחה חפוזה, בלי התייחסות לביטחון או לבטיחות ועם מחסור בכוח הוראה, במאבטחים, בציוד בית ספרי ובליווי רגשי ראוי.

במועצה אזורית אשכול נפתח בית הספר הזמני בקיבוץ גבולות, כאשר הוא מפוזר במבנים שונים (ביניהם מתחם אוהלים), ללא סימון מוגדר. בפועל זה בית ספר הזמני של בית הספר נופי הבשור, שלא יכול להיפתח כי הוא נמצא בקריית החינוך, צמוד לניר עוז. במכתב שנשלח אתמול (א') לראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, על ידי מורים בבית הספר, מתריע צוות המורים שאינו יכול לשמור על ביטחון ובטיחות התלמידים.

"התנאים בהם אנו נאלצות לקיים מסגרת חינוכית אינם תואמים בשום דרך את חוזר מנכ"ל משרד החינוך", כתבו המורים. "החל בירידה של התלמידים בבוקר, מההסעה והגעתם או אי הגעתם למתחם בית הספר, בחוסר של כוח אדם, חוסר של ציוד, מגרשי משחק ופעילות, חוסר בכיתות, חוסר של סייעות לילדים זכאים, חוסר במענים רגשיים. ובוודאי אם נימצא בשעת חירום, לא ניתן לאחד שלושה בתי ספר בדרך כזו, לא תלמידים ולא מורים. לא ניתן ליצור תחושת בית, ולא תחושת מוגנות".

אוהל שמשמש ללימודים בבית ספר שמש בגבולות (צילום: אוהל שמשמש ללימודים בבית ספר שמש בגבולות)
אוהל שמשמש ללימודים בבית ספר שמש בגבולות | צילום: אוהל שמשמש ללימודים בבית ספר שמש בגבולות

לטענת המורים העומס אינו מאפשר למידה או ניהול תהליכים רגשיים וחברתיים. "אנו מחויבות לכל ילד ולכל הורה ועם זאת, אנו מרגישות שאין באפשרותנו לשמור על ביטחונם ובטיחותם של הילדים ובטח לא ללמד, לעטוף, להכיל ולהעצים את הילדים. אנו קוראות לכל הנוגעים בדבר לקיים ישיבת חירום ולתת מענים מיידיים לכל הפערים שהוצגו. לא נהיה הש"ג שישלם את המחיר על ילד שייפגע במתחם במשמרת שלנו".

גם פתיחת בית הספר במועצה האזורית שער הנגב לוותה בטענות דומות על מחסור בכיתות מסודרות, פועלים שעובדים בתוך בית הספר גם בזמן הלימודים, וערבוב בין שכבות.

הילדים לומדים באוהלים, בלי אבטחה

על פי התקן כל הילדים בעוטף עזה בשתי המועצות נחשבים לנפגעי פעולות איבה, ואמורים ללמוד בכיתה של 20 ילדים בלבד ועם ליווי רגשי מותאם. "במצב היום הם לומדים בכיתות גדולות, בלי הבחנה, ובלי שום ליווי רגשי, פשוט החזירו אותם כמה שיותר מהר וזהו, בלי חשיבה בכלל. הסכנה אורבת בפתח. אני את הילדים שלי לא אשלח לבית ספר כזה. מעדיף שהם יישארו בבית", אומר אחד האבות מהמועצה האזורית שער הנגב.

"חלק מהילדים לומדים באוהלים", מוסיף יוסי (שם בדוי), הורה לילדים בני 10 ו-15, במועצה האזורית אשכול. "בית הספר מפוזר על פני מספר מבנים ברחבי קיבוץ גבולות, מה שלא מאפשר בשעת חירום לאסוף את כולם, אין מספיק מאבטחים, ואין כמעט ליווי רגשי לילדים. זה לא הגיוני בשום צורה".

עירית חפץ, יו"ר החינוך בקיבוץ נירים, מסתכלת מביתה הזמני בבאר שבע, ולא מבינה איך המערכת חושבת שניתן לעשות חינוך בלי בית ספר. "היום אי אפשר להיכנס לקריית החינוך שנמצאת ליד קיבוץ ניר עוז. המועצה הייתה צריכה לדעתי לשים את המפתחות אצל שר החינוך ולהגיד לו – זה שלך. מנהל התיכון שהיה מכפר עזה התפטר, לא פותחים כך בית ספר. למה מגיע לילדים ללמוד בכוכים? היו צריכים לקחת מבנים יבילים ולפתוח את בית הספר בבית ספר קיים של רמת נגב ולהסיע את כל אשכול לשם, ולא לפתוח בית ספר ארעי כזה אחרי כל מה שעברנו. ברמת נגב יש בתי ספר עובדים, מסודרים, שיש להם ניהול".

לדבריה, הורים רבים חוששים לחזור לקריית החינוך המקורית בעוטף. "יש בבית הספר 15 מורים מבארי, שמונה מורים מנירים שבכלל לא חזרו כי הם צמודי גדר. ניהלנו קרבות על המורים. אלה אנשים שנקרעים, מצד אחד רוצים לחזור וללמד, מצד שני להיות עם משפחתם, רחוק מהגבול הבוער".

רוב התושבים שחזרו למועצות האזוריות על גבול רצועת עזה, שעדיין שרויה בלחימה בלתי פוסקת, הם תושבי קיבוצים ומושבים שאינם צמודי גדר. במועצה אזורית אשכול חזרו רוב המושבים דווקא כי קיבוצים כמו בארי, כרם שלום, חולית, סופה , ניר עוז, נירים ועין השלושה הם צמודי גדר. במועצה אזורית שער הנגב חזרו קיבוצים המרוחקים מהגבול וקיבוצים כמו מפלסים, ניר עם וארז שהם צמודי גדר ולא יכולים לחזור.

"יש כרגע בעיה של יכולת לשלוט באירוע", אומר תושב קיבוץ נירים, שהעדיף לא לחשוף את שמו. "אם צוות ההוראה שולח מכתב דחוף, זה אומר הכל. האירוע לא מוכל, לא מטופל כראוי וזה יוצר חששות. ניסו לעשות יש מאין בזמן קצר, וככה זה נראה. בכל זאת, אני לא שוכח גם את התודה למועצה שניסתה עדיין לקיים איזושהי שגרה. אגב הלימודים באוהלים – בעיה ביטחונית וגם אוטוטו קיץ, יהיה להם שם חם מאוד".

קריית החינוך של המועצה האזורית אשכול נמצאת סמוך לקיבוץ ניר עוז וגם לשם הורים לא מוכנים להחזיר את ילדיהם בעתיד. "שיבנו מחדש קריית חינוך במקום בטיחותי. למי זה נראה הגיוני שאנחנו יכולים לשלוח את הילדים שלנו לניר עוז אחרי כל מה שקרה?", אומרים ל-mako מספר הורים. עוד טוענים הורים רבים, כי מנהלת תקומה ומשרד החינוך סיכמו על העברת תקציב על סך 114 מיליון ש"ח למשרד החינוך ולרשויות המקומיות בחבל התקומה, לטובת ילדי ותלמידי חבל התקומה, אך עובדים במועצה והורים רבים טוענים כי הכספים לא הועברו.

 ממחוז דרום שבמשרד החינוך נמסר: מוסד הלימוד הזמני בקיבוץ גבולות הוקם בזמן קצר, תוך כדי מלחמה באזור, כדי לתת מענה לתלמידים השבים ולמשפחותיהם. משבוע לשבוע עולה מספר המשפחות השבות לאזור ועל כן קיים מחסור במורים לצד אתגרים נוספים.

לעניין המבנים, מיד לאחר חג הפורים יעברו תלמידי בית הספר העל יסודי ממתחם זה למבנה אחר, כך שמספר התלמידים במתחם צפוי להצטמצם משמעותית והלמידה תתקיים רק בתוך מבנים.

המשרד ער למצבם הרגשי של התלמידים השבים לביתם, לאחר תקופה מורכבת ורגישה. בית הספר תוגבר בפסיכולוגים ויועצות, והתלמידים מקבלים תמיכה רגשית. באשר לנושא המאבטחים, יש לפנות למשרד לביטחון לאומי שאחראי על הנושא.

באשר לכספי תקומה, נמסר, כי הכספים טרם עברו לבתי הספר והדבר ייעשה בזמן הקרוב.

באשר לבתי הספר "קשת" ו"אלונים" בשער הנגב, נמסר כי בתי הספר הממוגנים נפתחו מחדש לכלל התלמידים מיום 7 במרץ ועד כה קלטו מאות מתלמידי המועצה והם פתוחים לכלל התלמידים הרוצים לחזור.

במוסדות החינוך קיים כל הציוד הנדרש ללימוד מיטבי לרבות צוותי חינוך ומאבטחים. כמו כן, ביה"ס תוגבר במענים רגשיים מגוונים, בפסיכולוגים, במטפלים ובסוגים שונים של מפגשי העשרה חווייתיים ורגשיים. לפיכך לא ברורות הטענות והן ייבדקו על ידי המחוז.

ממנהלת תקומה נמסר: "בחמישי האחרון הועברו למשרד החינוך עד כה סך של 114 מיליון ש"ח עבור 5,500 ש"ח לכל תלמיד מחבל התקומה, עבור מענים רגשיים, תוכניות מיוחדות, שעות הוראה, שעות טיפול, תגבור מערך היסעים, הצטיידות ייחודית. 141 מיליון ש"ח נוספים שעברו כבר בעבר עבור בניה של בתי ספר עורפיים".

תגובת מועצה אזורית שער הנגב: "מועצה אזורית שער הנגב מפעילה בימים אלו בתי ספר בקריית החינוך ומתחמי חינוך עורפיים. לצד התמודדות עם עיכוב בהעברת תקציבים ייעודיים לחינוך, המועצה מתמודדת עם קושי בגיוס צוותים חינוכיים וטיפוליים, שכן סך אנשי הצוות הנדרשים גדל באופן משמעותי. לצד זה, חלק מאנשי ונשות הצוות עדיין לא חזרו לאזור. המועצה לא חוסכת בדבר ומשקיעה משאבים רבים באיתור ובקליטה של צוותים מתאימים ומוכשרים. אנחנו קוראים לכל מי שרואה עצמו מתאים למשימה, לפנות לבתי הספר או למועצה על מנת להתעניין במשרות הקיימות.

"לעניין מתחמי החינוך במרכזי הפינוי - עוד מתחילת המלחמה המועצה הצהירה שתפתח מתחמי חינוך לכל קהילה וקהילה במקום שבו היא תבחר, בין אם במרכז הפינוי הקהילתי ובין אם ביישוב. על כל יישוב וכל קהילה לקבל החלטה על פי צרכיהם, היכן ייפתחו מסגרות החינוך. למועצה אין יכולת להפעיל כמה מסגרות מקבילות לכל קהילה. בתי הספר של המועצה הם בקריית החינוך והם עורפיים, פתוחים וערוכים לקלוט כל תלמיד או תלמידה משער הנגב, בין אם הוא בפינוי ובין אם ביישוב.

תגובת מועצה אזורית אשכול: "בית הספר שמש בגבולות הוקם על ידי המועצה ומשרד החינוך בחודש פברואר כמענה זמני מיידי לתושבי אשכול, שחזרו לביתם והיו ללא מסגרת חינוכית לילדיהם. בית הספר הוקם בזמן שיא, תוך כדי מלחמה, על ידי צוותי חינוך והנהלה שעברו חמישה חודשים קשים מנשוא ובתמיכת גורמים רבים. מעבר לתשתיות הבסיס שאפשר הקיבוץ המארח, הונחו מבנים יבילים, הוכשרו כיתות, נבנה מתחם אוהלים ממוזגים ברמה גבוהה, שופצו מבנים נוספים לטובת כיתות, הונחה תשתית תקשורת ומחשוב, נפרש ריהוט. כוח ההוראה תוגבר בגרעיני משימה, בגרעיני תנועות נוער ובמתנדבים.

"בית הספר מאובטח עי מאבטחים, חיילים וכיתת הכוננות של הקיבוץ. תקציבים רבים הוקצו ומוקצים לטובת פעילויות העשרה והפגה גם לתלמידים וגם לצוות. עם חזרתם של עוד ועוד תושבים, מספר הילדים גדל כל העת. צוות ההוראה עומד בפני קשיים ואתגרים מורכבים, של שינויים תכופים, מרחב חינוכי שונה ולא מוכר ומחסור בכוח אדם, ונעשים מאמצים רבים מול משרד החינוך לפעול למתן מענים מיידיים. עם המעבר של תלמידי החטיבה והתיכון לבית ספר אחר, צפוי להצטמצם משמעותית מספר התלמידים במתחם.

"תחת המציאות הקיצונית והמורכבת בעוטף בעקבות האסון הגדול והמצב הלא שגרתי, המענים אינם מושלמים ונעשים כלל המאמצים לעשות את המיטב ביותר, לשפר ולחזק כל העת את המענים בתנאים המורכבים. המועצה יחד עם הנהלת בית הספר, ממשיכים ללוות, ולתמוך בפרויקט המדהים וחסר התקדים הזה ובצוות החינוכי הקם כל בוקר למען הילדים והצליח לבנות בית חינוכי המהווה מוקד משיכה לתלמידים ולאוכלוסייה החוזרת לאשכול".