מתי הורוביץ (צילום: עומר הכהן)
מתי הורוביץ | צילום: עומר הכהן

בצל האסונות ונזקי המלחמה, התבשרנו גם על הצורך לקצץ בתקציב משרד החדשנות, תקציב שיועד לקדם חינוך טכנולוגי בפריפריה החברתית והגאוגרפית. כפי שכולנו יודעים, כאשר המדינה מקצצת, התפקיד חוזר לאזרחים, ובמקרה הזה להורים האחראים על החינוך של הילדים. במיוחד בתחום הטכנולוגי, שהפריפריה החברתית שלו נמצאת גם במרכז תל אביב ובלב ניו יורק.

פחות מ-10% מעובדי עולם הקוד - נשים

תחום הטכנולוגיה הוא נושא חינוכי שמועבר לרוב לילדים, ולא לילדות, על ידי הורים שהתחום קרוב לליבם או שהם מבינים את חשיבותו. מי שנשאר מאחור, כמו במקרים אחרים, הן הנשים, וכך גם הסיכוי שלהן להגיע להייטק. כמתכנת, אני עוקב אחרי הסקר השנתי של StackOverflow עליו עונים עשרות אלפי מתכנתים מרחבי העולם, לגבי היבטים שונים בכתיבת קוד. כאבא לארבע בנות (ושני בנים) קשה לי לראות איך שנה אחרי שנה עולה מהסקר שנשים נמצאות במיעוט, פחות מ-10% מעולם הקוד.

בשנת 2023 נתון זה כנראה צרם במיוחד ליוצרי הסקר, עד כדי כך שהם הפסיקו לשאול על המגדר. כביכול, אם נעצום עיניים הדברים יסתדרו. אבל זה לא קורה מעצמו, כדי לעודד ולקדם נשים לתחום ההיי-טק יש הרבה דברים שניתן לעשות, וכמו הרבה דברים, זה מתחיל בחינוך. באופן אישי, אני חושף את ילדי לתחום מגיל צעיר, עודדתי את הבנות הגדולות שלי ללמוד את תחום התכנות, אני עוזר להן בשיעורי הבית, ומוצא גם את ההזדמנויות ללמד אותן על עולם הסייבר ועל תחומים שמעניינים אותן.

"היה חשוב לי לא לדחוק בבנות שלי לעסוק בתחום מסוים"

אז מה הניע אותי לעודד את בנותיי ללמוד תכנות, בפרט בעולם שבו נשים נתפסות כפחות נוכחות בתחומים אלו?  הכניסה שלי לעולם התכנות התחילה מהגילוי שכל אדם יכול לשלוט במחשב, לתת לו הוראות והוא יבצע, הגולם נענה ליוצרו. לאורך השנים, זו גם חוויה ששמעתי מהרבה מתכנתים שראיינתי כראש צוות פיתוח באלמנטור, שמה שמשך אותם זה הגילוי שהם יכולים לשלוט במחשב, מה שפותח בפניהם את ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

מעבר לכך, ראיתי מהניסיון האישי ומסיפורי מתכנתים אחרים, שעולם ההייטק נגיש לכל אחד ואחת. למעשה גדלתי בישיבה חרדית בלי מתמטיקה ובלי אנגלית, וברגע שהיתה לי התעניינות בתחום, גיליתי שבשונה מתחומי מדעים אחרים שמצריכים נגישות למעבדה, חומרים או כלים ייעודים, תחום ההייטק מאוד נגיש, בסך הכל צריך מחשב ותשוקה לקרוא ולצפות במדריכים וקורסים המקיפים כל תחום בתחומי המחשב.

כיון שהעולם המערבי מנוהל כולו על ידי מחשבים, היה לי קשה לראות שהסטטיסטיקה מכתיבה שהבנות שלי לא ישלטו במחשב ולמעשה, לא ייהנו מהחוויה שתיארתי. בעבר, שיתפתי בפייסבוק כמה פעמים את תוצאות הסקר וניסיתי לעודד נשים להיכנס לתחום. אבל לצערי, לא ראיתי היענות כלשהי לפוסטים האלה, ולכן חזרתי לבית ולמשפחה שלי, לעודד לפחות את הבנות שלי.

בעבר, שיתפתי בפייסבוק כמה פעמים את תוצאות הסקר וניסיתי לעודד נשים להיכנס לתחום. אבל לצערי, לא ראיתי היענות כלשהי לפוסטים האלה, ולכן חזרתי לבית ולמשפחה שלי, לעודד לפחות את הבנות שלי

פעמים רבות אני נתקל בשאלה כיצד זיהיתי בבנותיי את העניין והיכולת להתמקד בתחום הטכנולוגיה. תחילה באמת היה לי חשש, כי אני יודע שהרבה ההורים דוחקים בילדים שלהם לעסוק בתחום מסוים בלי שזה יתאים לאופי של הילד, והיה חשוב לי לא לעשות את זה. חיכיתי שיגדלו, ושמחתי שהן מצטיינות במתמטיקה, וכשהן הגיעו לבחור נושא להתמקצע בו, הצעתי להן לנסות תכנות. לשמחתי הן נענו בחיוב והנושא כלל לא הרתיע אותן.

התמיכה שלי בהן התחילה עוד בתהליך בחירת תחום הלמידה. עולם הפיתוח מכיל היום הרבה תחומים, וכאן הייתה לי היכולת לבחון את האפשרויות ולעזור בבחירה שתתאים להן. ביום יום, הבנות שלי יודעות שאני תמיד זמין להן להסביר על אלגוריתמים, לעזור בכתיבת קוד ואיתור באגים. אתמול לדוגמה, ישבתי עם בתי הגדולה שעתיים על משחק שהיא מתכנתת, ועברנו על כל הקוד להבין איך אפשר למנוע באגים ואיך ליצור חוויות ויזואליות ואפקטים המתאימים לעולם המשחקים. הן מרגישות ויודעות שיש להן שותף שמעודד אותן ועוזר שצריך.

"החיבור לטכנולוגיה חייב לבוא על בסיס אופי מתאים ורצון"

אבל לא הכול הולך חלק ונתקלנו בלא מעט אתגרים בתהליך של עידודן להתמקד בתכנות. לצערי במערכת החינוך החרדית השעה עדיין לא כשרה להפוך לימודי תואר לנורמה, ככה שברקע היה להן את החשש שלימוד דרך קורסים לא יביא אותן לשורה הראשונה בהייטק. פה שאבתי ביטחון מחברת אלמנטור בה אני עובד כבר שבע שנים ועכשיו אני חלק מצוות הבינה המלאכותית החדש שלה.

אלמנטור, היא חברה שהוקמה גם היא על ידי חרדים ושמה לעצמה אג'נדה להנגיש את עולם ההייטק למצטיינים ומצטיינות חסרי תואר אקדמי בכל המגזרים. בשום משרת פיתוח בחברה לא תופיע דרישה או יתרון לבעלי תואר אקדמי, מתוך הבנה שכבר מחלחלת עמוק בהייטק, שמה שחשוב יותר מתואר אקדמאי, זו היכולת לבצע את התפקיד באופן מצטיין. בנוסף, הלימודים של הבנות מתקיימים באמצעות ארגון שהוכיח את היכולת להוביל מפתחות חרדיות מצטיינות למשרות מובילות בעולם ההייטק.

אם הייתי צריך להמליץ להורים אחרים שרוצים לעודד את ילדיהם, ובפרט בנות, להתעניין ולהתפתח בתחומים טכנולוגיים, הייתי מתחיל בתפיסה בה אני דוגל, לפיה החיבור לטכנולוגיה חייב לבוא על בסיס אופי מתאים ורצון ללמוד אותו. אם יש כזה חיבור אני ממליץ להורים לטפח את תחושת המסוגלות ובעיקר לתת את ההזדמנות. להעניק לבנות תחושה שהן יכולות להיות מצטיינות בטכנולוגיה ובעלות יכולות ליצור ולנווט את הטכנולוגיה שהפכה למרכזית בחיים שלנו. חשוב גם לזכור שהובלה טכנולוגית היא לא רק בקוד, אלא גם במחקר, ניהול ועוד.

חשוב לזכור שלא לכולם מתאים לעסוק בטכנולוגיה וזה הכי מתבקש בעולם, אנחנו בני אדם, והמרכיב החשוב ביותר לחיים זו ההומניות. הטכנולוגיה יכולה לעזור לנו, אבל היא רק כלי עזר, ולא מרכז החיים, ולכן יהיה מוזר שרוב האנשים יעסקו בטכנולוגיה במקום באנשים. מצד שני, ברגע שהטכנולוגיה היא כלי עזר מרכזי בחיים, זה מוזר ולא הגיוני לתת רק לגברים להוביל את זה.

הכותב הוא Senior AI Engineer בחברת אלמנטור, המפתחת את הפלטפורמה המובילה בעולם לבניית אתרי אינטרנט בקוד פתוח.