בשנת 2023 למעלה מ-300,000 גולשים באתר יד4 חיפשו כלב לאימוץ. נתונים אלו דומים לנתונים שהיו בשנת 2022, אך עדיין נמוכים בכ-30% מתקופת הקורונה, שבה השהות בבתים בתקופות הסגרים הובילה משפחות רבות לאמץ חיית מחמד.

נוטשים כלבים בשל שינוי סטטוס משפחתי או שינוי במקום מגורים

"ככלל, בעתות משבר בישראל ישנה עלייה בדרישה לגידול כלב, בין אם מאימוץ או מכל מקור אחר. הבעיה היא שהחלטה אימפולסיבית לגידול כלב בעת משבר, מעלה את הסיכוי לנטישה מאוחר יותר" אומר ד"ר ליאת מורגן. אכן, ניתן לראות שבשנת 2022, עם החזרה לשגרה לאחר משבר הקורונה, חלה עלייה של כ-15% במספר הכלבים הנטושים לעומת השנים 2016-2021, אשר ככל הנראה מקורה בעלייה בדרישה לגידול כלב בתקופת הקורונה.

לדברי ד"ר מורגן, מניתוח הסיבות להחזרת כלבים לאחר משבר הקורונה, במרבית המקרים הנסיבות תלויות במשפחה ולא בכלב. כלומר, שינוי סטטוס משפחתי (חתונה, תינוק, גירושים), שינוי במקום מגורים (מעבר לדירה או לחיים עירוניים), עלויות כלכליות בלתי צפויות, או המחשבה שהילדים יטפלו בכלב, דבר שכמובן לא קורה בפועל.

שימור עובדים: אישה עובדת עם כלב וילדה  (צילום: Zivica Kerkez, shutterstock)
צילום: Zivica Kerkez, shutterstock

גם בתקופה הנוכחית, מאז שפרצה המלחמה, חלה עליה משמעותית בדרישה לגידול חיות מחמד. "למעלה מ-25% מהאימוצים שקרו השנה, קרו ב-60 הימים הראשונים למלחמת חרבות ברזל. בין האימוצים גם אימוץ של כלבים אשר המתינו מספר שנים לבית. מבין הכלבים שננטשו בשנת 2023, אומץ בשבוע האחרון כלב מאזור הדרום אשר המתין 336 ימים לבית חדש".

השמות הנפוצים ביותר לכלבים: מקס, שוקו ודובי

אתר יד4 הינו מנוע חיפוש לבעלי חיים נטושים לפי פרמטרים, מעמותות וכלביות רשות בלבד. האתר כולל למעלה מ- 100 עמותות וכלביות רשות ועל כן, מפורסמים בו מרבית הכלבים והחתולים המועמדים לאימוץ בישראל. באתר אין כל פן כלכלי, ומטרתו היחידה הינה הצלת חיים.

לדברי ד"ר מורגן, מאז עליית האתר בשנת 2012 ישנה עלייה בהיקף האימוצים של כלבים וחתולים. "כאשר התנדבתי בעבר בכלבייה, ראיתי שאנשים מכתתים רגליים בין כלביות, וכשהם לא מצאו את הכלב שרצו, פנו לרכישה, הבנתי שיש כאן ואקום – אנשים קונים בגלל שאין להם דרך נוחה לחפש ולכן החלטתי להקים את האתר. לפני שהאתר הוקם, רק אחד מתוך 10 כלבים נמסר לאימוץ, אך ברגע שהחיפוש נעשה נגיש באמצעות יד4 אחוזי האימוץ טיפסו וכיום כמעט כל כלב שעולה באתר, נמסר לאימוץ".

מנתוני יד 4 לשנת 2023 עולה כי מבין הכלבים שננטשו השנה וגם אומצו, כ-56% הינם זכרים, ו-44% נקבות. 58% מהכלבים בגודל בינוני, 28% כלבים גדולים, 10% כלבים קטנים, והשאר הוגדרו כננסיים או ענקיים. בעוד כמחצית מהכלבים הוגדרו כמעורבים, ללא דמיון לגזע ספציפי, מחצית מהכלבים שננטשו ואומצו דמו לגזע ספציפי (וחלקם אף גזעיים).

ילדה עם כלב (אילוסטרציה: שרון חכים)
אילוסטרציה: שרון חכים

הגזעים הנפוצים ביותר היו רועה בלגי, רועה גרמני, שי טסו (״שיצו״), האסקי סיבירי, מלטז, טרייר, ג׳ק ראסל ופקינז. כל כלב באתר נצפה בממוצע כ-190 פעמים עד שאומץ, קיבל כ-5 בקשות אימוץ, וכ-4 שיחות טלפון. הזמן הממוצע עד אימוץ היה כ-35 ימים. מבין הכלבים שאומצו עשרת השמות הנפוצים ביותר, עם בין 42 ל-73 כלבים מכל שם, היו מקס, שוקו, דובי, כתם, לואי, ריי, צ׳אבי, שי, אוסקר וטופי.

מרבית ממאמצי הכלבים הם מאזור תל אביב 42%, כאשר הערים הבאות הנפוצות ביותר ( 4-7% ) הינן פתח תקווה, חיפה, ראשון לציון, ירושלים, באר שבע, רחובות ונתניה, בזהות המגדרית של המאמצים קיים שוויון - 50% גברים ו- 50% נשים. מבחינת פילוח הגילאים: 27% מהמאמצים בגילאי 35-44, 22% בגילאי 45-54, 18% בגילאי 25-34,  12% בקבוצת הגיל 18-24,  11% בגילאי 65+, קבוצת הגיל הקטנה ביותר היא 55-64 עם 10% בלבד. רוב המאמצים הם משפחות עם ילדים - 69% לעומת 25% זוגות ו-6% בלבד רווקים.

גם לעונות השנה יש קשר לעלייה או לירידה באימוץ חיות מחמד. לדברי ד"ר מורגן, בחודשי הקיץ יולי אוגוסט יש ירידה בביקוש לאימוץ ואף עלייה בנטישת כלבים, כאשר משפחות רבות נוסעות לחו"ל, נתונים דומים ניתן למצוא כאשר מתחילה עונת החורף. "בתקופה הנוכחית היינו אמורים לראות ירידה באימוצים, אך בשל המלחמה כאמור, הביקוש לאמץ כלבים וחתולים עולה". 

גידול כלב הוא משימה משפחתית ורוב הנטל נופל על ההורים

נתוני האימוץ הגבוהים יכלו להיות בשורה משמחת, בעיקר כאשר מדובר בכלבים רבים שהמתינו שנים ארוכות, וכעת אולי מצאו בית לשארית חייהם. למרות זאת, ד"ר מורגן אינה אופטימית. "הנתונים האלה גם מדאיגים מכיוון שברגע שהביקוש לכלב עולה, בעוד בעמותות ובחלק מכלביות הרשות יש התאמה קפדנית ובירור מעמיק האם המשפחה מוכנה לאימוץ כלב, מניסיוננו, משפחה עם ילדים שאין לה ניסיון בגידול כלבים ובאה לאמץ גור צעיר, הסיכויים שתמשיך לטפל בו לשארית חייו נמוכים, אך כאשר מדובר במקורות עסקיים, מי שמשלם יכול לרכוש כלב, גם אם אינו מוכן, וגם אם הכלב הספציפי אינו מתאים לו. התוצאה היא שכלבים אלה עלולים למצוא את עצמם נטושים בעוד כמה חודשים, ובמקרה של גורים שיגדלו בינתיים, סיכויי האימוץ שלהם כבוגרים קטנים. בעיה נוספת היא שכלבים ממקורות לא מסודרים שאינם עמותה  או כלביית רשות, אינם תמיד מחוסנים ומטופלים כראוי, דבר המהווה סכנה לבריאות הציבור".

במשפחות רבות מופעל לחץ מצד הילדים לגידול כלב, ולא פעם ההורים נשברים ומאמצים, מבלי להיות מוכנים לגודל המחויבות והאחריות כלפי הכלב. "צריך להבין שמדובר במשימה משפחתית, שהאחריות עליה היא של ההורים", אומרת ד"ר מורגן, שאת המסר החשוב הזה החליטה להעביר בספר הילדים שכתבה: ״המסע של יואב לאמץ כלבלב״, בו מסופר על יואב שבדומה להרבה ילדים, חולם לגדל כלב, ואימו בתגובה שולחת אותו למסע בו הוא מגלה עד כמה האחריות על גידול כלב היא כבדה, ודורשת התחייבות משפחתית ארוכת טווח. כל ההכנסות ממכירת הספר הינן למימון פעילות אתר יד, ומחצית מהסכום מועבר בימים אלה למטה להשבת החטופים.

ספרה של ד"ר מורגן נכתב בתקופת הקורונה, בה הבחינה בתופעה הולכת וגדלה של מכירות כלבים בטלגרם ומכירה ממקורות נוספים שלא פעלו בעבר. "בשל העובדה כי בתקופת הקורונה הביקוש לאימוץ גדל משמעותית ולא היו מספיק כלבים לאימוץ, אנשים שרצו לאמץ פנו למקורות שניצלו את ההזדמנות והחלו למכור כלבים באמצעות הרבעות ביתיות שאינן מבוקרות, ולהפוך זאת לעסק מסחרי, זו הסיבה שבשנה העוקבת הייתה עלייה של 15 אחוז במספר הכלבים שננטשו. הסברה היא שזו המגמה שמתקיימת עכשיו - עלייה בביקוש ובהמשך, אלו שאינם מתאימים לגדל כלבים, יינטשו אותם בעתיד".