למרות הקושי הרב שהביא עימו הבידוד, יש גם צדדים טובים. הורים רבים מעידים שהם גילו את הילדים מחדש ולמדו על תחומי עניין שלא היו ידועים להם קודם. אחת השאלות שחזרו על עצמן בקבוצות הפייסבוק שעוסקות בהורות ובפעילויות עם ילדים התייחסה לרצון הילדים להקים ערוצי יוטיוב עצמאיים. איך מתחילים, מה צריך לעשות – והאם זה בכלל נכון לאפשר לילדים ביסודי את החשיפה הזו?

"יוטיוב הוא כלי מדהים לביטוי עצמי", אומרת מורן זר קצנשטיין, בעלת סוכנות yyy ומנהלת בית הספר למקצועות היוטיוב. "אנחנו כהורים כמובן יכולים להסתכל על זה בצורה שלילית כי אנחנו לא רוצים שהם יהיו כל הזמן מול המסך, ולא תמיד אנחנו מתחברים לתכנים שהם צורכים ביוטיוב".

במקום להתנגד ולהילחם בילדים ובזמן המסך שלהם, זר קצנשטיין ממליצה להסתכל על הצדדים הטובים. "אנחנו יכולים להשתמש בכלי הזה כדי לעזור להם לבטא את הכישרונות שלהם והתחביבים שלהם וללמוד ממש איך מנהלים מיזם או פרויקט. זאת גם הזדמנות לדון בנושאי השלכות החשיפה לטוב ולרע, ביקורת לצד פירגון".

איך מתמודדים עם נושא החשיפה והבטיחות ברשת?

"אני מסכימה עם הורים שחוששים מחשיפת המידע ברשת, ולכן חשוב מאוד לדבר על בטיחות לפני שבכלל מתחילים לדבר על התוכן שהילדים יעלו לפלטפורמה", היא עונה. "חשוב לבדוק איתם אם הם יודעים איזה דברים מותר לשתף ביוטיוב ואיזה לא, ואפילו לשים דגש על מסרים שעוברים דרך הדברים שהם מצלמים".

מה זאת אומרת?

"ילד יכול להצטלם עם חולצת בית ספר וברקע עשויות להופיע תמונות עם המשפחה או עם חברים. אלו דברים לכאורה לא משמעותיים, אבל יש גורמים שיכולים לעשות שימוש לרעה אפילו במידע הזה ולכן חשוב שנהיה מודעים".

יחד עם חברת "שרוטונים" הקימה זר קצנשטיין את תוכנית PlayClass לילדים, שלוקחת את הילדים והוריהם צעד צעד בדרך להקמת ערוץ יוטיוב עצמאי. "את המסרים החינוכיים אנחנו מעבירים באמצעות דמות אנימציה בשם דביר היוטיובר. אנחנו רוצים להעביר לצעירים שצופים בנו את המסרים ואנחנו לא רוצים שהם יחסמו אותם, ולכן בחרנו בדמות מוכרת מאוד בקרב הקהל הספציפי הזה", היא מסבירה.

כל השלבים ליצירת ערוץ יוטיוב מוצלח עם הילדים

כדי לבנות מאפס ערוץ יוטיוב, זר קצנשטיין מזמינה את ההורים לנצל את ההזדמנות ולקחת חלק פעיל בתחביב החדש של הילדים שלהם. "זאת הזדמנות מצויינת ונדירה לא רק להתעניין בנושאים שמעסיקים אותם אלא ממש לקחת חלק פעיל בעולמות שלהם ולקדם אותם", היא אומרת בהתלהבות. על מה חשוב לשים דגש?

בקרה הורית

"ילדים צריכים להיות מודעים לסכנות ברשת, אבל זה לא מספיק להזהיר אותם. אלא צריך לתת להם כלים", היא מסבירה. "צריך להסביר להם למי עונים ולמי לא, שלא מדברים עם מבוגרים וגם לא עם ילדים שלא מכירים ולא מוסרים פרטים אישיים, אפילו לא באיזה בית ספר הם לומדים. צריך לחשוב גם אם מאפשרים תגובות גולשים".

זר קצנשטיין מדגישה שחשוב מאוד להיות מעורבים כל הזמן. "להורים צריכה להיות גישה לתוכן אבל הכי חשוב שיהיה ציר פתוח של שיחה בין ההורים לילדים כך שהילדים יוכלו להרגיש בנוח במקרה והם מרגישים שמשהו חריג קורה".

ציוד

"כדי להתחיל לצלם אפשר להשתמש במצלמת הטלפון של הנייד". מרגיעה זר קצנשטיין. "המצלמות היום מספיק טובות וגם יוטיוברים מקצוענים מצלמים חלק מהולוגים שלהם בנייד".

מומלץ להשתמש בחצובה, אחרת הצילום רועד והעין מתעייפת לאורך זמן. "אנחנו מעודדים להשתמש בציוד שעומד לרשותכם בבית ולא לרכוש ציוד יקר", מדגישה זר קצנשטיין. "יש אפשרות לבנות לבד חצובה מאמצעים שיש בכל בית. אפשר למשל ליצור פתח בשני הצדדים של כוס נייר חד פעמית, ולהושיב את הנייד בתוכה. לגבי תאורה, אור השמש הוא תאורה מעולה להתחלה. ככל שתתקדמו ביצירת התוכן תוכלו לקנות עוד אביזרים, אבל זה לא תנאי כדי להתחיל".

תוכן

פני שפותחים בכלל ערוץ יוטיוב, צריך לחשוב עם הילדים מה מעניין אותם ובמה הם רוצים שהערוץ יעסוק.

"כשאנחנו בוחרים נושא עם הילדים, כדאי לעזור להם לבחור נושא שהם אוהבים וטובים בו, מכיוון שאז הרבה יותר קל לנו ליצור סרטונים עבורו", היא מסבירה. "מומלץ לבחור נושא שקרוב ללבם וכיף ליצור אותו כמו תחביב או כישרון מיוחד, אבל גם אפשר לפתוח ערוץ יוטיוב שמדבר על חומר לימודי".

עריכה

עקרונות העריכה זהים בכל תוכנה. יש תוכנות שיש להן פיצ'רים שונים, אבל זר קצנשטיין ממליצה להתחיל עם תוכנות חינמיות שהממשק שלהן פשוט ונוח ומאפשרות לקבל תוצרים מעולים. "תוכנת דה וינצ'י היא חינמית ויחסית קלה, אבל גם וונדרשר פילמורה היא תוכנה מצוינת ויחסית זולה", היא מפרטת.

קידום הערוץ

יוטיוב הוא קודם כל מנוע חיפוש, ולכן עיסוק בנושא טרנדי ביוטיוב מעלה את הסיכוי להרוויח צופים. עם זאת, כדאי לחשוב האם התוכן הטרנדי רלוונטי לצופים שלכם, ובכל מקרה כדאי לתת ערך ייחודי בכל נושא.

"חשוב להביא צופים ליוטיוב מכל שאר הפלטפורמות שנמצאים בהן. האלגוריתם של יוטיוב אוהב את זה וזה מעיד מבחינתו שהתוכן מעניין ורלוונטי ועוזר לקדם את הסרטון בצורה אורגנית", היא מפרטת. "שם הסרטון, ה-thumbnail (תמונת הקאבר של הסרטון) והתגיות שבוחרים לשים בסרטון הם הכליים המרכזיים לקידום הסרטון".