משבר הקורונה הכניס את כולנו באחת למציאות חדשה שבה תלמידים ומורים נדרשים ללמידה מרחוק. אין להקל ראש במעבר החד הזה, משום שלא מדובר רק בשינוי ערוץ הלימוד אלא גם בשינוי תרבות הלמידה, וגם אותה צריך ללמוד. מניסיוני כמרצה בטכניון, המלמד עובדי חברות ועובדי משרדים ממשלתיים, ישנם יתרונות רבים בלמידה מרחוק, זאת כמובן אם פועלים על פי כללי תרבות הלמידה שלה. הנה מספר טיפים למורים ולתלמידים כיצד להפיק את המיטב מהלמידה החדשה: 

  1. הגדירו מסגרת. הדבר הכי חשוב לתלמידים הוא סדר וידיעה של מערכת הלימודים הצפויה: מתי מתחיל ומתי מסתיים שיעור, באיזו תוכנה יועבר השיעור - ואם אפשר, גם לינק מראש לשיעור. יום לפני השיעור מומלץ לעשות "ניסוי כלים" ולוודא שכולם מצליחים להפעיל את התוכנה ולהשתמש בה.

  2. הקפידו על הופעה מכובדת ומכבדת. כפי שהמורה מגיע בלבוש ראוי ומכובד לכל שיעור, כך גם חשובה הופעת התלמידים. מומלץ לקבוע כללי התנהגות ברורים מראש: התלמידים מצופים לשבת (לא לשכב על הספה או במיטה); רצוי לשבת בפינה שקטה בבית מול המחשב; להתלבש כפי שהיו מתלבשים לשיעור בבית הספר (ולא להגיע בפיג'מה); להיעזר באוזניות כדי לנטרל רעשי רקע; ולבקש מאנשי הבית לשמור על שקט.

    כל אלה חלקים קריטיים בתרבות הלמידה ובכיבוד השיעור. למורים מומלץ למצוא זוית צילום טובה שלהם; להשתמש בטשטוש הרקע (background) ולא לעשות החלפת רקע, משום שהיא לא נראית טוב בשיעור; ולהיעזר במיקרופון כדי שהתלמידים ישמעו היטב.

  3. הקדישו זמן לשיחה בהתחלה ובסוף. בתחילת השיעור מומלץ לעשות 5 דקות של התכנסות: כשכל המיקרופונים של התלמידים פתוחים מתקשרים איתם, שואלים לשלומם ומבקשים שישיבו. כך מוודאים שכולם רואים ושומעים ובנוסף משיגים תחושת אחדות ושייכות לקבוצה שעומדת לצאת יחד למסע קצר. בסוף השיעור מומלץ שוב לפתוח מיקרופונים ולהקדיש 5 דקות כדי לשמוע איך היה השיעור, התרשמותם וחוויותיהם, לעשות סיכום קצר ולהיפרד עד השיעור הבא.

  4. שלטו במיקרופונים. לאחר ההתכנסות, כשמתחיל השיעור, מומלץ למורה להשתיק את כל המיקרופונים (mute all) ולהשאיר רק את שלו פועל. השליטה במיקרופונים היא אחד היתרונות הגדולים שבלמידה מרחוק, בין אם לומדים באמצעות מערכת Microsoft Teams for Education או כל תוכנה אחרת. ההשתקה משיגה שקט לכל התלמידים והם שומעים רק את המורה נטו, ללא רעשי רקע. כאשר המורה מעוניין הוא פותח מיקרופון של תלמיד מסויים ומאפשר לו לדבר, או לחילופין כשמסיימים ללמד נושא ניתן לפתוח את כלל המיקרופונים. 

    ילד שוכב מול מחשב נייד (צילום: istockphoto)
    זום זום זום עולה הזמר מכוורת הדבורים. איך משתלטים על זה? | צילום: istockphoto
  5. הזמינו את התלמידים לשאול שאלות לאורך השיעור באמצעות הצ'אט. כך לא קוטעים את רצף השיעור, והמורה יכול להתייחס לשאלה בזמן הראוי.

  6. השתמשו בעזרים השונים. תוכנות הלמידה מרחוק נותנות כלים רבים ושונים שלא מתאפשרים בלמידה פרונטלית, ומומלץ לנצל אותם: שיתוף מסך המחשב של המורה עם התלמידים, שימוש בסאונד, וידאו, צ'אט ותקשורת אינטראקטיבית עם הכיתה.

    מאחר שקשה לקיים דיון, ניתן לעשות שאלונים אינטראקטיביים ומשימות, פונקציות שמתאפשרות ב- Microsoft Teams או באפליקציות אחרות. כך המורה מדבר על התשובות שהתקבלו מתלמידי הכיתה. מעבר לכך, כמובן שניתן וכדאי להקליט את השיעור כדי להפיצו מאוחר יותר לתלמידים שלא נכחו בשיעור.

  7. הקפידו שיראו אתכם. מומלץ למורים להיראות על המסך. גם אם מראים לתלמידים מצגת במהלך השיעור על ידי שיתוף מסך, רצוי לחזור מדי פעם לצילום המורה ולא להפוך לקול מלווה בלבד. כשרואים את המורה חוזרים למסגרת השיעור, חשים דינמיות ועניין ובאופן אוטומטי הופכים קשובים ומחויבים יותר.
     
  8. שמרו על יחס אישי. בשיעורים רבים כדאי להשאיר את כל חלונות הוידאו של התלמידים פתוחים, כדי שהמורה יוכל לראותם ולהתייחס אליהם (זאת בהנחה שרוחב הפס מאפשר זאת). כך המורה יכול לראות את תגובות התלמידים לדבריו ולהתאים את עצמו. למורה יש גם הזדמנות לבחור בתלמיד שידבר, תוך השתקת שאר הכיתה, וכך לאפשר הכללה (inclusiveness) של קולות שאולי אינם נשמעים בדרך כלל בכיתה הפרונטלית. 

הלמידה מרחוק מביאה איתה תרבות לימוד חדשה ותרבות שיחה חדשה עם יתרונות רבים. היא דורשת מהתלמידים סבלנות רבה וריכוז, ומעניקה להם סביבת לימודים שקטה, מבודדת ואישית. האירוע שחייב אותנו בלמידה מרחוק, הוא כמובן גם הזדמנות. כדאי לחבק אותה בשתי ידיים ולצאת משודרגים מהצד השני של המשבר.

עדי דיאמנט הוא מנהל מעבדות החדשנות במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מרצה בטכניון במרכז לידע וחדשנות, שבימים אלה מלמד קורסים בלימוד מרחוק - הן במסגרת לימודים אקדמיים והן בהרצאות מרחוק לעובדי חברות ומשרדים ממשלתיים