מחר ייבחנו ילדיכם במבחן שלב א' לאיתור תלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים. זה מעמד מרגש בעבורם ובעבורכם. לחלק מהילדות ומהילדים המפגש מחר עם המבחן יהיה הפעם הראשונה בחייהם בה הם יתנסו בחוויה של עבודה עצמאית, מדודה בזמן, בשאלון רב ברירה ובציון.

כדי להפוך את החוויה לחיובית ויעילה יש להכין אותם למה שהולך לקרות מחר לקראת המבחן. לתפיסתי האישית והמקצועית כל אופציה אחרת איננה מטיבה עם הילדים. יש מי שהכינו את ילדיהם מראש ותרגלו בבית בעזרת לומדות ומפגשים ויש מי שחשבו שאין צורך בכך.  

במידה ואתם נמנים עם מי שהכינו את ילדיהם לקראת המבחן, נמליץ לכם לא ללמוד היום לקראתו כדי לא ליצור בלבול והצפה. מה שלמדתם עד עתה זה מצוין ומעכשיו רק לחבק, לנשק ואפילו לראות טלוויזיה. לעשות כל פעילות שאיננה דורשת מאמץ קוגניטיבי מהילדים. אנחנו רוצים שהם יגיעו למבחן מחר רעננים, עם אנרגיה טובה ומוטיבציה. 

במידה ואתם נמנים עם מי שחשבו שאין צורך להכין את ילדיהם למבחן אני ממליצה לכם בכל זאת לנהל איתם שיחה קצרה על הצפוי להם מחר. לספר להם מה זה שאלון רב ברירה, לענות על מספר בודד של שאלות לדוגמה.
כדאי לתרגל כיצד בוחרים ומקיפים את התשובה הנכונה, לדבר איתם על משמעות הזמן במבחן, על כך שלא כדאי להתעכב על שאלה אחת יותר מדי זמן כי היא יכולה "לזלול" לנו את כל הזמן, שתמיד כדאי לנחש במבחן אמריקאי כי לא מורידים נקודות על טעויות אלא אנחנו רק צוברים נקודות על תשובות נכונות (אלא אם המורה תגיד להם אחרת כמובן), שאם יש ילד או ילדה בכיתה שיסיימו את המבחן הרבה לפני הזמן זה לא אומר שהם צריכים למהר.

הכי חשוב, בין אם תרגלתם עם ילדיכם ובין אם לא, לסיים את ההסבר באופן הבא: לחבק, לנשק, להסביר שתוצאת המבחן לא תגרע באהבתכם אליהם, שהם מחוננים בלהיות ילדים מקסימים, רגישים, חברים טובים, ספורטאים, ציירים וכל תכונה חיובית אחרת שאפשר להעצים לקראת היום המרגש מחר- העצימו.

הם ילדים צעירים שיתמודדו מחר לראשונה בחייהם עם מבחן וזה המקום שלנו, ההורים, להיות שם בעבורם תוך הקשבה מלאה לצורכיהם ורגשותיהם. להתעלם מהחוויה שלהם מחר זה יהיה לא נכון. 

מה יהיה מחר במבחן? 

הכנה למבחן מחוננים מתמקדת בסוג החשיבה שמצפים מהם במבחן, בהיכרות עם התכנים, ובשכלול היכולות המחשבתיות והרגשיות של הילדים להתמודד עם מבחן סגור, מדוד בזמן, ובנושאים הידועים לנו מראש. סוג הסימון, מספר השורות בסיפור וצבע השמלה של המורה באותו היום – לא חשובים.

אומנם איננו יודעים מכמה שאלות בדיוק המבחן יהיה בנוי, כמה שורות יהיו בכל סיפור, מה יהיו סוג התרגילים, או כמה עמודים יהיו במבחן, אבל לילדים זה לא משנה.

לילדיכם אין בשלב זה גמישות מחשבתית מפותחת מספיק בשביל להכיל שינויים, אם יהיו. אם אתם תנחו אותם לסמן את האות שמסמלת את התשובה הנכונה, ואילו המורה בכיתה תבקש מהם לסמן את כל התשובה, או אם אתם תכינו אותם לכך שיש 10 שאלות לאחר כל סיפור, ויהיו 11 או 8 – זה עלול ליצור בעת המבחן דיסונאנס ובלבול מיותר. עד כמה שלכם ולנו זה עניין פעוט.  

איך כן אפשר להכין אותם למה שיקרה מחר?

נכון לשנים האחרונות מבחן שלב א' כלל שני פרקים – הבנת הנקרא וחשבון. עולם התוכן בשני פרקים אלו יכול להיות רחב מאוד, והוא אכן משתנה משנה לשנה. יחד עם זאת, למבחן יש מבנה חוזר, ואליו אנו נצמדים: 

1. שלושה סיפורי הבנת הנקרא (אחד מהם דוגמה משותפת שאותה עושים ביחד עם המורה), שאחריהם כעשר שאלות סגורות (מבחן אמריקאי) או השלמה של מילה בטבלה או משפט. (נכון לכל מבחני העבר לא נדרשה יכולת ניסוח והבעה בכתב). 

2. פרק החשיבה הכמותית, שבו בשנתיים האחרונות היו בעיקר בעיות מילוליות בנושא כסף, קנייה, עודף ופריטה ותרגילים ב-4 פעולות חשבון כולל נעלמים. 

אני מצרפת קישור לחוזר מנכ"ל ולטפסים נוספים שפרסם משרד החינוך בנוגע למבחן הקרוב. אני מחזיקה אצבעות לכולם לחוויה נהדרת במבחן, וכמובן, להצלחה

הסבר ודוגמאות לשאלות האופייניות למבחן מחוננים שלב א'

6 דוגמאות לשאלות בחשיבה כמותית, בסגנון רב ברירה האופייניות למבחן שלב א': 

בְּקֻפַּת הַחִסָּכוֹן שֶׁל דָּן הַחַסְכָן יֵשׁ 5 מַטְבְּעוֹת שֶׁל 1 ₪, 4 מַטְבְּעוֹת שֶׁל 2 ₪, מַטְבֵּעַ אֶחָד שֶׁל 10 ₪, וּשְׁטָר שֶׁל 50 ₪.כַּמָּה כֶּסֶף יִשָּׁאֵר לְדָן בַּקֻּפָּה, אִם הוּא יִקְנֶה סֵפֶר שֶׁעוֹלֶה 30 ₪?

א. 43 ₪
ב. 73 ₪ 
ג. 23 ₪ 
ד. 50 ₪ 

מְחִיר כַּרְטִיס כְּנִיסָה לַפַּרְק הוּא 6 ש״ח לְיֶלֶד  ו-4 ש״ח לִמְבֻגָּר. כַּמָּה תַּעֲלֶה כְּנִיסָה לַפַּרְק בַּעֲבוּר אִמָּא קָרִין וּשְׁנֵי יְלָדֶיהָ?

 א. 12 ₪
ב. 16 ₪ 
ג. 18 ₪ 
ד. 14 ₪ 

אָמִיר וְנִיב שִׂחֲקוּ בְּכַדּוּרֶגֶל  נֶגֶד אֲחִיהֶם הַגָּדוֹל אָסָף. אָמִיר הִבְקִיעַ שַׁעַר אֶחָד וְנִיב הִבְקִיעַ שְׁנֵי שְׁעָרִים. אָסָף הִבְקִיעַ אַרְבָּעָה שְׁעָרִים. מָה הַהֶפְרֵשׁ בֵּין מִסְפָּר הַשְּׁעָרִים שֶׁהִבְקִיעַ אָסָף לְמִסְפָּר הַשְּׁעָרִים שֶׁהִבְקִיעוּ אָמִיר וְנִיב? 

א. 2
ב. 1
ג. 3
ד. 0

פִּתְרוּ אֶת הַתַּרְגִּיל הַבָּא –

___-10=5+4

פִּתְרוּ אֶת הַתַּרְגִּיל הַבָּא –

6X4=___X8

פִּתְרוּ אֶת הַתַּרְגִּיל הַבָּא –

12:2ֹ=___4X

ענת מנשה הרפז היא מנהלת דידקטית ומפתחת תוכניות לימוד בחברת הפרופסור הלא מפוזר