הילדים שלנו לא תמיד יודעים איך לבטא את הרגשות והקשיים הפנימיים שלהם, הם אלופים בלהיות מופנמים ולעיתים מסתירים (לא תמיד במודע) את מה שמתרחש בתוכם. אבל מה אם הילד שלנו עובר משהו שאנחנו לא מודעים אליו והוא זקוק לעזרה שלנו?

אז נכון שיש מגוון רחב של שיטות טיפוליות שמניבות תוצאות בדרך כזו או אחרת אבל שיטת טיפול של רכיבה טיפולית אולי יכול להיות הפתרון המושלם עבור ילדכם. רכיבה טיפולית הגיעה למדינת ישראל לפני כשלושה עשורים, דרך מערכת הביטחון כאמצעי טיפולי בפצועי צה"ל. בעשור האחרון הונגשה השיטה הזו דרך כל קופות החולים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ולילדים בעלי קשיים מכל צבעי הקשת תחת "רפואה משלימה". זו דוגמא שאין לה אח ורע בשום מדינה אחרת בעולם. גורמים רפואיים בכירים כמו פסיכולוגים, פסיכיאטרים ואורתופדים מכירים ומאמינים ביכולות הטיפוליות של תחום הסוסים.

מקשיים רגשיים ועד בעיות מוטוריות קשות 

כיום ילדים הינם הקהל המוביל בקבלת טיפול ברכיבת סוסים , וסוגי הבעיות המופנות לטיפול מתחילות בהפרעות קשב וריכוז , קשיים רגשיים, בעיות התנהגות, ונגמרות בבעיות מוטוריות קלות עד קשות. רכיבה טיפולית מצליחה להגיע לתוצאות בטיפול בזכות שימוש נכון בתכונות הייחודיות של הסוס, בשילוב טכניקות טיפול התנהגותיות, רגשיות, קוגניטיביות ומוטוריות.

 לסוס, חיה מהגדולות והחזקות בטבע, יכולות תרפויטיות מיוחדות, אותן אנשי המקצוע מבליטים. בתהליך הטיפולי נרקם קשר בין המטופל הסוס והמטפל המאפשר למטופל לחוות חוויות חושיות-מוטוריות, רגשיות ותקשורתיות, המטופל יכול לחוות הצלחות, פחדים וכישלונות, ולעבד אותם באופן חיובי בסביבה תומכת, לפתח מודעות עצמית ולקדם את הצמיחה האישית. כמו כן השהות בסביבה פתוחה ובטבע תורמת ליצירת מרחב מתאים לחוויות אלו.

סיפור מקרה: תמר (שם בדוי), ילדה בת 9 אשר קיבלה המלצה מפסיכולוגית לטיפול רגשי וההורים בחרו ברכיבה טיפולית. סיבת הפנייה היא עקב התקפי חרדה שהחלו אצל תמר ומשפיעים עליה נפשית, חברתית ולימודית,. תחילה קיימנו אינטייק עם ההורים על מנת לקבל רקע על הילדה, שלבי התפתחות, קשיים, חוזקות וכן לתאם ציפיות מהטיפול. לאחר מכן התאמנו לילדה מדריכה לרכיבה טיפולית, הצבנו מטרות ארוכות טווח לטיפול והתחלנו תהליך. במפגשים הראשונים תמר הייתה סגורה וחששנית ומיעטה בדיבור. לאט לאט נוצר קשר ואמון בינה לבין המטפלת וכמובן לסוס ותמר החלה לשתף ולהיפתח. הטיפול התמקד בהעצמה, הקניית חוויות של הצלחה, חיזוק ביטחון עצמי, התמודדות עם פחדים והענקת רוגע ושחרור. ממפגש למפגש תמר יותר ויותר שיתפה בתחושותיה, התקדמה במיומנויות רכיבה וחוותה הצלחות בטיפול. תמר הגיעה לכל מפגש עם חיוך וההורים ציינו לאחר מספר חודשים כי ישנו שיפור גדול בתפקוד היומיומי של תמר בתחומים שונים, בהתמודדות שלה עם פחדים, היא הביעה רצון לצאת מהבית ולפגוש חברות, וכן שיתפה את הוריה ברגשותיה ותחושותיה, דבר שלא קרה לפני הטיפול.

השילוב של המרכיבים החינוכיים, הפסיכולוגיים והשיקומיים שיש לשיטה הזו להציע מוכחים כתורמים לאיכות החיים ולשיפור תפקוד בהיבטים שונים בחייהם של מטופלים בכלל וילדים בפרט.

הכותב הוא בעלים של המרכז לרכיבה טיפולית "רוכבים בטבע", מורה ומנהל את התוכנית ללימודי רכיבה טיפולית במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.