ברגע אחד הושלך הס באולם הצפוף, האורות כבו והעיניים הופנו לעבר הכניסה. עדי (שם בדוי) בת ה-4 נכנסה לאולם בכרכרה כשהיא לבושה בגדי נסיכה, מסורקת למשעי ומאופרת קלות. קהל ההורים והילדים מחא לה כפיים, והיא צייתה בהתרגשות להנחיות המפעילה, שהיתה לבושה אף היא בשמלת נסיכה.

"זה היה מוזר", מספרת עידו, אחד האבות שנכח באירוע. "האולם היה מקושט בהגזמה, השולחנות מלאים באוכל, כאילו מדובר בבת מצווה לכל הפחות, כלת השמחה החליפה בגדים שלוש פעמים ופולחן האישיות שעשו סביבה היה על גבול המביך. בשלב מסוים היא עמדה על שולחן ורקדה ריקודי בטן, כשכולם צופים בה. אם ככה חוגגים לה בגיל 4, אני לא רוצה לחשוב מה ההורים מתכננים למסיבת הבת מצווה".

מסיבות ימי הולדת יקרות ומושקעות הן כבר חלק מהסטנדרט במקומות רבים בארץ. הורים רבים מספרים על התחרות שקיימת בין הילדים, על הצורך לרגש ולעניין. בעידן שבו הכל זמין, מהיר, מוגזם, נגיש, מתועד ומשותף במהירות ברשתות החברתיות - ההורים נדרשים להרים הפקה גדולה לחגיגת יום הולדת כבר בגיל צעיר.

והמחירים בהתאם: בגילים הצעירים, מסיבת יום ההולדת מסתכמת במפעיל שגובה בין 1,200 ל–2,000 שקל, תלוי בפעילות, בעונה ובפופולריות של המפעיל. לעתים מיתוספת לזה שכירת אולם במתנ"ס העירוני או אולם אירועים שיכול להכיל את ילדי הגן או הכיתה, וכיבוד לילדים ולעתים גם להורים המלווים. ככל שהילדים גדלים, האטרקציות משתנות והמחירים עולים. כך, למשל, הורים מזמינים את ילדי הכיתה ליום כיף בסופרלנד או בבריכה, לפעילות חווייתית במוזיאון, למסעדה או להקרנה פרטית של סרט, בילוי שעלותו יכולה להגיע למאות ולאלפי שקלים (תלוי במספר הילדים).

"חגיגות יום הולדת הן לא דבר רע", אומרת אלי זוהר ניב, יועצת משפחתית, מומחית ליחסים בין הורים לילדים. "הבעיה מתחילה כשהורים מאבדים פרופורציות. אנחנו חיים בחברה שיש בה שפע מטורף. הורים מאבדים פרופורציות מתוך המקום הזה שהם רוצים לתת לילדים מה שלא היה להם, להרגיש שהם הורים טובים, או מתוך הצורך לפצות על כך שהם עובדים קשה, בנוסף, אנחנו חיים בחברה מאוד תחרותית, הכל פתוח וחשוף ואנשים משווים, התוצאה היא שהורים קונים לילדים צעצועים ברמות לא הגיוניות. מסיבות יום ההולדת הן המשך של זה, ומאחר שזה אירוע חגיגי וצריך לחגוג אותו - מציבים רף מאוד גבוה".

"השאלה הראשונה שצריך לשאול בעניין הזה היא אם זהו רצון הילדים", אומרת עינת נתן, מדריכת הורים. "אני לא בטוחה שהתשובה לכך חיובית. גם אם הילדים רוצים, זה לא אומר שצריך לעשות את זה. ילדים גם רוצים את כל החטיפים בסופר, זה לא אומר שצריך לתת להם".

לדברי נתן, הרבה פעמים ההורים עומדים מול דרישותיו של הילד, בין אם הן ריאליות או לא, ומתקשים לעשות הפרדה בין מה שהילד רוצה או צריך. "אין ספק שיום הולדת זה אירוע מאוד מרגש, אבל מה הקשר בין זה לבין ילדה שיוצאת מצדפה? אני חושבת שבסופו של דבר ילדים הם ילדים, גם בגילים הצעירים. אם תמכרו או תשווקו להם את מסיבת יום הולדת ככזו שבה האחות תעשה הפעלה ואתם תכינו את עוגת יום ההולדת במקום להזמין עוגת ארבע קומות עם הדפסה של דמות מפורסמת - יש מצב שתעבירו להם ערכים פשוטים וטובים".

מסיבת בר מצווה תחת הקונספט של מועדון הכדורגל ברצלונה (צילום: באדיבות "חצר המלכה", TheMarker)
מסיבת בר מצווה תחת הקונספט של מועדון הכדורגל ברצלונה | צילום: באדיבות "חצר המלכה", TheMarker

"בהרבה מאוד הורים יש קצת מהילדה ההיא מהסרט 'הקיץ של אביה', שאף ילד לא הגיע לחגוג עמה את מסיבת יום ההולדת", אומרת יעל, אמא לילד בן 11 ממרכז הארץ. "אז את רוצה להשקיע כדי שהילדים יבואו והילד שלך לא יחווה דחייה. אבל לא תמיד זה קשור לאירוע, אלא למצבו החברתי של הילד בכיתה. אני קוראת מדי פעם על הורים שתיכננו מסיבה גדולה לילד או לילדה וילדי הכיתה פשוט לא הגיעו, אז הם הזמינו דרך הפייסבוק אנשים זרים לבוא ולכבד את הילדה".

לדברי יעל, כשבנה היה בגן הם הסתפקו בחגיגה צנועה, אבל כשבנם נכנס לכיתה א' הרף עלה. "זה התחיל עם מפעיל שעלה 1,400 שקל, על האולם חסכנו כי הבית שלנו מספיק גדול, אבל הוספנו כיבוד והפעלות, ובסך הכל הוצאנו על יום ההולדת כ–2,000 שקל. בשנה שלאחר מכן הזמנו את הבנים ללונה פארק, כולל ארוחת צהריים, והמחיר עלה כמובן. בשנה השלישית כבר היתה מסיבת דיסקו מושקעת עם די.ג'יי ותאורה, וברביעית מסיבה בסגנון 'הישרדות'. זה עולה המון כסף, אבל אנחנו מרגישים שאין ברירה. אנחנו רוצים לשמח את הילד שלנו ורוצה שהילדים יגיעו".

"ההורים היום פחות סומכים על עצמם, פחות יודעים מה הילד צריך", מוסיפה זוהר ניב, "והרבה פעמים מגיל צעיר מביאים מפעיל שיעשה עבורם את העבודה. ככל שהילדים גדלים ומבינים יותר מההורים, האחרונים קצת חוששים מהם, מרגישים שהילדים גדולים עליהם, ולצד זה הם מלאי התפעלות מהידע והנחישות שלהם - ולכן לא מצליחים לעמוד מולם".

עם כל הכבוד למסיבות יום הולדת בגיל הרך, השיא מגיע בחגיגות הבר מצווה או הבת מצווה. "בכל פעם סף הריגוש עולה ואתו השאפתנות", אומר צביקה דסקלו, מנהל השיווק של אולם האירועים חצר המלכה. "אין דחיית סיפוקים, והכל נהפך ליותר גדול ויותר בומבסטי, העיקר שהילדים, שמנצחים על האירוע, יהיו מרוצים".

לדבריו, אם בעבר המסיבות היו על טהרת המשפחה ועיקר האירוע היה טקס הדלקת הנרות, היום החלק המשפחתי איבד את מרכזיותו לטובת החברים. "כבר אין טקס, נרות וסבא וסבתא ודרשה של הילד. מה שיש זה מסיבות קונספט, והכי מושקעות שאפשר". כך, למשל, מספר דסקלו על ילד שרצה מסיבת כדורגל. "זה התחיל בעיצוב האולם כמו אצטדיון הקאמפ נואו בברצלונה, המשיך בתפירת תלבושת כדורגל מיוחדת לכל הילדים ונגמר באוכל ספרדי, כמו טאפסים. היתה לנו גם מסיבת בר מצווה שבה האולם עוצב כולו כדגם מיניאטורי של ירושלים, עם הכותל ושוק מחנה יהודה".

בגזרת הבנות המצב לא שונה. אם בעבר חגיגות הבת מצווה היו צנועות משמעותית ביחס לחגיגות הבר מצווה, הרי שהיום כמעט אין הבדל: "אצל הבנות הקונספט יכול להיות מסיבת פיות, שבה האולם כולו נהפך לאולם נשפים מפואר עם צמחייה אמיתית שמובאת במיוחד, תאורה, קרקס ולוליינים שיורדים מהתקרה ומוזגים משקאות מלמעלה, ואוכל כמו במשתה מלכים", מפרט דסקלו. "כל הבנות מגיעות כשהן לבושות כמו נסיכות ומאופרות בהתאם, כשכלת השמחה בילתה את כל היום בספא. למעשה, כל בת מצווה נהפכת לפסטיגל".

לדברי דסקלו, יש בנות שנכנסות לאולם בכרכרות עם סוסים מעל שטיח אדום, ויש כאלה שנכנסו במכונית. לגבי ההפעלה, יש מקרים שבהם מוזמנים אמנים יקרים דוגמת משה פרץ ועדן בן זקן. דסקלו מוסיף שגם סוג המזון השתנה, והילדים כבר לא מסתפקים בשניצל וצ'יפס אלא רוצים סושי, אסאדו וסטייק פילה למנה עיקרית.

גם מספר המשתתפים זינק: מאירוע משפחתי מצומצם נהפכו חלק מהמסיבות להפקה של 300, 400 ואפילו 700 משתתפים - והמחירים בהתאם. "זה מתחיל בכמה עשרות אלפי שקלים ויכול להסתכם במאות אלפי שקלים", אומר דסקלו. "אנחנו מפיקים כעת אירוע שרק עלויות עיצוב התפאורה שלו מסתכמות ב-140 אלף שקל".

מסיבת בר מצווה תחת הקונספט של מועדון הכדורגל ברצלונה (צילום: באדיבות "חצר המלכה", TheMarker)
מסיבת בר מצווה תחת הקונספט של מועדון הכדורגל ברצלונה | צילום: באדיבות "חצר המלכה", TheMarker

"להורים כבר נגמר הכסף"

"הטרנד עכשיו הוא מסיבות בת מצווה שכבתיות", מחזקת את הדברים נורית, אמא לשלושה מראשון לציון. "מזמינים את כל השכבה למועדון, ומי שבא - בא. מעבר להוצאה הגדולה להורים החוגגים, זה מכביד גם על הורי הילדים המוזמנים. לכן, אם לא מדובר בחבר קרוב, אנחנו נשתדל שהוא לא ילך. תביאי בחשבון שמשלמים בין 50 ל–100 שקל על מתנה, וזה נהפך להוצאה כבדה". לדבריה, למסיבות שנחגגות בתחילת השנה מגיעים ילדים רבים, במהלך השנה זה מתמעט ולילדים שחוגגים בסוף השנה מגיעים מעט יחסית. "להורים כבר נגמר הכסף", היא אומרת, "והילדים האחרונים גם משקיעים במסיבה וגם מתאכזבים בדרך כלל מהנוכחות הדלילה".

הילדים, כך לפי דסקלו, מעורבים מאוד בהפקת האירוע: "הם קובעים. הם רואים את האולם, יודעים מה הם רוצים ואיך הם רואים את האירוע. החשיבה שלהם היא רגשית, וההורים בדרך כלל משתפים פעולה. כל אירוע כזה נסגר לפחות חצי שנה מראש, אז גם נקבע הקונספט - שהוא הדבר הכי חשוב. ביום האירוע ההפקה מתחילה בבוקר".

האם מדובר בילדים ממשפחות אמידות במיוחד? "ממש לא", אומר דסקלו, "אלה אנשים ממעמד הביניים, שעובדים קשה ומוכנים לשלם עשרות אלפי שקלים כדי שהילד יהיה מרוצה. זה נהפך לסמל סטטוס. בכל יום יש אצלנו אירוע אחד לפחות, כולם עושים את זה, וכל אחד מעלה את הרף".

"השינוי הזה מתרחש בגלל המהפכה החברתית הדיגיטלית, ששינתה את כללי המשחק", אומר משה ברון, בעלים של חברה לארגון והפקת אירועים. "הילדים נחשפים למידע עצום ברשת וגם לפרסום סמוי, שהוא הרבה יותר מתוחכם. לדוגמה, יש כיום סדרות של איפור לילדות בנות 12".

התוצאה, לדבריו, מתבטאת בתוכן המסיבות: "עולם הריאליטי שחדר לחיינו בעשור האחרון הביא לשינוי מגמה בתפישה אצל בני הנוער, ואחרי זה גם אצל ההורים. הקונספט של המסיבה הוא החלק החשוב, והוא מבוסס במקרים רבים על תוכניות הריאליטי ועל הדברים שאליהם הילדים נחשפים. אנחנו רואים יותר מסיבות קונספט של 'האח הגדול' או 'הכוכב הבא'. במהלך המסיבה עושים שימוש בטלפונים ובמצלמות שמותקנות בהם בכל מיני אתגרים שמדמים תוכניות ריאליטי".

על מעורבות הילדים אומר ברון כי "בנות הרבה יותר מעורבות מבנים והן הרבה יותר חולמות. הפקנו אירוע בת מצווה שבו הילדה היתה מאוד יצירתית, ובסופו של דבר הכנו, בין היתר, סרט משולב אנימציה, שהוקרן במהלך האירוע בשלושה חלקים. דרך הסרטים ביימנו את כל האורחים".

לדבריו, המכנה המשותף בין המסיבות הוא תחרות סמויה. "ילדה שמצטלמת עם סטטיק ובן אל תבורי יוצרת רף חדש", הוא אומר, "היום כולם רוצים לעשות אירוע בלתי נשכח. ההורים צריכים להציב גבולות, אבל לרוב הם לא מצליחים".

לדברי ברון, האירועים נעשים באולמות אירועים ובמועדונים, אבל לא רק: לעתים נבחר לוקיישן שמותאם לאירוע. "היתה לי הפקת בת מצווה מדברית, שלא היתה מביישת אף חתונה".

בין היתר, מי שמתדלק את אירועי הענק האלה הם זמרים, מנחים ומפורסמים אחרים שעורכים הפקות יקרות לילדיהם, ומזמינים חברים מוכרים וסוללה של עיתונאים שמסקרים את האירועים. כך, למשל, לפני שלושה שבועות חגגה מיכל ויצמן (מיכל הקטנה) מסיבת ברית לתאומים שלה באולם מפואר בנמל תל אביב, שאליה הוזמנו כ–1,000 איש, רבים מהם סלבריטאים, כמו אלי יצפאן, יובל המבולבל, אגם רודברג ואופירה אסייג. האולם, כך לפי הדיווחים, קושט כולו בבלונים ובבובות ענק וצויד בכמות מוגזמת של ממתקים, לצד מנות שף, והאורחים הצטלמו על רקע קיר ענק עמוס בפרחים שעליו נכתבו שמות התאומים. אופירה אסייג, אגב, נוהגת אף היא לחגוג לשלושת ילדיה במסיבות יומולדת נוצצות ויקרות שגם אליהן מוזמנים מפורסמים מעולמות הילדים והמבוגרים. והן לא היחידות.

העוגה לכבוד האירוע עם מיכל "הקטנה" (צילום: אביב חופי, TheMarker)
העוגה לכבוד האירוע עם מיכל הקטנה | צילום: אביב חופי, TheMarker

"אנחנו לא מאמינים שיותר כסף שווה יותר כיף"

לא כל ההורים מוכנים לשתף פעולה עם הפקות הענק האלה. "אנחנו לא מתחברים לכל הפקות הבת מצווש, וגם לא החברים סביבנו", אומרת ענת מסינג, אמא לשתי בנות מרמת גן. "היו אצלנו כמה שחגגו באולם, אבל לא היו שם כל ההפקות המוגזמות האלה".

כשבתה של ענת, טיאן, הגיעה למצוות, הם החליטו לחגוג לה קצת אחרת. "חגגנו בקהילת בית תפילה ישראלי, הילדה עלתה לתורה באירוע שהיה מרגש מאוד, ועם קייטרינג צנוע. לאחר מכן הזמנו את החוגגים אלינו הביתה להמשך החגיגות", היא מספרת.

לדבריה, בסוף השבוע שלאחר מכן בתה חגגה עם ילדה נוספת בטיול שישי־שבת בנחל ערוגות. "הילדים הגיעו לבית הספר עם תיק ליומיים, ובסיום הלימודים המתין להם אוטובוס שהסיע את כולנו לבית ספר שדה. במהלך סוף השבוע טיילנו, ובערב הקרנו סרט בת מצווה שהילדים הכינו להן". עלות האירוע כולו - כולל החגיגות בשבוע קודם - הסתכם לדבריה, בכמה אלפי שקלים.

"שני האירועים שערכנו היו משמעותיים מאוד עבורנו", מוסיפה מסינג, "התכוננו לקראתם, למדנו, היו לנו שיחות ארוכות בבית על הפרשה שהילדה קיבלה ללמוד, ואת הדרשה היא כתבה לגמרי לבד. בבגדים לאירוע, לעומת זה, השקענו במצטבר לי ולבנות אולי 350 שקל. ודווקא הייתי מוכנה להשקיע יותר, אבל זה מה שכל אחת מאתנו אהבה. אנחנו יותר אנשים של חוויות ופחות של אייפון 10, ואנחנו לא היחידים".

לין סולוד מתל אביב, אמא לארבעה, חוגגת לילדיה כל שנה במסיבה שההורים מארגנים ומתפעלים בכוחות עצמם. "התחלנו עם זה כשהבן הגדול שלי היה בכיתה א'", היא אומרת, "חיפשנו רעיונות וחשבנו ביחד מה כדאי לעשות, ולבסוף יצאנו לדרך עם חפשו את המטמון. שנתיים מאוחר יותר ערכנו לבתנו מסיבת מרגלים, והיו גם הפעלות של מכשפות ובסגנון הארי פוטר. אנחנו מזמינים את כל הכיתה בדרך כלל, והמסיבה מתקיימת בחצר הבניין שלנו או בפארק הירקון, עם הפעלות שמותאמות לגיל הילדים. הגדולים משתפים פעולה ומסייעים בהפעלת התחנות. למשל, באחת המסיבות של בתי היה צריך למצוא סוכריות שנקברו באדמה ולברוח בו־זמנית מהשועל. בני הגדול גילם את השועל".

סולוד מוסיפה כי בכל יום הולדת הם מפיקים לקחים מה עבד יותר טוב ומה פחות, ומתקנים בפעם הבאה. "אני מתחילה להיערך לכל יום הולדת כמה חודשים מראש", היא אומרת, "נכנסת לאינטרנט, מחפשת רעיונות, חוזרת להפעלות שעשינו, כך מתחיל להתגבש הרעיון". לדבריה, כל אירוע כזה עולה עד 400 שקל. "קונים קצת הפעלות וממתקים, אני אופה עוגה ובעלי מכין לחמים. אנחנו עושים הכל לבד ומשתדלים שלא יהיה יקר, כי לא צריך. אנחנו לא מאמינים שיותר כסף שווה יותר כיף".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
תואר ראשון בהתעשרות: כך מרוויחים רפי ועפרה אלול מיליונים
"אי אפשר לעשות הכל במכה אחת": הכנסת צפויה לאשר את העלאת קצבאות הנכים