בסוף השבוע האחרון, בעקבות פוסט בפייסבוק, התפרסמה פרשה על חשד להתעללות ופגיעה מינית בילד אוטיסט בן 12 הלומד בכיתה תקשורתית בבית ספר יסודי באשדוד, על ידי שני ילדים מבית ספרו. המקרה אירע לפני כחודש, ביום הבחירות, 1 בנובמבר, שהיה יום שבתון. אחר הצהריים יצאו בן ה-12 ואחיו בן ה-7 יצאו לטייל בפארק צמוד ליד ביתם באופניים. לדברי אמו, היא לא ידעה עד כמה המקרה היה מזעזע, משום שהאח הקטן, הלומד בכיתה ג', שהיה עד לנעשה, פחד לספר. 

"האח הצעיר חזר הביתה, אך לא סיפר מדוע האח הגדול עוד לא חזר", מספרת האם, "הוא היה צריך לחזור הביתה לקבל תרופות, כי הוא עבר לא מזמן השתלת כליה. הם יודעים שאסור לצאת מהפארק ללא רשותי. התקשרתי למשטרה. הם שלחו ניידת. הם בדקו מצלמות, ואמרו לי אנחנו יודעים לאיפה צריך ללכת. הוא הגיע עם פנים שחורות לגמרי, מלוכלך כולו. הוא בכה ורעד וחזר על המשפט: 'אמא, לא נתנו לי לחזור'. הוא היה במצב מאוד לחוץ, השוטר אמר שאם אני רוצה אני יכולה להגיע להתלונן. הוא אמר 'אמא הכניסו לי אצבעות לתוך הטוסיק ועשו את זה חזק'. הוא ילד שלא יודע לשקר, הוא תמיד מספר אמת".

איך הוא נפגע?
"הם הרביצו לו, ברגליים, בראש, הם השפילו אותו, ירקו עליו, אמרו משפטים כמו  'אתה מכוער בגלל זה אתה צריך לשרת אותנו'. הכריחו אותו לנשק רגליים. הם אמרו לו שאם הוא לא עושה את זה לא ייתנו לו ללכת הביתה. הכניסו לו אצבעות לפי הטבעת. ביקשו ממנו לנשק את איבר המין. הרביצו לו – אחד מחזיק את הילד והשני מרביץ לו מכות ואחר כך התחלפו ביניהם הכריחו אותו לבלוע חול. במזל זה לא קרה. במכון שבו חקרו את הילדים הפוגעים, אחד מהם סיפר שהם השתינו ודרשו מהילד ללקק את השתן שלהם. נתנו לו קצת לברוח מהמקום, ואז תפסו אותו והחזירו אותו להתעלל שוב ושוב. השפילו אותו, אמרו לו שהוא חרא ומכוער ובגלל זה הוא צריך להיות המשרת שלהם".

עוד מספרת האם כי בנה הצעיר מאשים מאז את עצמו וחושב שהיא כועסת עליו. "הוא כל הזמן שואל אותי אם אני ממשיכה לאהוב אותו. אפילו לשוטרים שהיו אצלי בבית וחקרו את הבן הגדול הוא לא סיפר את מה שראה מרוב שפחד. הוא כל הזמן חוזר ואומר בבית: 'אני לא יכולתי לשמור על אח שלי. אל תכעסי עלי. לא יכולתי לעשות שום דבר'. הילדים אמרו להם שיהרגו את כל המשפחה שלהם אם הם יספרו. הילדים שלי חוו שם טראומה נוראית".

"אנחנו מקבלים תשובות שטחיות ומנפנפים אותנו"

הורים רבים בבית הספר מעוניינים להשבית את הלימודים עד שהילדים החשודים בפגיעה לא יהיו בבית הספר, וזו כנראה לא הפעם הראשונה שהילדים האלו פוגעים בילדים אחרים.

רוני, אמא לילד בכיתה ד', אומרת: "הילד הפוגע פגע מילולית גם בילד שלי. אני שמעתי את זה באוזניים שלי. אני הייתי בשיחת טלפון איתו וברקע אני שומעת את הילד אומר לבן שלי 'יא שמן, תראה איך אתה נראה איכסה'. וכששאלתי את הבן שלי מי מדבר אליו ככה הוא אמר לי את שמו. התלוננתי עליו למנהלת בית הספר, והיא אמרה לי שהיא תטפל בזה. ואז הפרשה על הפגיעה המינית הגיעה לאוזני. מבחינתי הילד מהווה סכנה לכלל הילדים. אני באופן אישי ממש לא רגועה שהוא נמצא עם הבן שלי בבית הספר. זה לא אמור להיות ככה. ברגע שאני שולחת את הילד שלי למסגרת אני צריכה להרגיש הכי בטוחה, וכרגע אני לא מרגישה ככה".

גם אתי, (שם בדוי), אמא לילדה בכיתה א', אומרת: "מאז ששמעתי על המקרה ביום שישי האחרון הזדעזעתי עד עמקי נשמתי והייתי בטוחה שהילדים הפוגעים אינם מגיעים לבית הספר. ומה הסתבר לנו אתמול בבוקר – שהתלמידים הפוגעים מגיעים לבית הספר כתלמידים מן המניין. אני לא שולחת את הילדה לבית הספר מתוך פחד שמסתובב לו תלמיד עבריין מין שמסוגל לבצע מעשים כאלה ואחרים בכל ילד או ילדה, ורק מהמחשבה שהילדה שלי תלך לבדה לנוחיות והעבריין יעקוב אחריה מתהפכים לי הקרביים.

התשובות שאנחנו ההורים מקבלים הן שהנושא בטיפול – הרווחה, הפיקוח הפדגוגי, המשטרה, בית לין וכו'. מכל זה משתמע שיש הגנת יתר על הילד הפוגע מאשר על כל שאר תלמידי בית הספר שחשופים בכל רגע נתון להטרדה מכל סוג וזה חמוד מאוד. אני לא מרגישה שמערכת החינוך ובית הספר מסוגלים לספק ביטחון לילדה שלי. אנחנו מקבלים תשובות שטחיות ומנפנפים אותנו כי ככה נוח למישהו ממערכת החינוך".

בעקבות הסערה התקשורתית הוציאה הנהלת בית הספר הודעה לכלל הורי התלמידים, בזו הלשון:

"הורים יקרים,

בימים האחרונים אנו עדים לפרסומים ברשתות החברתיות, ובהם תיאור של אירוע פגיעה בין ילדים בעת מפגש שהתקיים אחר הצהריים בסמוך לביתם.

צוותי החינוך פעלו ופועלים במתן תמיכה, ליווי, ושיתוף גורמי החקירה, הרווחה, החינוך, הייעוץ והשירות הפסיכולוגי.

חשוב לציין כי נכון לעת הזאת, הרשויות עדיין בוחנות את האירועים המדווחים, ופועלות להבין את העובדות לאשורן.

די אם נאמר בשעה זו, כי התמונה המצטיירת מדיווחי כלל המעורבים שונה מהמובא בפרסומים.

חשוב להזכיר כלל המעורבים הינם ילדים קטינים, אשר עומדת להם ולמשפחתם הזכות לחיסיון ולפרטיות.

בעת הזאת נשמור כולנו בשמירה קפדנית על זכויות הילד, ופרטיותו, יחד עם הבטחת המוגנות האישית לכל ילד וילד.

שבוע טוב"

 

ממשרד החינוך נמסר כי התלמיד מקבל טיפול רגשי, וכי קיימת הפרדה מוחלטת בין התלמידים. האירוע שהתרחש בשעות אחר הצהריים, ביום הבחירות, מחוץ לבית הספר, נמצא בבדיקה על ידי רכזי ההגנה של משרד הרווחה.

צוותי החינוך פועלים בשיתוף פעולה עם גורמי החקירה, הרווחה, הייעוץ והשירות הפסיכולוגי. לא נוכל לפרט מעבר לכך, מפאת צנעת הפרט.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "ראשית יש לדייק ולהבהיר כי המקרה הנדון אירע ב-1.11, ביום הבחירות, ביום שבתון ולא במסגרת הלימודים.

שנית, אירועי פגיעה על רקע מיני מועברים למרכז ארצי המאויש באנשי מקצוע ובכלים מקצועיים, לבחינת המקרה ולקביעת חוות דעת ודרכי טיפול.

זהו הנוהל שקבע משרד החינוך ובית הספר אינו סוברני לפעול לבד בעניינים אלה. לאחר הבהרות אלה יצוין כי מרגע שהאירוע הובא לידיעת בית הספר, הוא הועבר לטיפולו של המרכז הארצי לנפגעי הטרדה מינית.

אין בסמכות בית הספר לקבל החלטות ללא חוות דעת מקצועית של המרכז הארצי וללא ראיות התומכות בטענות לכאורה.

בית הספר פעל בהתאם לנוהל המתחייב וממתין לחוות הדעת כאמור. עד אז הילדים הופרדו מהילד נשוא התלונה ואינם שוהים יחד, לא בכיתת הלימוד ולא בחצר בית הספר.

יודגש כי עד כה אין שום ראיה לאירוע הקשור בפגיעה מינית ואת זאת יכול לקבוע רק המרכז הארצי, העושה כעת את הבדיקות בנדון.

לצערנו, אף שלעת הזאת אין כל ראיה התומכת בטענות על פגיעה מינית, יש מי שבחר 'לטפל' במקרה ולהעלות את הנושא לרשת החברתית מבלי שבדק את המקרה ותוך שהוא עובר על החוק ומפרסם מידע אסור.

חומרים אלה שעלו לרשת הועברו ללשכה המשפטית להמשך טיפול."