אחד מהמאפיינים הבולטים ביותר של חג הפסח הוא "והגדת לבנך", דהיינו, העברת המורשת והערכים לילדים שלנו מדור לדור. אותו "והגדת לבנך" מתבטא באמירה, דיבור חד-צדדי של ההורה, המעביר מסרים וידע לדור הבא, לילד ולילדה. השאלה היא, מה הילד שומע מתוך אותה אמירה. איזה חלקים הוא קלט והפנים? מה נגע בו במיוחד?

"האמירה", היא אבן יסוד בחינוך, מכיוון שבסופו של דבר, היא זו שמתווה לילד ביום-יום את הדרך ומאפשרת לנו את ביסוס הערכים והזהות, דרך החינוך של ההורה. אבל הציווי התנכ"י "והגדת לבנך", נותן פחות מקום להקשבה של ההורה לילד שלו. ההורה מתורגל בעבודה החינוכית של לכוון ולהסביר, הוא פחות מתורגל בהקשבה. הוא פחות מתורגל לשמוע.

הקשבה במהותה מצריכה יותר מאמץ. היא מחייבת אותנו להיות בעמדה של חוסר שליטה ואי ידיעה, ומצריכה שנהיה מרוכזים כדי שנבין את הצד השני. לכן, כדי שנוכל להקשיב באמת, אנחנו צריכים להוריד את כל המוכר לנו ולהיות בעמדה של "אי ידיעה", עמדה ללא הנחות מוקדמות וללא שיפוטיות כלפי מה שנשמע.

אם מקשיבים לומדים דברים מופלאים

הקשבה פעילה לילדינו מלמדת אותנו על עולמם הפנימי, המגוון והשונה לעתים מזה שלנו כהורים. היא יכולה לגלות מצוקות וצרכים של הילד, שאינם נראים על פני השטח. דרך ההקשבה אפשר להתאים ולדייק את "האמירה", אפשר להתאים את דברינו להלך הרוח ולעולם הפנימי בו הילד נמצא. ואם נצליח לדייק את הדברים בהתאם למצבו של הילד, הילד יוכל להטמיע את המסרים שלנו, באופן יותר יעיל ויותר מדויק.

אם אתם יושבים בליל הסדר, או בכל אירוע של למידה, כמו שיעור, אל תשכחו להוסיף גם זמן של הקשבה. מה הילד קלט ממה שלימדתי או אמרתי. על מה הוא מסכים ולמה הוא מתנגד. ממה הוא פוחד, ואולי מגיב באופן לא תואם. מה אמרתי לו שיצר ריחוק והתנגדות.

והנה טיפ קטן להורים: איך מקשיבים באמת? מתעניינים, מבקשים דוגמאות, שואלים שאלות חקר פתוחות כמו "למה התכוונת?", "אתה יכול להדגים לי?", "אני מבין שאתה אומר ש...". אם תקשיבו – תלמדו דברים חדשים ולעתים מפתיעים על הצד השני.

ו"ברוח הימים האלה", עם כמה שזה נדוש, כדאי שתמיד נחשוב כמה אנחנו באמת מקשיבים לאחר, לזה שמגיע עם סט הנחות וערכים אחר משלנו. כמה אנחנו עסוקים ב"אמירה" שלנו, לעומת כמה אנחנו "קשובים" לאחר. מאחלת לנו שבחג הפסח הקרוב, מעל שולחן הסדר, נצליח להתאמן וליישם גם קצת "הקשבה" מעבר ל"והגדת". ושנתמיד עם זה כל השנה.

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית.