קצין לשעבר בצי האוסטרלי טוען שהוא יודע למה לא הצליחו למצוא את שרידי טיסה MH370 – המוכרת גם בכינוי "המטוס המלזי". בשיחה עם חברת החדשות Sky News, פיטר וורינג, שהיה סגנו של קצין המבצעים האוסטרלי במבצע החיפוש אחר כלי התעופה האבוד, סיפר ששמונה חודשים אחרי כניסתו לתפקיד הוא הבין שהם פשוט סורקים במקום הלא נכון.

"היו כל מיני נקודות בזמן שעשה רושם שיש לנו מושג איפה המטוס נמצא, אבל זה לא היה ככה", ציין וורינג. "בשלב הזה מצאנו, פחות או יותר, כמעט שום דבר. ככל שעבר הזמן, המבצע הלך והסתבך במלא בירוקרטיה, מה שהקשה עלינו מאוד לשנות מסלול".

View this post on Instagram

A post shared by Malaysia MH370 (@malaysia_mh370)

טיסה MH370 של חברת Malaysia Airlines המריאה ב-8 במרץ, 2014, מקואלה למפור לבייג'ינג. פחות משעתיים לאחר מכן, כלי התעופה נעלם מהמכ"ם בזמן עשה את דרכו מעל ים סין הדרומי. עד היום כל האנשים שהיו על המטוס – 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות – מוגדרים נעדרים.

ממשלות מלזיה, אוסטרליה וסין חיפשו את שרידי כלי התעופה באוקיינוס ההודי במבצע שארך יותר משנתיים. בזמן הזה הצליחו למצוא כמה חלקים מהמטוס, כולל שרידים של הכנף. למרות זאת, בינואר 2017 פורסם שמפסיקים את מאמצי החיפוש. חברה פרטית המשיכה במבצע 17 חודשים לאחר מכן, עד שגם היא חדלה כשלא הצליחו לאתר ממצאים משמעותיים. ב-30 במאי, 2018, מבצע החיפושים אחר "המטוס המלזי" הופסק לחלוטין. השנה ימלאו 10 שנים להיעלמות כלי התעופה ועדיין לא ברור מה בדיוק עלה בגורלו.

View this post on Instagram

A post shared by Malaysia MH370 (@malaysia_mh370)

וורינג טוען כעת כי כל הסימנים בשטח הצביעו על כך שהם מחפשים את המטוס באזור הלא נכון. אף על פי כן, המבצע המשיך מבלי לשנות מסלול. "כבלנו את עצמנו במובן מסוים לאזור ספציפי ולא היה לנו את הגמישות לחפש במקום אחר", הוא סיפר בשיחה עם Sky News. לדבריו, באמצע שנת 2015 הם כבר סרקו מרבית מ"הקשת השביעית" (7th Arc) באוקיינוס ההודי – כלומר, האזור האחרון שבו לוויינים קלטו את כלי התעופה – ולא מצאו דבר. "אם ההערכות שלנו היו נכונות, בשלב הזה כבר היינו מוצאים את המטוס", הוסיף וורינג.

בקיץ של 2015, מבצע החיפוש אחר טיסה MH370 המשיך בלי "תוכנית חלופית" והם הלכו והתרחקו מהאזור שבו התרסק המטוס, כך לפי וורינג. מעבר לזה, הוא טוען שאחת הסיבות העיקריות לכך שהמבצע נכשל היא בגלל שהלשכה האוסטרלית לבטיחות תחבורה (ATSB) הובילה אותו. "אני עד היום שואל את עצמי למה ATSB ניהלו את מבצע החיפוש", הוסיף וורינג. "זה גוף שחוקר כלי תעופה, לא מוביל מבצעי חילוץ וחיפוש. אין להם שום ניסיון בתחום והם ניהלו גאת אחד המבצעים היקרים בהיסטוריה האנושית".