חדשות טובות לחוקרים שמעוניינים לטוס לחלל: המסע שלכם עתיד להתקצר באופן משמעותי. חברת הבנייה היפנית אובּיאשי (Obayashi) מתכננת לבנות מעלית שתעלה ציוד וגם אנשים אל החלל החיצון – וכן, קראתם נכון, מעלית!

החברה הודיעה על כוונה להתחיל לבנות את המבנה הייחודי עוד בשנת 2012 ועל פי התכנון שלהם, הבנייה צפויה להסתיים בשנת 2050. לטענתם, המעלית תעלה לגובה של כ-96 אלף ק"מ מעל פני האדמה. רק כדי שתקבלו קצת פרופורציות: החלל החיצון נמצא מעבר לקו קרמן, במרחק של 100 ק"מ מעל פני האדמה. למעשה, המעלית תעצור בנקודה שנמצאת בין תחנת החלל הבינלאומית (כ-330 ק"מ מעל פני האדמה) והירח (שמקיף את כדור הארץ במרחק של כ-384 אלף ק"מ מעל פני האדמה).

מהנדסי אובּיאשי מתכננים להשתמש בטכנולוגיית ריחוף מגנטי (MAGLEV), אשר משומשת כבר היום בפסי רכבת ברחבי אסיה ואירופה, בשביל להעלות את הקרונות לחלל החיצון. לטענת דובר החברה, ניתן להשלים את המשימה באמצעות ננוטכנולוגיה המבוססת על פחמן. "מדובר בחומר בעל עמידות גבוה מאוד", סיפר יוּג'י אישיקאווה, ראש מחלקת המחקר והפיתוח של אובּיאשי, "מעבר לזה, הוא גם חזק פי מאה מכבלי פלדה". אישיקאווה טוען כי נכון לעכשיו הם לא מסוגלים לייצר כבלים ארוכים מספיק אשר מבוססים על החומר הנ"ל, אבל הוא מאמין שעד שנת 2030 הם יוכלו לייצר מקטעים ארוכים מספיק בשביל להשלים את המשימה.

ישנם מספר צוותים שפועלים ברחבי יפן על מנת לפתור בעיות לוגיסטיות שקשורות במעלית. לצורך העניין, ישנו צוות באוניברסיטת קאנאגאווה, אשר בעיר יוקוהמה, שעובד על בעיות שקשורות בקרונות של המעלית (כגון: איך לעלות לכיוון התחנה הסופית בגבהים שונים ואיך לבלום את הקרון). במידה והפרויקט יצליח, הוא צפוי להוזיל באופן משמעותי את העלויות ולהפחית את הסכנות אשר נלוות לטיסות לחלל. כיום, העלות של שליחת ציוד לוגיסטי לחלל עומד על כ-22,000 דולר לק"ג אחד. גורמים באובּיאשי טוענים כי במידה והפרויקט יושלם, הוא עתיד להוריד את העלות לאזור ה-200 דולר לק"ג.

אוביאשי איננה החברה היחידה שהביעה כוונה לבנות מעלית לחלל. מייקל ליין, קבלן לשעבר של סוכנות החלל האמריקאית (NASA), הביע עניין לחקור את האפשרות של בניית מעלית אשר תגיע לירח. הוא פתח בשנת 2012 חשבון באתר האינטרנט Kickstarter וגייס כסף לטובת המחקר – כ-110 אלף דולר.

היוזמה השאפתנית של חברת אובּיאשי אומנם מעוררת השראה, אך היא ככל הנראה לא תתאפשר ללא סיוע מסוכנויות חלל ברחבי העולם. "אינני חושב שחברה אחת תצליח לבצע את המשימה", סיפר אישיקאווה, "אנחנו ככל הנראה נזדקק לסיוע בינלאומי לצורך השלמת הפרויקט האדיר הזה".

(מקור)