בית החולים נערך כבר כעת לירידה לבית החולים התת קרקעי הממוגן הגדול ביותר בעולם, עם 1400 מיטות אשפוז מוכנות לשימוש מיידי ועוד 800 מיטות נוספות ערוכות לפריסה, והוא נכון להעניק שירותים וטיפולים רפואיים מלאים לא רק לתושבי הצפון, אלא גם לכל המפונים מצפון ומדרום. "גם בשעת חירום, יש שירותים רפואיים רבים עליהם אסור לוותר, ואנחנו ערוכים להעניק למטופלינו את הטיפולים להם הם זקוקים בביטחה", מוסיף ד"ר וייסמן, ומסביר על אילו טיפולים צריך להקפיד לקבל גם בזמן מלחמה.

בית חולים תת קרקעי  (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
בית חולים תת קרקעי - הקריה הרפואית רמב"ם | צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

טיפולים אונקולוגיים

"ראינו את התופעה הזאת גם בקורונה. בגלל החשש לצאת מהבית ולהימצא במרחב לא מוגן, ישנם חולי סרטן שדוחים את הטיפולים שלהם", אומר ד"ר וייסמן. "חשוב לנו שכל החולים יידעו שבית החולים ערוך ומוכן להעניק את כל הטיפולים לחולי סרטן, הקרנות, כימותרפיה, אימונותרפיה וטיפולים ביולוגיים, במרחבים מוגנים".

ד"ר וייסמן מסביר כי רמב"ם ערוך ומוכן עם מכון קרינה שכולו ממוגן בכל ימות השנה. הטיפול בהקרנות הוא אחד הטיפולים השכיחים ביותר בסרטן ובמכון האונקולוגי ברמב"ם פועלת יחידת קרינה המצוידת במכשור מהמתקדם מסוגו בעולם ובמומחים המובילים בחידושים האחרונים בתחום הטיפול.

ד"ר אבי וייסמן סגן מנהל הקריה הרפואית רמב"ם  (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם )
ד"ר אבי וייסמן סגן מנהל הקריה הרפואית רמב"ם | צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

"חשוב מאוד שחולים ימשיכו ברצף הטיפולי, גם אם התחילו טיפול של הקרנות במרכז רפואי אחר וגם אם הם נמצאים רחוק מבתיהם, מומלץ לא להפסיק בטיפולים. חולים שקיבלו אבחון לפני החגים או ממש בתחילת המלחמה, אך עדיין לא נקבעה להם תוכנית טיפולים והם ממתינים לסיום המתיחות כדי להתחיל. רצוי להתחיל מוקדם ככל האפשר את תוכנית הטיפולים, ואנחנו נסייע להם בבניית התוכנית ובתחילת הטיפולים עד אשר יחזרו לבתיהם", הוא אומר. "לא רק המכשור חשוב אלא גם צוות מלא המורכב מרופאים, אחים ואחיות, טכנאים, פיזיקאים, עובדים סוציאליים שיבטיחו שכל חולה יהיה עטוף ויקבל את הטיפול הטוב ביותר".

סגן מנהל בית החולים שב ומדגיש כי הטיפולים האונקולוגיים השונים, אם זה מכון ההקרנות או טיפולי כימותרפיה, אימונותרפיה או טיפולים ביולוגיים שבית החולים מציע לחולי סרטן, זמינים גם לחולים ממקומות אחרים שנעקרו מביתם בגלל המצב. "יש לנו את התשתית לקלוט את כל חולה שזקוק לכך. אל תדחו את הדאגה לבריאותכם בגלל המלחמה". 

אבחון מוקדם

אבחון מוקדם של מחלות יכול להציל חיים. גם בימים קשים כמו אלה, חשוב לשים לב לסימנים מחשידים ולא להימנע מפניה לייעוץ רפואי ומעריכת הבדיקות הנדרשות כדי לברר את החשדות. "בית החולים רמב"ם מפעיל מעבדת הדמיות מתקדמת ביותר עם חדרי MRI ו-CT משוכללים שעומדים לרשות מטופלי בית החולים והמפונים מהדרום והצפון שזקוקים לבדיקות", אומר ד"ר וייסמן.

כך למשל, בית החולים מפעיל שירות לאבחון מהיר של סרטן ריאות שמאפשר למטופלות ומטופלים מכל קופות החולים קבל בתוך ימים ספורים תשובות לגבי חשד לקיומו של סרטן ריאה. "חשוב גם להקפיד על המעקב הסדיר לאבחון מוקדם של סרטן שד", מדגיש ד"ר וייסמן. "המכון לבריאות השד בבית החולים מפעיל מערך טיפולי מיומן שמציע לנשים שירותי ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סימני מחלה לנשים בהתאם להמלצות הרפואיות שהן מקבלות, בהן נשים נשאיות מוטציה בגן BRCA, שמגביר את הסיכוו לחלות בסרטן".

רפואת לב

במקרה של התקפי לב ומצבי חירום אחרים הדורשים התערבות רפואית מהירה, גם במצבי משבר כמו הנוכחי ברור לכל שאין לדחות את הטיפול. "אולם פעמים רבות, מטופלים מקבלים המלצה רפואית לעבור הליכים כמו צנתור לב בתוך פרק זמן של כמה ימים או שבוע. למרות שמדובר במצב מסכן חיים, לצערי כבר שמענו כי ישנם מפונים מהדרום והצפון שכל כך מוטרדים מהמצב שהם דוחים את ההליך ואומרים שיגיעו הביתה כבר יטפלו בזה", מספר ד"ר וייסמן. "אבל חשוב לזכור כי מדובר במצב מסוכן שרצוי לא לדחות. ברמב"ם גם בזמן חירום יש חדר צנתורים ממוגן, ערוך ומוכן לקלוט את כל מי שזקוק לטיפול מציל החיים".  

רפואת נשים ויולדות

בית החולים רמב"ם ממשיך להפעיל, גם בימים אלה, את כל מערך הנשים ויולדות, הכולל עשרות רופאות ורופאים בכירים, כ- 100 אחיות ומיילדות מנוסות, 90 מיטות אשפוז, 6 יחידות מקצועיות ומעבדות מחקר. המערך מצויד בציוד החדיש ביותר, ומציע פגיה במקום בטוח ותינוקיה, מרפאת הריון בסיכון, אפשרות להתייעץ עם רופא, אחות, מיילדת או לקיים פגישה אישית עם מיילדת לפני הלידה בזום.

"רמב"ם מציע לנשים בהריון שפונו מבתיהן מהדרום והצפון להמשיך את המעקב השגרתי אחר ההיריון שלהן אצלנו", אומר ד"ר ויסמן. "כחלק מהמערך, בית החולים מפעיל גם את מרפאת מג"ן - מיילדות גוף ונפש - לנשים עם היריון בסיכון. צוות המרפאה כולל רופאה, עובדת סוציאלית ומיילדת והורכב במטרה לספק לנשים מעקב היריון והכנה ללידה המותאם לצורכיהן".

טיפולי דיאליזה

קרוב ל-7,000 חולי כליה בישראל זקוקים לטיפולי דיאליזה באופן קבוע. במצב בריא, תפקיד הכליות הוא לנקות את הדם מרעלים. אולם אצל חולים במחלות שונות, בראשן סוכרת, הכליות מאבדות מתפקודן והחולים מגיעים למצב של אי ספיקת כליות סופנית, שבה הפגיעה ביכולת הסינון של הדם מסכנת חיים. "חולים אלה נדרשים לטיפול דיאליזה בין שלוש לחמש פעמים בשבוע", מסביר ד"ר וייסמן. "מרפאת הדיאליזה ברמב"ם מציעה טיפולי דיאליזה בשיטות המתקדמת ביותר, כולל דיאפילטרציה, שהוכחה במחקרים כמאריכת חיים. השירותים של בית החולים נגישים למטופלים דיאליזה מהדרום והצפון שצריכים להמשיך את הרצף הטיפולי שלהם".

באופן כללי, שב ומדגיש ד"ר וייסמן, "חשוב להקפיד על הטיפולים הרפואיים הקבועים גם בתוך מצב המלחמה הנוכחי, ובית החולים רמב"ם פתח מוקד ייעודי עבור המפונים מהצפון והדרום שבו הם יכולים להתייעץ לגבי האפשרויות העומדות בפניהם ולקבל מענה מלא לצורכיהם הרפואיים בבית החולים".