מי פה נחשבים לכלי עזר יעיל לשמירה על היגיינת פה טובה. הם תורמים לחיטוי הפה והרחקת חיידקים שיכולים להזיק לשיניים, מונעים דלקות חניכיים ומסייעים למנוע ריח רע מהפה. אבל כעת מתברר שמי הפה שרבים משתמשים בהם מדי יום, עלולים להשפיע עלינו גם בדרכים אחרות. מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Free Radical Biology and Medicine הראה כי למי פה יש השפעה מפתיעה על הגוף שלנו, שלא בדיוק קשורה להיגיינת הפה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המחקר נעשה על ידי מדענים מבריטניה ומספרד, שמצאו כי שימוש במי פה לאחר אימון גופני יכולה לחבל באחד היתרונות המשמעותיים של פעילות גופנית – הפחתת לחץ הדם. כשאתם מתאמנים, כלי הדם מתרחבים בתגובה לייצור של תחמוצת חנקן, שגורמת להרחבת כלי הדם. תהליך זה מוביל להזרמת דם לשרירים. במשך זמן רב, חוקרים סברו שתהליך זה קורה רק בזמן פעילות גופנית, אך בשנים האחרונות נמצאו ראיות לכך שזרימת הדם הגבוהה (ולחץ הדם הנמוך) מתרחשת גם לאחר פעילות גופנית, הודות לחיידקים שמגיבים לתרכובת בשם חנקה (ניטרט), הנוצרת כשכמות תחמוצת החנקן יורדת.

"מחקרים בשור האחרון הראו שחנקה יכול להיספג בבלוטות הרוק ואז מופרש ברוק בחלל הפה", מסביר ראול בסקוס, מומחה בפיזיולוגיה באוניברסיטת פליימות' ל-science alert. "חלק מזני החיידקים בפה יכולים להשתמש בחנקה ולהפוכו לניטריט (מלח חומצה חנקנית) – מולקולה חשובה במיוחד להגברת ייצור תחמוצת החנקן בגוף". ברגע שניטריט נספג ברוק, הוא עובר למחזור הדם ושם חוזר לצורת תחמוצת החנקן, ששומרת על כלי הדם רחבים ועל לחץ דם נמוך.

מתאמנת אוזניות (צילום: Subbotina Anna, Shutterstock)
לא למהר עם המי פה מיד אחרי האימון | צילום: Subbotina Anna, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> מתברר שכל הזמן הזה ניגבתם לא נכון את הישבן
>
> חשוב לדעת: הסימן שמופיע חודש לפני התקף לב
>
> חוקרים: זו התזונה שמפחיתה סיכון למוות מוקדם

מי הפה משמידים חיידקים שתורמים ללחץ דם נמוך

אך לפי מחקר זה, נראה שמי פה עלולים לחבל במנגנון הביולוגי הזה, אם משתמשים בו לאחר אימון גופני. הניסוי נעשה על 23 מבוגרים שרצו על הליכון במשך 30 דקות. לאחר האימון, המשתתפים התבקשו לשטוף את פיהם, חלקם במי פה אנטי-בקטריאליים וחלקם בפלצבו בטעם מנטה. שימוש במי הפה נעשה מיד לאחר האימון, 30 דקות אחריו, 60 דקות ו-90 דקות אחריו. לחץ הדם נמדד בקרב כל המשתתפים, הן מיד לאחר האימון והן בדקות המנוחה שלאחר מכן.

התוצאות הראו ששעה לאחר הסשן בהליכון, אלו שהשתמשו במי הפה "המזויפים", כלומר בפלצבו, חווה ירידה משמעותית יותר בלחץ הדם בהשוואה לאנשים שהשתמשו במי הפה "האמיתיים", האנטי-בקטריאליים. שעתיים לאחר מכן, המתאמנים שהשתמשו במי פה לא הראו שום סימן ליחידה בלחץ הדם, בעוד שהמשתתפים מקבוצת הפלצבו עדיין הראו לחץ דם נמוך יותר בהשוואה ללחץ הדם שנמדד לפני שעלו על ההליכון.

כלומר, מסקנתם היא שמי הפה משמידים חיידקים שהם חיוניים ליצירת תחמוצת החנקן, שמשפיעה על כלי הדם ולפיכך גם על לחץ הדם. למרות שמדובר במחקר קטן, הוא מוכיח כי לא כל החיידקים בחלל הפה שלנו הם "רעים". ולכל הפחות, אולי כדאי להימנע מלהשתמש במי פה מיד לאחר פעילות גופנית.