כאילו שאין לנו מספיק דברים לדאוג בקשר אליהם, לאחרונה גילו מדענים כי קבוצת כימיקלים שמצויה בכל מקום - מהשמפו שאנחנו חופפים איתו ועד המשקאות שאנחנו שותים - עלולה לגרום לסרטן. הכימיקלים, הידועים כאלדהידים, עשויים בגופנו בכמויות זעירות אך ניתן למצוא אותם בכל מקום בסביבה שלנו. חשיפת יתר לאלדהידים עלולה לגרום לסרטן בשל פגיעה ביכולת שלנו לתקן נזקים לדי.אן.איי, כך עולה ממחקר חדש.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פרופ' שוק ונקיטאראמאן, עורך המחקר הראשי מאוניברסיטת קיימברידג', אמר ל"דיילי מייל": "ידענו שהאלדהידים קשורים לסרטן, אבל לא ידענו שהם פוגעים בחלבונים בתאים, החשובים למניעת נזק בדי.אן.איי שגורמת מחלת הסרטן. אנחנו לא יודעים כמה מהכימיקלים האלה אנחנו נושמים או כמה זמן הם נשארים באוויר לאחר שהם נוצרים, אבל אלדהידים נמצאים בכל מקום".

אישה בכחול משפריצה מטהר אוויר וסותמת את האף (צילום: Steve Cady, Istock)
כן, גם מטהר האוויר שלך עלול לגרום לסרטן | צילום: Steve Cady, Istock

סרטן האף והגרון קשורים במיוחד לכימיקל הנקרא פורמלדהיד או פורמלין, גז חסר צבע בעל ריח חזק המשמש בין השאר לחניטת גופות. המחקר, שפורסם בכתב העת "Cell", השתמש בתאים אנושיים מהונדסים גנטית כדי לזהות כיצד אלדהידים שנוצרים מזיהום וממקורות אחרים עלולים לגרום לסרטן.

חוקרים מצאו כי הכימיקלים פוגעים במנגנוני הגנה בתאים נורמליים ובריאים המסייעים לתקן את הנזק לדי.אן.איי כשהם מתחלקים. פרופ' ונקיטאראמאן מסביר כי לגוף יש שני עותקים של הגן BRCA2, שמייצר חלבון המסייע לתקן נזק שנוצר בדי.אן.איי. במידה והנזק לא תוקן, הוא עלול להתפתח לסרטן. אלדהידים גורמים לירידה של חלבון ה-BRCA2 בתאים, וזו מחלישה אותם. בעלי גן פגום נמצאים בסיכון לפתח סרטן השד, השחלות, הערמונית והלבלב.

עוד ב-mako בריאות
>> מרחה שמן ארומטי, השתזפה והתוצאות מצמררות
>> הדברים שאסור לחולי פסוריאזיס לאכול
>> שיגעון הכורכום: תרופת פלא או טרנד מסוכן?

פול פרואה, פרופסור לאפידמיולוגיה של הסרטן באוניברסיטת קיימברידג', אמר שהמחקר אמנם חשוב אך אין לו השלכות מיידיות על הציבור הרחב. אבל אנחנו אנשים חרדתיים, אז פנינו לד"ר יהושוע מאור - פרמקולוג וטוקסיקולוג – ושאלנו איך אפשר לנתק מגע מהאלדהידים. התשובות שלו היו מדאיגות ומעודדות במידה שווה.

יש לקרוא לפני השימוש

לדברי ד"ר מאור, כדי לזהות אלדהידים במוצרים כמו שמפו עלינו לחפש בתוויות את החומרים הבאים:

Formaldehyde

quaternium-15

dimethyl-dimethyl (DMDM) hydantoin

imidazolidinyl urea

diazolidinyl urea

sodium hydroxymethylglycinate

2-bromo-2-nitropropane-1,3-diol (bromopol)

האם יש דרך שבה נוכל להיות חסינים מפני אלדהידים?

"לא. הם נמצאים בכל מקום, אפילו באוכל שלנו. הם חלק מתגובה כימית שקורית כל הזמן בגופנו, כמו לדוגמה לאחר שתיית אלכוהול או לאחר חפיפת שיער בשמפו. אלדהידים נמצאים גם במזונות כגון מלון, תותים, מנגו, בבשמים ובמטהרי אוויר".

איך בכל זאת נוכל להימנע מצריכת יתר שלהם?

"קראו תוויות והימנעו ממוצרים המכילים את המרכיבים שהוזכרו למעלה. בנוסף, בחרו מוצרים ללא פורמלדהיד, טולואן ו-DBP. ותרו על מוצרי מחליקים לשיער - במיוחד אלה הנמכרים בסלוני יופי. אין להשתמש במוצרי קוסמטיקה שפג תוקפם או במוצרים קוסמטיים שנחשפו לשמש כי החום יכול לגרום ליותר פורמלין להשתחרר".

היכן קיים הריכוז הכי גבוה של אלדהידים בסביבה שלנו?

"כל מה שמכיל בשמים עלול להיות מקור לחשיפה לאלדהידים. השירותים, לדוגמה, עשויים להיות מקור פוטנציאלי לריכוז גבוה של אלדהידים כשנעשה שימוש במטהרי האוויר".

>> כרבע מאוכלוסיית המבוגרים בישראל סובלים מהשמנה