חמש שנים נלחם גיל גרינברג, 37, נכה משותק מוחין מלידה על זכותו לקבל רכב שיתאים לצרכיו וכיסא גלגלים חשמלי איתו יוכל להתנייד כראוי. אבל לטענתו, משרד הבריאות והביטוח הלאומי מטרטרים אותו מוועדה אחת לשנייה, שם לא מיישמים פסק דין של שופטת והוא נופל בין הכיסאות מבלי למצוא פתרון למצוקתו - מה שגורם לו להיות מרותק לביתו מבלי יכולת לצאת החוצה, לבלות, לצפות בהופעות של זמרים, לבקר חברים ובני משפחה.

"אני מרגיש כמו בעוצר. זה פוגם באיכות החיים שלי", מספר גרינברג, "אני לא יכול לצאת מהבית לשום מקום, לא לבקר חברים. לא לנסוע להופעות, לא לבילוי או לצפייה בסרט. זה בלתי אפשרי. הכיסא החשמלי משמש לי לפעמים כמו רכב אבל זה ממש לא פתרון. הוא נשחק, יש לו בלאי גבוה והוא ממש לא  תחליף לרכב אמיתי שיכול לפתור לי את בעיות ההתניידות. הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות מגלים אטימות ולא מזיז להם שאני סובל. מבחינתם אני מספר ת.ז ולא בן אדם שראוי לקבל פתרון. הם עורכים אחריי מעקבים באמצעות חוקרים פרטיים, אפילו טוענים שאני מסוגל ללכת בסיוע של אנשים, מזל שהם לא טענו שאני רץ מרתון. הרכב אמור לאפשר לי להיות יותר עצמאי ולא להיות תלוי באחרים או בשירותי תחבורה שרובם אינם נגישים עבורי".

"הרכב שהם מציעים גורם לי לבחילות וכאבי ראש"

לפני כארבע שנים החליטה ועדה במשרד הבריאות שהרכב הראוי לגרינברג הוא 'פולקסוואגן קאדי'. גרינברג ערער על ההחלטה אבל זה לא עזר, זאת למרות שהוועדה קבעה כי אכן הטלטלות ברכב זה רבות יותר מאשר ברכבים אחרים. באמצעות עו"ד טל נוי הוא הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד המוסד לביטוח לאומי.

בתביעה טען גרינברג, כי הרכב שהוצע לו אינו מתאים לצרכיו ובכלל מדובר בכלי רכב מסחרי שנועד להסיע מסעות כבדים, ולא להסעה נאותה ונוחה לנכים המרותקים לכיסא גלגלים. "ברכב הזה כיסא הגלגלים מטלטל ללא הרף וזה גורם לבחילות וכאבי ראש", ציין גרינברג. הוא ביקש מבית הדין להורות לביטוח לאומי לבדוק אפשרות שיאושר לו לקנות רכב מסוג 'גראנד וויאג'ר של חברת קרייזלר', בו על פי כל הבדיקות שנעשו יש פחות טלטלות הוא נוח יותר עבורו. אבל הוועדה החליטה שהרכב הראוי עבורו הוא 'רנו טראפיק'.

גיל גרינברג מפגין מחוץ למשרד הבריאות (צילום: שמעון איפרגן)
גיל גרינברג מפגין מחוץ למשרד הבריאות | צילום: שמעון איפרגן

בתביעה טען עוד גרינברג, כי רנו טרפיק אינו מתאים לצרכיו מאחר ואינו מצויד בגיר רציף (רגיל) המרכך טלטולים ושהוא לא נבנה במיוחד להסעת נכה כיסא גלגלים. מנגד, הביטוח הלאומי טוען כי אין חובה לבחור בקרייזלר - המכונית בה רצה גרינברג, בגלל מחירו הגבוה או בגלל שהוא חדיש ומאובזר יותר ושמועדף על פניו ללא נימוק, וכי המטרה של הוועדה לבחור עבורו את הרכב שיתאים לו וכי לא נפל כל פגם בהחלטת הוועדה. לדברי המוסד לביטוח לאומי רנו טראפיק מרווח ולא הוכח שהחלטת הוועדה ניתנה בחוסר תום לב.

"הוועדה מצפצפת על החלטת בית המשפט"

השופטת רווית צדיק קבעה לפני חצי שנה, כי  עניינו של גרינברג יוחזר לוועדת ההשגה במשרד הבריאות לעניין גודל הרכב שהוא אמור לקבל, וכי על חבריה לבחון את התאמת התובע לכלי הרכב שהציע: גראנד וויאג'ר של חברת 'קרייזלר'  וכן את 'גראנד טורינג' שגם הוא מיוצר על ידה. השופטת קיבלה את תביעתו של גרינברג במלואה. היא הנחתה את חברי הוועדה לבחון את נושא המתלים בכלי הרכב, הקפיצים וכן את הטלטלות ואופן קשירתו של גרינברג לכיסא הגלגלים, ויציאה וכניסה שלו מכלי הרכב. לדבריה, אין לאשר לתובע כלי רכב שאינו עומד בהנחיות שקבעה.

אך כאשר גרינברג הגיע לוועדה גילה כי כלי הרכב שהשופטת פסקה שיש לבחון את התאמתם לצרכיו לא ייבדקו. למה? נאמר לו כי כלי הרכב לא משווקים יותר להסעת נכים ולכן היא אינה יכול לבדוק אותו. "זה הזוי לגמרי. אבסורד של ממש. ועדה של משרד הבריאות מתעלמת ומצפצפת על החלטת בית המשפט", טוען גרינברג, "הם למעשה מסתמכים על החלטה ישנה של וועדה אחרת מלפני כשלוש שנים שבעקבותיה הגשתי את הערעור. הם ביזו את בית המשפט. לא ייתכן שהוועדה תעשה מה שהיא רוצה. מדוע היא לא הודיעה לבית המשפט שכלי הרכב שהצעתי לא משווקים יותר? אני מצפה שהוועדה תיישם את החלטת השופטת".

חברי הוועדה דחו את בקשתו של גרינברג וקבעו כי הרכב המתאים לו הוא 'פיאט דובלו' ארוך ומוגבה וכן אין עילה רפואית לכך שהוא יקבל רכב עם מעלית. גורם במשרד הבריאות אישר ל-mako כי הרכב אינו מתאים לגרינברג וכי לטענתו הרכב שאושר לו היה מחוסר ברירה ולא הייתה שום בדיקה מעמיקה.

גרינברג הגיש תביעה נוספת לבית הדין האזורי לעבודה נגד המוסד לביטוח לאומי, בה הוא מעלה טענות קשות על החלטת הוועדה שזלזלו בהחלטת בית הדין. בעוד כמה חודשים ידון בית הדין בתביעה שהגיש גרינברג, עד אז הוא ממשיך להילחם בשני הגופים הללו כדי לשפר את איכות חייו. "זו בושה וחרפה שהביטוח הלאומי ומשרד הבריאות מתעמרים בנכה שזכאי לקבל כיסא גלגלים חשמלי עם מעלון וכלי רכב שיתאים לצרכיו. הם עושים הכול כדי לפגוע באיכות החיים שלי והכי גרוע אפילו מהחלטות של בית המשפט הם עושים צחוק. אני לא מתכוון לוותר ואמשיך במאבק כולל שביתה וחסימת הכניסה למשרד הבריאות", הדגיש גרינברג.

בשבוע שעבר, כאות מחאה על ההחלטות הוועדה, הוא חסם את הגישה והכניסה למשרד הבריאות בתל אביב עד שייענו דרישותיו. בעקבות כך, הוחלט שהוא ייפגש עם גורמים במשרד הבריאות בניסיון לפתור את מצוקותיו. "אם צריך אני אשבות רעב. אני נלחם על הזכויות שמגיעות לי", טוען גרינברג.

תגובות:

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לפונה אושר באוקטובר 2015 החלפת כיסא הגלגלים המונע. דגם הכיסא שאושר הינו דגם איכותי וכלל תוספת של מנגנון חשמלי- טילט אין ספייס     TIS המאפשר לו שינויי מנוח הישיבה במהלך היום. הפונה ביקש מנגנון חשמלי נוסף אולם מנגנון זה לא אושר מאחר ולא נמצא זכאי לכך על פי אמות המידה הקיימות. החלטה זו נידונה ונדחתה בוועדות השונות לרבות ערר. נציגי המשרד נפגשו עם הפונה מספר פעמים והסבירו את הבסיס להחלטה זו.  לצערנו בתאריך ה-14.8. וה-15.8 הגיע הפונה אל היחידה הארצית למכשירי השיקום וניידות חסם את הכניסה למתחם, השתולל, צעק וגידף את העובדים. אין זו הפעם הראשונה שהוא נוהג באופן זה. נמסר לו כי תתקיים פגישה נוספת עם גורמים ממשרד הבריאות. 2. ועדת הערר לגודל רכב דנה בתיקו ודחתה את הערר. הדרך היחידה לשנות את החלטת הוועדה היא ערעור לבית הדין.

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "מר גרינברג מקבל מהביטוח הלאומי קצבה לשירותים מיוחדים וקצבת ניידות. לעניין מימון הרכב 'ועדת גודל הרכב' של משרד הבריאות היא הגוף האחראי על קביעת סוג הרכב עבור המוגבל בניידות והאביזרים שיותקנו בו. הביטוח הלאומי מעניק את ההטבות הכוללות מימון המס על הרכב , הלוואה לרכישת הרכב והתקנת אמצעים להתאמת הרכב עבור המוגבל בניידות, בהתאם להחלטת הוועדה של משרד הבריאות".

  • גיל גריברג אחראי על פניות הציבור מטעם 'קשת'
 >>  לא רק מחלות נפש: למה ללכת לפסיכולוג?