בחמישי האחרון עדכנה חן טל את אלפי עוקביה אודות אירוע שבץ שעברה. "אני לא רוצה להיות דרמטית, אבל קמתי הבוקר והרגשתי שמשהו לא בסדר איתי. חשבתי שזו סתם התקררות, אולי איזה וירוס, אולי אני סתם עייפה, אבל כשזה לא עבר, התחלתי להבין שמשהו ממש לא בסדר", כתבה בסטורי.

בראיון ל-mako בריאות, מספרת טל שהאירוע החל כאשר הסיעה את בנה לבית הספר. "בחנייה שמתי לב שהתסמינים התחזקו יותר. ראיתי שעין אחת שלי יותר גדולה ופתוחה, האישון היה נפול כזה. העין השנייה נראתה רגיל. בנוסף, הרגשתי תחושת נימול ברגל. התחלתי להזיע, והרגשתי מסוחררת, לא מפוקסת". בשלב זה, טל מיהרה להתקשר לבעלה ואמרתי לו וביקשה שיישאר איתה על הקו, בזמן שמיהרה להגיע לרופאה.

ואז מה היה?

"הרופאה עשתה לי כל מיני תרגילים של הזזת יד, הזזת הרגליים, הליכה עם יד על הראש וכו'. כשביקשה ממני לעצום עיניים לא יכולתי כי הרגשתי שאני נופלת. היא גם ביקשה שאחייך, אבל החיוך היה די עקום. גם בבדיקות שביצעתי ראו שלחץ הדם שלי גבוה מהרגיל. בשלב הזה הרגשתי שהתסמינים נחלשים: הנימול עבר, אני כבר לא מזיעה והעין עוד קצת מוזרה אבל טיפה יותר טוב".

חן טל (צילום: מתוך "עמוד האינסטגרם של חן טל")
הסטורי שמעדכן במצב | צילום: מתוך "עמוד האינסטגרם של חן טל"

מה הייתה האבחנה?

"היא אמרה שהיא חושדת שזה TIA – כלומר, שבץ מוחי חולף שנקרא גם מיני שבץ. למזלי לא תהיה לזה השלכה על המוח שלי, אבל אני זקוקה למספר בדיקות ולהמשך מעקב. אני צריכה לעבור אולטראסאונד של העורק הצווארי, CT או MRI מוח ובדיקות דם נוספות".

ואיך את מרגישה?

"עכשיו אני מרגישה טוב יותר אבל עדיין נחה".

אילו תגובות קיבלת?

"קיבלתי עשרות תגובות של בנות צעירות בנות 20, גברים בני 30, ממש הרבה אנשים צעירים שזה קרה להם. לא ידעתי שזו תופעה שתוקפת צעירים וכמה אנשים ממש הזדהו איתי. אגב, מסתבר שחלק מהאנשים שחווים את השבץ הזה בכלל לא מודעים לעובדה שסבלו ממנו. זה נמשך כמה דקות והם חוזרים לשגרה".

חן טל (צילום: מתוך instagram)
"לא ידעתי שזו תופעה שתוקפת צעירים וכמה אנשים ממש הזדהו איתי". חן טל | צילום: מתוך instagram

כשקריש דם חוסם זמנית את המוח

ד"ר רון דבי, מנהל המחלקה הנוירולוגית בוולפסון, מסביר שמיני שבץ הוא למעשה חסימה של כלי דם במוח שנפתחת אחרי כמה דקות. "מדובר בקריש דם שחוסם כלי דם אבל הוא מתמוסס. יש לנו מערכת בדם שאחראית על פירוק הקרישים. ברגע שהיא מפרקת את הקריש הבעייתי, זרימת הדם מתחדשת ואז למעשה כל התסמינים הנוירולוגים חולפים. לרוב תוך שעה מהאירוע הכול חולף".

כפי שקרה אצל טל, לדבריו, התסמינים לרוב מתבטאים בחולשת שרירים - בד"כ בצד אחד של הגוף, בחולשה ברגל או ביד, בעיות ראייה כמו ראייה כפולה או טשטוש ראייה, אי-יציבות בהליכה, חולשה, בלבול ובדיבור לא ברור.

ד"ר דבי, מהן הסיבות לשבץ המוחי החולף?

"אצל מבוגרים ישנן מחלות סיסטמיות שיכולות לעודד את הופעתו: סוכרת, בעיות לחץ דם, בעיות לב או עודף כולסטרול. אצל צעירים נראה בעיות כמו יתר קרישות או הפרעות בקצב הלב שיכולות לגרום למיני שבץ. לעומת זאת, אצל צעירים גם חבלה יכולה לגרום לבעיה בכלי הדם, למשל מכה בצוואר".  


איך מטפלים בשבץ המוחי החולף?

"תלוי בגורם. בכל מקרה נותנים תרופות לדילול הדם, כי ידוע שמי שזה קורה לו מועד נמצא בסיכון להישנות ורוצים למנוע את זה על ידי תרופות. בכל מקרה חשוב מאוד להבהיר שאם סובלים מתופעות כאלה, חשוב לגשת להיבדק, כי גם אם מרגישים טוב יש סיכוי לאירוע נוסף. מובן שבנוסף, צריך לשמור על אורח חיים בריא , ולהיות במעקב רפואי".