מאיה בוסקילה עברה לאחרונה הליך קוסמטי המכונה "מאמי מייקאובר", אותו בחרו לעבור גם מפורסמות אחרות כמו עינב בובליל וליהיא גרינר. העניין לטרנד מבוקש גם בקרב אימהות שאינן מוכרות ושאלות רבות מעסיקות את אלה ששוקלות לעבור את ההליך. על פי האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית (ASPS), 62% מהאימהות היו מעוניינות לעבור את הניתוח אם הוא היה מתאפשר להן כלכלית. בארץ המחירים נעים בין 60 ל-80 אלף ₪.


מה זה בדיוק "מאמי מייקאובר"?


"ההליך מיועד לאישה שסיימה את פרק הילודה בחייה, ועוברת ניתוח שדיים ובטן. לפעמים הוא משולב עם שאיבות של שומן", מסביר ד"ר ניר גל אור, מומחה לכירורגיה פלסטית בעל רשת מרפאות פרטיות, מנתח בבית חולים רמת אביב ובמדיקה RMC עפולה. לדבריו, השד הבטן והעור של נשים לאחר לידה עוברים שינויים מאד קיצוניים בזמן קצר יחסית. התוצאה יכולה להיות עודפי עור משמעותיים, הבאים לידי ביטוי בשדיים מרוקנים וצנוחים, קפל בטני עם עודפי שומן מפושטים שאינם אסתטיים.


מתי מומלץ לעבור את הניתוח?


"הזמן המינימלי שאני ממליץ להיכנס לניתוח הוא שנה אחרי הלידה. גם ברמה ההורמונלית, וגם ברמה הביולוגית שנה היא הזמן שבו הכל כבר סטטי ומשם אפשר להתחיל. בנוסף, אפשר לעבור את הניתוח כשהמטופלת במשקל הנכון. כלומר, אם לאחר הניתוח המטופלת תעלה או תרד מעל 5 ק"ג במשקל זה יפגע מאוד בתוצאות הניתוח - אם היא תרד במשקל תהיה צניחה חוזרת ואם תעלה במשקל הכל עלול לחזור לקדמותו. אחת הדרכים לדעת מהו המשקל הנכון הוא חישוב BMI – משקל חלקי הגובה בריבוע. משקל תקין הוא BMI בין 20 ל- 25".


מה כולל הניתוח?


"הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ואורך כחמש שעות. מבחינת השד - מהדקים את כל העור המיותר ומרימים את השד וכך הוא מורם ומתוח יותר. בבטן אנחנו מרחיקים עודפי עור - את כל הקפל הביטני, לעיתים קרובות יש גם סימני מתיחה איומים בכל האזור שמתחת לטבור, ואז עושים כריתה של העור העודף ומעצבים את עודפי השומן. בנוסף, משפרים מותניים, שומנים באזורים מסוימים".

ליהיא גרינר (צילום: מתוך פייסבוק NIli Baitel)
עוד לקוחה מרוצה - ליהיא גרינר | צילום: מתוך פייסבוק NIli Baitel


מהו זמן ההתאוששות?


"משתנה. ברוב המקרים הקשורים לשד, הרמה עם שתל או ללא שתל או במקרה של הקטנת חזה ההתאוששות בדרך כלל קלה יותר ולא כואבת. בבטן זה לוקח קצת יותר זמן. בדרך כלל הניתוח כולל פרוצדורה של קשירת השרירים, אלא אם מדובר בספורטאיות. השרירים האלה הם למעשה הקוביות של הבטן. בהריון השרירים מתרחקים אחד מהשני ובניתוח מצמידים רצועה לרצועה. ההחלמה במקרה הזה היא בין שבועיים לחודש. עם זאת, חשוב לציין שכשאומרים החלמה לא מתכוונים לכך שהמטופלות מרותקות למיטה. כבר יום אחרי הניתוח אפשר להתהלך ולבצע פעולות פשוטות. גם שאיבת השומן קצת כואבת, וחשוב לומר שלא מדובר על שאיבה מהבטן, עושים שאיבה מהמותניים. נשארים לילה באשפוז בדרך כלל יש נקזים שהולכים איתם הביתה, המאפשרים לעקוב אחרי מצב הניתוח בימים הראשונים".


מומלץ לעשות שני ניתוחים ביחד?


"דווקא העובדה שעושים הכל ביחד בהרדמה אחת זה יתרון - כמה שפחות הרדמות כלליות זה יותר נכון. יתרון נוסף נובע מכך שנדרשת תקופת החלמה ספציפית והיעדרות חד פעמית מהעבודה".


מה לגבי סיבוכים?


"מדובר בניתוח פולשני, וכמו בכל ניתוח גם במקרה הזה יכולים להיות סיבוכים כגון: צלקות, דימומים, סכנה לזיהומים, כאבים, אסימטריה או תוצאה שהמטופלת לא מרוצה ממנה. בכירורגיה פלסטית 16% מהניתוחים דורשים ניתוחים מתקנים או משלימים. באופן כללי, שביעות הרצון מהניתוחים הללו מאד גבוהה אבל צריך להבין לטווח הארוך את עניין הצלקות. הן משמעותיות ובלתי נמנעות. בבטן מדובר בצלקת רוחבית מקצה לקצה בדיוק במקום שעושים ניתוח קיסרי, ובניתוח שד הצלקת היא סביב העטרה - יורדת למטה מתחת לשד בצורת עוגן".

מאיה בוסקילה בניתוח להקטנת חזה (צילום: פרטי)
בוסקילה לפני הניתוח | צילום: פרטי


מה דעתך על נשים שטסות לטורקיה כדי לעשות שם את הניתוח?


"למרות הנהירה לטורקיה, חשוב לדעת ששם נוטים להגזים קצת עם כמות שאיבות שומן וזה עלול לסכן את הבריאות. התחושה של הפלסטיקאים בארץ היא שלא אחראי לעשות ניתוח כזה בחו"ל בעיקר בשל עניין המעקב. יש משמעות אדירה לרופא מנתח שקרוב למטופלת, ואם חסרות בדיקות קל לארגן את זה כשגרים בארץ. הרופאים בטורקיה מצוינים אבל הטכניקות אחרות משלנו ולי כרופא שלא מכיר את הטכניקות קשה לעזור למטופלת שעברה שם את הפרוצדורה", אומר ד"ר גל אור לסיום.