ביקור בשירותים ציבוריים הוא אף פעם לא חוויה נעימה. אינספור אנשים מבקרים בהם מדי יום, הניקיון לא בשמיים ואנחנו נותרים עם תחושה שאם לא ניזהר, חיידקים לא רצויים ידבקו בנו ובמקרה הרע אף יגרמו לנו לחלות. אז כדי להסיר את הדאגה הזו מעל ראשכם, הנה כמה טיפים של רופאים ומומחים שיעזרו לכם לעבור את הביקור בשלום. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

לבחור בחוכמה את תא השירותים

מחקר שנעשה בשנת 1995 באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו, בדק את השימוש בנייר טואלט בארבעה תאים שונים בשירותים ציבוריים בחוף ים. במשך 10 שבועות, נמצא כי נעשה שימוש ב-60 אחוז מנייר הטואלט בשני התאים האמצעיים. מה שיכול לרמוז כי מדובר בשני התאים הפופולריים ביותר. בהנחה שמנקים את כל התאים באותה תדירות, התאים הנקיים ביותר אמורים להיות אלה הממוקמים בסוף. עם זאת, אם שמתם לב שתא מסוים נראה נקי יותר, הוא ככל הנראה הבחירה הטובה ביותר, אם הוא לא ממוקם בסוף חדר השירותים.

לא לדאוג לגבי מושב האסלה

"למיטב ידיעתי, אף אחד מעולם לא נדבק במחלת מין מהאסלה, אלא אם הוא/היא קיימו יחסי מין על האסלה", מסבירה אביגיל סליירס, נשיאה לשעבר של האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה לאתר WebMD. במילים אחרות, כדי להידבק מחיידקים על גבי האסלה, החיידקים צריכים להגיע לתוך איברי המין או דרכי השתן שלכם דרך פצע או חתך באזור פי הטבעת - והסבירות לכך די נמוכה. אלא אם נגעתם באסלה עם ידיכם, השתדלו שלא. כמו כן, השתדלו לא לגעת בכלל באזור הפנים שלכם בזמן שהותכם בשירותים ציבוריים, כיוון שזו דרך ישירה לחיידקים מהידיים שלכם לחדור לגופכם דרך האף או הפה.

אם בכל זאת מגעיל אתכם לשבת בחופשיות על אסלה שהתיישבו עליה המון אנשים שאתם לא מכירים את הרגלי ההיגיינה שלהם – זה בהחלט מובן. במקרה זה, ד"ר דיוויד ג'יי וובר, אפידמיולוג ורופא בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת צפון קרוליינה, ממליץ להעביר ניגוב על האסלה, בעזרת מגבון אלכוהול. אתם גם יכולים לרפד את האסלה עם נייר, אבל כאמור, השתדלו לא לגעת באסלה.

שטיפת ידיים (צילום: Alexander Raths, shutterstock)
סיימתם לרחוץ ידיים? אל תגעו בידית הברז | צילום: Alexander Raths, shutterstock

ומה לגבי כריעה מעל האסלה? נשים רבות מעדיפות את השיטה הזאת כדי להימנע כמה שיותר ממגע עם האסלה, אך מחקר שנעשה לאחרונה חשף חיסרון אחד שעשוי להיות לשיטה הזאת: שרירי האגן לא נרפים מספיק ולכן השלפוחית עלולה לא להתרוקן לחלוטין. זו לא בעיה בקרב נשים בריאות, אך זו עשויה להיות בעיה אם ישנה נטייה לזיהומים ודלקות בדרכי השתן.

וטיפ אחרון: אם בשירותים הציבוריים יש מכסה לאסלה, כדאי להוריד את המכסה לפני שמורידים את המים, כיוון שהורדת המים כשהמכסה מורם יכולה להוביל לפיזור רב של חיידקים מהאסלה לחלל האוויר. ואנחנו מנחשים שאתם לא רוצים לנשום את החיידקים האלה.

עוד ב-mako בריאות:

>> להתרחק: זה המאכל שעושה לכם שחורים בפנים
>> חושבים תמיד על הגרוע מכל? אולי זאת הסיבה 
>> הפריחה המוזרה שהתגלתה כמחלה קטלנית 

לרחוץ ידיים – ולגעת בכמה שפחות דברים

למרות שזה חוק היגייני די בסיסי, המון אנשים לא רוחצים ידיים אחרי ביקור בשירותים, גם כשמדובר בשירותים ציבוריים. מחקר משנת 2011 מצא חיידקים צואתיים וחיידקי עור בידיות הניאגרה וחיידקים מסוג סטפילוקוקוס וסטרפטוקוקוס בידיות הדלתות, ידיות ברזים ודיספנסרים. לא רק חשוב לרחוץ ידיים, אלא חשוב לעשות זאת כמו בדרך הנכונה. ד"ר וובר ממליץ לרחוץ ידיים במים וסבון במשך 15 שניות לפחות, בטמפרטורה נוחה כך שלא תצטרכו למהר. אל תשכחו שידיות הברזים מלאות חיידקים ולכן לא כדאי לסגור את הברז עם ידיכם הנקיות. מומחים ממליצים לייבש את הידיים עם נייר ובעזרתו לסגור את הברז. ואם בשירותים הציבוריים יש ברז אוטומטי, הרווחתם.

אסלה בשירותים ציבוריים (צילום: Scruggelgreen, Shutterstock)
"אף אחד לא נדבק במחלת מין מהאסלה" | צילום: Scruggelgreen, Shutterstock

מגבות נייר או מייבש ידיים?

בהתלבטות שבין מגבות נייר למייבש ידיים – מבחינה היגיינית מגבות הנייר מנצחות. הסיבה לכך היא שאם נותרו בידיכם חיידקים, האוויר במייבש הידיים יפיץ אותם לכל עבר. נוסף לכך, מחקר שפורסם בשנת 2012 שהתבסס על ניתוח של 12 מחקרי עבר, הסיק כי בהשוואה למייבשי ידיים, מגבות נייר "גורמות לפחות זיהום בסביבת השירותים".

השלב האחרון בביקור בשירותים שכולם מדלגים עליו

יש דבר אחד אחרון שחשוב לדעת בכל הנוגע לביקור בשירותים ציבוריים: היציאה מהם. גם אם זכרתם לרחוץ ידיים היטב וייבשתם אותן במגבת נייר, אם נגעתם בידית של הדלת בדרככם החוצה, הן ככל הנראה יזדהמו שוב. אם אתם יכולים, נסו לפתוח את הדלת בעזרת המרפק, האגן או הכתף. ואם מדובר בדלת משיכה, השתמשו במגבת נייר והשליכו אותה לפח בצאתכם מהשירותים.

חשוב לציין, שההנחיות הללו נועדו לסייע לשמירה על היגיינה טובה שמונעת הדבקות בחיידקים מחוללי מחלות. אבל זה לא אומר שאתם צריכים להיכנס לפניקה בכל פעם שאתם מבקרים בשירותים ציבוריים, כי הסיכויים שתידבקו שם במחלה מסוכנת הם עדיין די נמוכים. עם זאת, חשוב לא לשכוח: הסבירות שחיידקים יגרמו לכם להיות חולים נמוכה כל עוד שומרים על היגיינה טובה.