השחקנית גווינת' פאלטרו חשפה לאחרונה את הרגלי הבריאות השנויים במחלוקת שלה, שכוללים בין היתר תפריט דיאטה מאתגר ואידוי נרתיקי. בכתבה שפורסמה הבוקר (שלישי) במגזין DAILY MAIL, מספרת פאלטרו על ההרגל החדש - טיפול באוזון רקטלי, הכולל הזרקת גז אוזון לפי הטבעת מספר פעמים בשבוע. פאלטרו טוענת שהטיפול מפחית דלקות וחיידקים, מעודד התחדשות תאים, מקדם אנטי-אייג'ינג, וגם משפר את המערכת החיסונית ואפילו מונע התקפי לב. האם הוא אכן מומלץ? שני המומחים עמם שוחחנו חלוקים בעניין.

ד"ר אסף דורי, מומחה בכירורגיה כללית ופרוקטולוג במרפאת כללית גן מאיר מחוז תל אביב יפו, מסביר כי שימוש באוזון אינו מאושר ע"י ה-FDA (ארגון הבריאות האמריקאי), משום שלא הוכח באופן וודאי כיעיל. מעבר לכך, מסתבר שהוא עלול להיות מסוכן. "ישנה ממש אזהרה של ה-FDA מהשנתיים האחרונות לגבי שימוש באוזון, כי הוא יכול להיות רעיל. הם ציינו שרמת הטוקסיות, כלומר רמת הרעלים שבו יכולה להיות גבוהה. אני כפרוקטולוג לא משתמש בגז אוזון, אלא בחמצן דו פחמני, CO2 לטיפול במעי הגס, כי הוא חמצן מאושר לשימוש, ויש לו רמת טוקסיות נמוכה. הוא לא דליק ולא משאיר את האדם נפוח אחרי בדיקה".

גווינת' ואפל (צילום: gwynethpaltrow, instagram)
גווינת' והבת אפל - לא משעמם איתה לרגע | צילום: gwynethpaltrow, instagram

לדבריו, לגז האוזון יש יתרונות, אבל החסרונות מתגברים עליהם. "הוא אנטי בקטריאלי - הורג חיידקים, אבל אני מאמין שבאזור הקיבה צריך שיהיו גם חיידקים רעים וגם טובים, האיזון הזה חשוב לשמירה על מערכת העיכול והמעי. יש מצבים ברפואה שמזרימים גז לפעמים דרך הרקטום, בעיקר זה בעיקר לטובת אבחנה וזה נעשה בפיקוח רפואי צמוד. הזרמת גז שהיא לא למטרות אלה ולא בשליטה, יכולה לגרום להתרחבות יתר של המעי או לנקב במעי. שום סיבה לשימוש בגז אוזון, לא הוכחה מחקרית רפואית. כל פעם שיש טרנד שאומר שמטפל גם וגם – כנראה שלא מטפל בכלום".

"טיפול אפקטיבי ביותר"

אבל כאמור, יש מי שחושב אחרת. ד"ר אייל עטיאס, מומחה בכירורגיה ובניתוחי לב וחזה ומומחה לטיפולי אוזון במרפאות אוזון, מסביר שאוזון 03 הוא למעשה החמצן הכי חזק בטבע. לדבריו, הוא משמיד מזהמים, וירוסים וחיידקים ומעודד רקמה. לדבריו, טיפול באוזון אפקטיבי ביותר. "אני משתמש באוזון למטרות שונות. הוא משפר מאוד את הדרגה התפקודית של המטופלים, מאפשר התמודדות עם מחלות קשות ובהחלט תורם גם לאנטי אייג'ינג ולשיפור התפקוד הכללי בקרב צעירים ומבוגרים. גז אוזון מוביל לשיפור בזרימת הדם  ובאיכות הרקמות, וגם תורם ליישור קמטים, לעלייה במצב רוח ועוד".

לדברי ד"ר עטיאס, יש צורות שונות לשימוש באוזון. אחת מהן היא טיפול דרך הווריד שבו מזריקים גז אוזון ואז הוא משפיע על כמה מערכות בגוף. "אני מעדיף את שיטת הטיפול באוזון דרך הווריד. יש לזה השפעה גדולה יורת מאשר חוקן רקטלי שפחות מומלצת בעיני. לעיתים יש אנשים שמבצעים חוקן כי קשה למצוא אצלם וריד או שהם פשוט לא רוצים דקירות. לדעתי זה פחות אפקטיבי מהווריד, וגם צריך מיומנות גבוהה וצריך להיזהר כדי לא לגרום לקרע ברקטום".

חוקן  (צילום: Shutterstock)
תענוג מפוקפק למדי | צילום: Shutterstock

ד"ר עטיאס מציין שטיפול זה אפקטיבי גם לאי - ספיקת לב, אי - ספיקת כליות וסרטן. "מדובר בטיפול תומך במצבים קשים. הוא אומנם לא מרפא את האדם מסרטן, אבל גורם לו לתפקוד ברמה טובה יותר. הוא גם עוזר לטפל ולמנוע אירועים מוחיים או אירועים לבביים, משפר את איכות הרקמות, עוזר ביישור קמטים, תורם לעלייה במצב הרוח ואפילו יכול למנוע כריתת איברים בקרב אנשים עם סוכרת. יש המון דוגמניות וצעירות שעושות את זה בארץ.