כשזה מגיע לבריאות שלנו, תמיד נשמח לשמוע עצה של מומחה. בכל זאת, מדובר באנשים שצברו אי אילו שנות ניסיון והררי ידע. הם מכירים את כל המחקרים הרלוונטיים ומוכנים לשלוף מידע חשוב שיכול לפעמים אפילו להציל חיים. אז לרגל השנה החדשה, ביקשנו מכמה מהמומחים הטובים בתחומם עצת זהב אחת שהם ממש חייבים לשתף איתנו - כזאת שתסייע לנו לשמור על בריאות מיטבית, כל אחד ואחת בתחומו. סרטן, בריאות הנפש, תזונה מרפאה, אסתטיקה וקורונה: כך תשמרו על עצמכם בשנה הקרובה, ובכלל.


סרטן: אל תוותרו על בדיקות מעקב

פרופ' איתן פרידמן, מומחה ברפואת פנימית ואונקולוגיה גנטית: "עצת הזהב שלי למניעה ולגילוי מוקדם של סרטן מצריכה מכם להקפיד על כמה דברים בסיסיים. ראשית, לא לעשן. פשוט לא להתחיל עם זה, ומי שהתחיל – להפסיק. שנית, הגנו על עצמכם מקרינת השמש, בעיקר בשעות 16:00-10:00. שלישית, הקפידו על משטר המעקב המומלץ על ידי משרד הבריאות וקופות החולים. כלומר: ממוגרפיה ובדיקה ידנית מגיל 50-40 לנשים מדי שנה-שנתיים, קולונוסקופיה לכל אחד מגיל 50 וכל עשר שנים. מי שמעשן או שעישן בעבר, צריך לעשות C.T בריכוז נמוך של קרינה מדי שנה מגיל 50. יש עוד לא מעט חידושים בתחום כמו בדיקות דם המבוססות על גנטיקה, כאלה המבוססות על סמנים חדשים, לאו דווקא חלבונים, וכמובן מי שנמצא או נמצאת בסיכון גבוה מבחינה משפחתית, או שנמצאה אצלו מוטציה בגן כזה או אחר, צריך להתנהל ביתר ביטחון וביתר אחריות ולהקפיד על משטר המעקב או הכירורגיה המונעת המומלצת על ידי הייעוץ הגנטי. שתהיה שנה טובה ובריאה לכולם".


תזונה: אכלו פחמימות עם הרבה ירקות

ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), מומחה לרפואה תזונתית וראש המרכז לרפואת הרמב"ם: "עצה חשובה שלא הרבה אנשים מכירים, וטיפ מאוד מרכזי לשמירה על הבריאות, למניעת תהליכי הזדקנות, לאיזון סוכר ואיזון משקל: כאשר אוכלים פחמימה, תמיד כדאי לצרף אליה מנה נאה של ירקות. לא לאכול פחמימה בלבד. אם אתם אוכלים לחם, פסטה, אורז, פירה, קוסקוס, קינואה; מוטב שהם תמיד יוגשו לצד סלט ירקות גדול או ירקות מבושלים או מאודים. הסיבה היא שאכילה כזאת תורמת מאוד לאיזון רמות הסוכר בדם לאחר הארוחה, מפני שיש בירקות לא רק סיבים שעוזרים לאיזון סוכר, אלא גם חומר שנקרא לוטאולין, שגם הוא מעכב את פירוק העמילן לגלוקוז ומאט את קצב ספיגת הגלוקוז במחזור הדם, ומונע בעצם את הפיקים של הסוכר בדם. אתם רוצים לאכול לחם או פסטה? אין בעיה, אבל תכינו סלט גדול או צלחת ירקות גדולה ליד. לא כף או שתיים, אלא צלחת מלאה וגדושה של ירקות טריים או מאודים. זה כלל בר חשיבות רבה שמי שיקפיד עליו יהיה יותר בריא, עם רמות סוכר יותר מאוזנות, משקל יותר מאוזן וגם יזכה להאט את תהליכי הזדקנות".

סלט ירוק (צילום: Alena Haurylik, Shutterstock)
תמיד כדאי לשלב סלט גדול לצד הפחמימה | צילום: Alena Haurylik, Shutterstock


אסתטיקה: התחילו טיפולים קטנים מוקדם

ד"ר אופיר ארצי, רופא עור, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה באיכילוב: "העצה הכי טובה שלי היא להתחיל מוקדם. בגיל 18 יש לנו הכי הרבה תאים פונקציונליים בעור – זה השיא שבו נוצרים סיבי הקולגן והאלסטין. מנקודה זו, שבה העור נראה במיטבו, נוקשה וחלק, חלה התדרדרות וירידה של בערך אחוז בשנה של מספר סיבי הקולגן, וביכולת של התאים לייצר סיבי קולגן. לעור של מטופלת בת 50, למשל, יש 35 אחוז פחות יכולת לייצר סיבי קולגן. הזדקנות הפנים היא גם הזדקנות של רקמות נוספות כמו עצמות, שרירים ושומן תת עורי. סימנים ראשונים ומאוד מאוד קטנים יחלו לקראת גיל 26-25, ואם רוצים למנוע את תהליכי ההזדקנות, על פי מחקרים רבים, זה הגיל שצריך פחות או יותר להתחיל. הטיפולים הקטנים המניעתיים האלה, שאפילו זכו לשם, Twikment במקום Treatment, הם טיפולי פנים מסוגים שונים, חומרי מילוי, לייזרים רכים, גלי רדיו, בוטוקס ועוד. מעבר לכך, יש הרבה מה לעשות אם רוצים להאט את תהליכי ההזדקנות: לא לעשן, להשתמש בקרם הגנה מהשמש ולשמור על הבריאות באופן כללי. ברמה האקטיבית, מומלץ להתחיל מוקדם עם טיפולים קטנים. רק חשוב להזכיר שהשוק הזה מאוד פרוץ, לכו לאיש מקצוע הגון, תעשו טיפולים שיש מאחוריהם מחקרים קליניים ותהיו יפים ובריאים".


פסיכולוגיה: אמצו את החבר הפנימי

איריס רייצס, פסיכולוגית קלינית, יועצת בכירה לעסקים: "יש רגעים שבהם קשה לנו רגשית, אנחנו מרגישים חסרי אונים, בודדים, או אפילו מובסים, ואין אף אחד סביבנו שידייק לנו את התמיכה ואת העידוד שאנחנו צריכים. ברגע כזה יהיה נכון לאמץ לעצמנו חבר פנימי בתוכנו, כזה שייתן יד וישנה את התחושה הקשה. החבר הפנימי הזה הוא דמות נפרדת ממי שאנחנו באותו רגע. אולי מישהו שהערצנו, או מישהו שאנחנו מתגעגעים אליו, או אפילו חלק בוגר ונבון של עצמנו. הדמות הזאת יודעת בדיוק איך לחזק את נקודת התורפה שלנו, היא אפילו יכולה להצחיק אותנו. אם באותם רגעים קשים נצליח להכניס אל תוך הדיבור העצמי השלילי את אותו קול נוסף שאנחנו מאמינים לו, נופתע עד כמה התחושה הקשה יכולה להתפוגג וכמה אנחנו יכולים להרים את עצמנו מחדש באומץ ועם אופטימיות. לכולנו יש כוח פנימי מעודד בדמות של חבר אמיתי, חפשו אותו ברגע קשה ובקשו שייתן יד".

רופא וחולה  (צילום: iVazoUSky, shutterstock)
לעולם אל תזניחו את בדיקות המעקב הנדרשות - הן מצילות חיים | צילום: iVazoUSky, shutterstock


קורונה: לכו להתחסן

פרופ׳ רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית וראש קבינט המומחים לקורונה: "אם אתם בקבוצת סיכון לסיבוכי הקורונה, כדאי שתיגשו להתחסן החורף בחיסון העדכני לקורונה, זה שיעיל גם נגד זן האומיקרון. במקביל, כדאי לקבל גם את חיסון השפעת. גם למי שלא בקבוצת הסיכון, המעוניין להקטין את הסיכוי להדבקה מומלץ להתחסן. אני, לדוגמה, התחסנתי שבוע לפני נסיעה משמעותית לחו"ל".