טאבו חברתי חמור, פעולה שיכולה לעורר תחושות גועל, או אמונה כי הדבר לא בריא, ואפילו רעיל: שתיית שתן היא תרפיה בעלת מוניטין לא מזהיר, בלשון המעטה, אבל מהצד השני של המתרס, יותר ויותר אנשים מתחילים לתרגל אותה - בין אם באמצעות שתייה ובין אם במריחה שלו על העור והשיער. "התקופה כשבה התחלתי לשתות את השתן שלי הייתה מאוד חזקה בשבילי", מספרת מיכל, מורה ליוגה בת 35. "האמת שהתחלתי לשתות יחד עם אמא שלי וזה היה מדהים. ממש כמו לשבור מוסכמה חברתית, טאבו, וההרגשה הייתה קבלה מוחלטת שלי את עצמי. זה הרגיש לי נכון ופתח לי את הראש מאוד". מאיפה הגיעה דרך הטיפול הזו והאם היא באמת עוזרת? 

תרפיית שתן היא ענף ברפואה האלטרנטיבית שהגיע מיוגה, והיא נפוצה יותר בתרבות ההודית. היא חלק מתורת הרפואה ההוליסטית ההודית הנקראת איור ודה, שמטרתה להביא אותנו למצב של בריאות הגוף והנפש, ולמצב הסופי שנקרא אצלם "הארה". "כשלמדתי להיות מורה ליוגה בהודו נכנסתי יותר ויותר עמוק לתחום", מספרת מיכל. "אחת הדרכים לנקות את הגוף ביוגה היא שתיית שתן. זה סקרן אותי והתחלתי לחקור את העניין, קניתי כמה ספרים על רפואת השתן וממש נכנסתי לזה." 

"באיור-ודה הרפואה ההודית, ישנו שימוש בסוגי שתן של בהמות, ביניהם השימוש הנרחב ביותר הוא שתן של פרה", אומרת כרמל שחר, מטפלת בתזונה וצמחי מרפא ע"פ האיורוודה וכן בטיפולי מגע. "ישנו שימוש גם בשתן של אדם שנאמר שיש לו תכונות דומות לשתן של גמל. הטיפול בשתן נקרא Shivambu Kalpa". שחר מציינת כי האיכויות של השתן הן: חד, כלומר חודר עמוק, אלקלי, כלומר בסיסי, מלוח בטעמו. "כאשר שותים שתן על בסיס קבוע הוא פועל כמחייה ומצעיר", היא מוסיפה.

אתם בטח שואלים את עצמכם למה כדאי לעשות את זה, והתשובה לכך היא שלפי שיטת הטיפול הזו, שתיית שתן, או מריחתו על העור יכולה להיות בריאה לגופנו. "תעשיית התרופות מנצלת חומרים המצויים בשתן כתרופות", אומרת בטינה ססמסקי, נטורופטית, הרבליסטית קלינית והומוטוקסיקולוגית בקופ"ח כללית ומאוחדת, "כמו שתן של פרות וסוסים. גם במוצרים קוסמטיים ובקרמים רפואיים משתמשים באוריאה, שתנן, כטיפול בעור יבש."

"מה שאתה מוציא מהגוף הוא מאוד מדויק", מוסיפה אביה, מתרגלת תרפיה בשתן, בת 26, "השתן האינדיבידואלי שלנו מתאים לגוף שלנו ויכול לעזור לנו להיות בריאים יותר. אין דבר יותר טבעי מזה." שאקטי מוסיפה כי "יש לנו תרופה בתוך הגוף, למה שנשלם עליה כשאנו יכולים להפיק אותה לבד?"

האם זה באמת טאבו?

על אף שכולנו מאמינים ששתן זה פשוט לא משהו ששותים, זה לא תמיד נחשב לכל כך גרוע. "מספיק להסתכל על פסלים ואומנות מאירופה העתיקה", אומרת שאקטי מאי, מורה ליוגה ותרפיית שתן בפראנה יוגה קולג', "יש המון פסלים ומזרקות של דמויות שמטילות שתן. אם זה כל כך אסור וטאבו, למה זה מופיע בכל מקום?"

"באירופה של לפני 100 שנה היו אוספים שתן ממשתנות ציבוריות ועושים איתו כביסה, משום שיש לו תכונות מלבינות".היא מוסיפה. זו רק עוד אינדיקציה לכך ששתן לא תמיד נחשב לדבר כה פסול ומלוכלך".

טיפול במחלות עור

למעשה, המפגש הראשון של מיכל עם שתן היה דרך מריחתו על העור. "כשהייתי בת 8, טיילתי עם משפחתי בהודו וחטפתי זיהום רציני ברגל", היא מספרת,"אחד הדברים הראשונים שאנשים מסביב ייעצו לאמא שלי היה לשים את השתן שלי על הפצע, וזה אכן היה יעיל".

"אני עוד לא מתרגלת שתיית שתן, מפני שהשתן שלי לא נקי", אומרת אביה, "אבל אני מתרגלת מריחה שלו על העור. יש לי פסוריאזיס, וכבר שנים שאני מחפשת דרך להקל על מצב העור שלי. מאז שהתחלתי למרוח את השתן שלי על העור, הסימפטומים שלי ממש התמעטו והעור שלי מרגיש הרבה יותר טוב ובריא".

גמישות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"אחת מהדרכים לנקות את הגוף ביוגה היא שתיית שתן" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
  

>> פטריות פרוביוטיות לגידול ביתי: כך תגדלו קומבוצ'ה  

שחר מסכימה. "השתן ידוע כמטהר מרעלים, בעיקר את הדם וע"י כך מרפא מחלות עור רבות", היא אומרת. לדוגמה, יש הסבורים כי שתן גם יעיל בטיפול נגד אקנה. בטינה ססמסקי מספרת כי היא פגשה בפרקטיקה הזאת לראשונה כשעלתה לישראל. "כשעליתי ארצה בשנת 1988 חלקתי חדר במעון עולים עם שותפה מרומניה. היתה לה כוס בשרותים באופן קבוע ולי זה מאוד הפריע כי זה לא נראה לי דבר היגייני, גם בלי שידעתי למה הדבר מיועד", היא מספרת. "בוקר אחד עברתי ליד השירותים והדלת הייתה פתוחה, וראיתי אותה מורחת משהו על הפנים בעזרת צמר גפן. מסתבר שהיא הייתה מורחת שתן כל בוקר על עור הפנים כי סבלה מאקנה. מאוחר יותר היא הסבירה לי ששתן הוא תרופה נפוצה בכפרים ברומניה כי אין גישה ואין כסף לתרופות, ושהוא אכן עושה פלאים לעור".

"ואכן, ריפוי בשתן הוא מאוד נפוץ במקומות קרים ועניים", מוסיפה שאקטי, "במקומות בהן לא הייתה גישה לאנטיביוטיקה נהגו להשתמש בזה כתרופה. זה מאוד מעצים לחשוב על זה כך. לכל מקום שאני הולכת אני תמיד רגועה משום שאני יודעת שיש לי תרופה. אם אני נחתכת או שיש לי כוויה, אני פשוט שמה שתן על הפצע והדם נעצר מיד, והעור נרגע מיד. זה שהגוף שלנו מייצר תרופה זה לא פחות ממדהים".

שתן לבדיקה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שתן לא תמיד היה דבר מלוכלך | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

הגוף מחזיר לעצמו את מה שהוא מוציא

"מלמדים אותנו ששתן זה פסולת של הגוף, ולכן אין סיבה להחזיר אותו פנימה," אומרת שאקטי, "אך זה לא מדויק. בעוד שהכבד אחראי על ניקוי הרעלים שלנו, השתן הוא תוצר לוואי של הדם שעבר בכליות. הכליות מאזנות את כמות הנוזלים והמינרלים בגוף שלנו על ידי הפרשת שתן".

אך, כמו כל תרופה, גם את צריכת השתן יש לעשות במתינות ובמחשבת תחילה. "כאשר מתרגלים שתיית שתן חשוב לא לאכול מזונות מלוחים וחריפים, להקפיד על דיאטה מאוזה וקלה לעיכול. על המטופל לחיות אורח חיים מתון ולא להתיש את עצמו" אומרת שחר. ואכן, משום שאנו מכניסים לגוף שלנו חומרים שיצאו ממנו, התזונה היא עניין משמעותי מאוד. וגם חשוב שהשתן יהיה נקי מחומרים מזיקים, כמו תרופות, מוצרים מן החי ואפילו מלח. "בשביל לשתות את השתן צריך להיות צמחוני, התזונה מאוד חשובה, אבל שתיית השתן גם משפיעה על התזונה מהבחינה הפשוטה שאת כל מה שאוכלים מרגישים בשתן למחרת - בטעם ובריח", אומרת מיכל. "כך יצא שדי אוטומטית הורדתי כמעט לגמרי באכילת מלח, ומוצרי חלב הפסקתי לגמרי". 

"חשוב לציין כי אסור לשתות את השתן אם לוקחים תרופות, משום שמה שקורה בזמן שתיית שתן הוא שהגוף שלנו מחזיר לעצמו חומרים. ואם נשתה את השתן שלנו לאחר שלקחנו תרופה, יכולה להתעורר בעיה במינוני תרופות", אומרת מיכל. "בנוסף, גם למי שיש לחץ דם גבוה או בעיה עם מלחים, לא מומלץ לשתות שתן, משום שהוא מכיל הרבה מאוד מלחים".

"גם אם השתן מכיל רעלים, הצריכה שלו עובדת כמו חיסון", אומרת שאקטי, "דווקא כשאני חולה, אני אקפיד לשתות את השתן שלי משום שהחיידקים שיצאו בשתן מהווים גירוי למערכת החיסונית שלי לייצר עוד כדוריות דם לבנות. אני בטוחה שכשהציעו לאצילי אירופה להתחסן בפעם הראשונה על ידי הכנסת הנגיף לגוף שלהם הם היו בטוחים שהדבר מטורף לחלוטין, אבל היום איננו חושבים כך. זה הגיוני לחלוטין להשתמש בשתן של עצמך כדי לחסן את עצמך, בשתן שלנו יש גם את הבעיות שלנו אבל גם את התשובות אליהן". 

איך עושים את זה?

"את השתן אוספים בבוקר, חשוב לאסוף רק את אמצע השתן ולא את ההתחלה והסוף. כמו-כן, צריך לשתות על קיבה ריקה. אגב, יש פורמולות של שתן וצמחים שונים אשר מטפלות במחלות ספציפיות", אומרת שחר. מיכל מוסיפה: "בעיקרון בימים רגילים אני קמה בבוקר, מצחצחת שיניים, משתינה לתוך כוס - רק את האמצע של השתן - ושותה את הכוס. אני מחכה פחות או יותר שעה עד שאני שותה משהו אחר".

"בשתן הראשון של הבוקר יש הרבה מלטונין, הורמון שינה", מוסיפה שאקטי, "לכן מומלץ לשתות אותו בבוקר בשביל האפקט המרגיע שלו. זה יעיל בעיקר למתרגלי יוגה שעושים מדיטציה על הבוקר, אבל כולנו יכולים ליהנות מרגיעה כזו לפני שפותחים את היום".

"נורא חשוב לדעת איך עושים את זה," היא מוסיפה, "הדבר הכי חשוב הוא לשתות את השתן טרי, לפני שהאמוניה מתפרקת. לעומת זאת, אם מעוניינים למרוח את השתן על העור, דווקא מומלץ להמתין קצת עד שהאמוניה מתפרקת משום שזה מיטיב מאוד לעור."

"שתן גם עוזר לעיניים, בין אם מדובר ביובש בעיניים או בשעורה", מוסיפה מיכל, "ניתן לטפטף טיפות לעיניים או לעשות קומפרסים לשעורה. זה מחולל פלאים".

חשוב לציין כי בכדי לתרגל תרפיית שתן, חשוב מאוד לדעת איך עושים את זה. "מבחינת הכמות שרוצים לצרוך זה מאוד אינדיבידואלי ואינטואיטיבי," אומרת שאקטי, "אבל כדאי לקרוא על זה קודם, או לבוא לסדנת תרפיית שתן שאני מעבירה בסטודיו שלי".

*חשוב לציין כי לכל מי שסובל מבעיה כרונית מומלץ להתייעץ עם רופא או נטורופת לפני שהוא מחליט להתחיל בתרפיית שתן.

>> נפלאות השום: כל מה שחשוב לדעת על האנטיביוטיקה של הטבע