עבור רבים מאתנו, זמן המקלחת הוא שעת הפינוק היומית. יום העבודה המתיש נשטף מאתנו ורוגע חמים שוטף את הגוף ומשכיח מאתנו את הצרות, לפחות לכמה רגעים של נחת.

אף שכולנו מודעים לכך שמקלחת ארוכה אינה ידידותית למשק המים הלאומי או לסביבה, רבים אינם מודעים לבעיה נוספת שקשורה למקלחת ממושכת, והיא קשורה לעור שלנו. לכאורה, נראה כי מים, סבון ושמפו יכולים רק לתרום לבריאות וגם לשפר את ריח הגוף שלנו, אולם למעשה, בילוי ממושך תחת מים זורמים יכול לגרום נזק לעור. הסיבה היא שהרגל מעין זה מסיר מהעור את השמנים הטבעיים שלו, מה שעלול להוביל ליובש וגירוי.

מה עושים כדי למזער את הנזק לעור מהמים?

ראשית, מומלץ להגביל את זמן המקלחת ל-10 עד 15 דקות לכל היותר. שנית, חשוב לבחור במוצרים הנכונים. סבון בעל PH (רמת חומציות) נמוכה הוא הטוב ביותר, שכן PH חומצי הוא קריטי לפעילות אנזימטית התורמת לשלמות המבנית של העור ולהיווצרות השכבה השומנית, שבלעדיה העור חשוף לזיהומים, ליובש וסדקים. כדי לסייע להגנה הטבעית, חשוב להשתמש בסבון בעל PH של בערך 3.5.

אישה חופפת שיער (צילום: Shutterstock, Sahacha Nilkumhang)
גם בחירת מוצרי הרחצה משפיעה על העור | צילום: Shutterstock, Sahacha Nilkumhang

בנוגע לתדירות, מומחים ממליצים על מקלחת אחת ליום או יומיים, אם כי בישראל החמה, התדירות עשויה להיות רבה יותר בהתאם לאורח החיים ולהעדפות האישיות. לאנשים בעלי עור יבש, עדיף לא להתקלח מדי יום, לפחות לא בעונת החורף כשאין צורך ממשי בכך. כמו כן, מוטב להם לרכוש תכשירי ניקיון המתאימים לעור שלהם.

אגב, גם טמפרטורת המים משפיעה על העור. ידוע שמים חמים מדי אינם בריאים לעור הגוף והפנים, ושהם עשויים להסיר מהעור את השמנים הטבעיים ולגרום לגירוי. מנגד, מים קרים מדי יכולים לכווץ את כלי הדם ולהוביל לפגיעה בחיוניות העור. לכן, מקלחת קצרה ופושרת תסייע לשמור על האיזון הטבעי של העור והיא המומלצת ביותר. כמו כן, מומלץ להשתמש בקרם לחות מיד לאחר הרחצה כדי "ללכוד" את שאריות המים בעור.

הכותב הוא ד"ר רון יניב מומחה לרפואת עור ואסתטיקה, במרפאת פתח-תקווה, מחוז מרכז מאוחדת