מי מאתנו  אוהב ללכת לרופא השיניים? כנראה שאף אחד. אבל הפחד הזה בדיוק כמעט גרם לזוהרה (שם בדוי), בת 26, לאבד את התחושה בלשון שלה לצמיתות. לאחר עקירה כירורגית של שן בינה, היא הפסיקה להרגיש את הלשון שלה. היא חשבה שזה יעבור, וכמובן, רצתה להתחמק מעוד ביקור אצל רופא השיניים, אבל הביקור הזה בסופו של דבר הציל אותה מנזק בלתי הפיך.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

בזמן עקירת השן, זוהרה הפסיקה להרגיש את הלשון שלה. היא חשבה שזה עניין שיעבור כשההרדמה תפוג, אך מסתבר שזה היה חמור הרבה יותר. "הגעתי הביתה לאחר העקירה וההרדמה, שהייתה אמורה לעבור אחרי שעתיים, לא עברה", היא נזכרת. "אחרי כמה שעות בהן עדיין לא הצלחתי להרגיש את הלשון שלי הבנתי שמשהו פה חריג. הגעתי לבדיקה במיון פה ולסת ואמרו לי שזה לא נראה טוב, המליצו לי להיכנס לרופא, ועדיין לא חשבתי שזה משהו רציני והחלטתי לחכות".

"נשכתי את הלשון עד זוב דם"

שבועיים אחרי הטיפול היא הגיעה לד"ר דורון רוזן, מנהל היחידה לכירורגית פה לסתות, בי"ח מאיר כפר סבא, שבדק אותה ומצא שתוך כדי העקירה נקרע עצב שאחראי על התחושה בלשון ונמצא סמוך מאד לשן הבינה. "כשהגעתי לרופא, הוא צבת לי את הלשון ברמה שהייתי אמורה ממש לצרוח מכאבים", נזכרת זוהרה, "אבל לא הרגשתי שום דבר. חוץ מזה גם הייתי נושכת את עצמי ולא הייתי מרגישה עד שירד לי דם. התחלתי ממש להיזהר כשאכלתי, אבל לא תמיד הצלחתי להימנע מלנשוך את הלשון שלי".

>> עוד ב-mako בריאות:
האם האהבה גורמת לנו להשמין?
מתי אימון כושר הופך להיות מסוכן?
למה יש לנו קנאקים?

זוהרה נותחה כעבור שבוע, כשבניתוח חיבר ד"ר רוזן את קצוות העצב מחדש וחזרה להרגיש את הלשון תוך מספר ימים. אם היא לא הייתה מגיעה, לאחר שלושה חודשים עד חצי שנה העצב פשוט היה מפסיק לעבוד וזו כבר נכות מסוימת. "יש שני עצבים שמגיעים אל הלשון - עצב מוטורי וסנסורי", אומר ד"ר רוזן, "העצבים הסנסוריים של הלסת ושל הלשון, שמאוד קרובים לשיני הבינה, מועדים לפורענות כי אי אפשר לראות פגיעה בהם. מבחינת התפקוד הלשון הייתה בסדר אבל היא לא הצליחה להרגיש שום דבר".

"זה גם לא קשור לחוש הטעם", הוא מוסיף. "לכן צריך להיזהר מאוד בזמן העקירה ולאחריה. הסכנה העיקרית היא שהיא תינשך את עצמה ולא תרגיש, או שהיא לא תרגיש כוויות בלשון".

צעירים מאוכלוסיות נזקקות יקבלו טיפולי שי (צילום: רויטרס)
כאשר מדובר בפגיעה בעצב, יש חלון הזדמנויות מאוד קטן | צילום: רויטרס

הרבה פעמים חולים מגיעים מאוחר מדי

עקירה של שיני בינה היא הליך מאוד נפוץ, אך הוא עלול להסתבך לפעמים. "הסיכון לפגיעה בעצב הלסת בזמן עקירת שן בינה הוא ב-6 אחוזים מהמקרים, והסיכון לפגיעה בעצב הלשון הוא ב-3 אחוזים מהמקרים, מתוכם בערך אחוז אחד של פגיעה לצמיתות", מסביר ד"ר רוזן.

אבל הביקור אצל רופא השיניים לרוב מעורר חרדה בקרב החולים והם מעדיפים להימנע ממנו ולא לטפל בבעיה שיכולה להיות קריטית. "כאשר מדובר בפגיעה בעצב, יש לנו חלון הזדמנויות מאוד קטן, בין 3-6 חודשים עד שהעצב מתנוון, לכן זה קריטי לטפל בזה כמה שיותר מהר", אומר ד"ר רוזן. "הרבה פעמים חולים מגיעים אליי מאוחר מדי, לאחר שהעצב התנוון ואין לי אפשרות לעזור להם. חבל, כי מדובר בדבר שמאוד פשוט לתקן".

זוהרה נזכרת ברגעים שלפני הניתוח בו חובר בחזרה עצב הלשון שלה. "כל הזמן חשבתי שזה יעבור, הייתי שאננה. הייתה לי תקווה משום מקום שיהיה בסדר, אבל פה הייתי צריכה ממש לפעול. המזל שלי הוא שהרופא התעקש שאבוא לטיפול. הוא ממש הציל לי את הלשון - אם הוא לא היה מגיע אלי ולוחץ עלי לעשות את הניתוח, כנראה שלא הייתי עושה את זה".

>> האם צבע העיניים שלנו משפיע על ההתמכרות שלנו לאלכוהול?