אם לפני כמה שנים טיפולי הסרת השיער בלייזר היו נחלתם של נשים בוגרות, כיום יותר ויותר נערות, ואפילו ילדות, מבקשות להיפטר מהשיער המיותר בשיטה זו.

מירית (שם בדוי) אמא לילדה בת 8 שמורידה שערות בלייזר, מספרת על הסיבה שאפשרה לבתה לעבור טיפול מהסוג הזה. "הבת שלי שעירה יחסית לגילה, בעיקר ברגליים. זה לא נראה טוב וזה הטריד אותה, היא התביישה מהחברות שלה. אם זה מה שעושה אותה מאושרת – למה שאסרב? חיפשתי מכון מאושר והלכנו על זה. אני חושבת שזה הדבר הכי טוב שעשיתי לבת שלי. היא גם עושה פן ומתאפרת – מה רע בזה? אם זה מה שעושה לה טוב אני בעד טיפוח בגיל צעיר".

ילדה מסירה שיער בלייזר (צילום: אגם אפל)
ילדה מסירה שיער בלייזר | צילום: אגם אפל

הילדות בכיתה צוחקות מהשיער ברגליים

אגם אפל, בעלת מכון האסתטיקה אפל מדיקל, מספרת שכ-40% מהלקוחות שמגיעות לבצע אצלה טיפולים כאלה הן מתחת לגיל 12. רובן מגיעות אליה דרך פרסומים שהיא עושה ברשתות החברתיות, בעיקר בטיק טוק. לדבריה, אחת הסיבות העיקריות לביקוש הגובר היא עניין חברתי. "פונות אליי המון ילדות שסבלו מחרם חברתי, וסיפרו שהבנות בכיתה צוחקות עליהן שיש להן הרבה שיער ברגליים או שיש להן 'שפם'. יש בנות שמתקשרות אפילו לפני שדיברו עם ההורים שלהן. מובן שאני מחייבת אישור הורים עד גיל 18, אבל הורים צריכים להבין שאם הם לא מסכימים לכך, הילדות יכולות לבחור בגילוח ולפצוע את עצמן. הגיעו אלי בנות עם פצעים עמוקים. יש הרבה ילדות שסובלות מעניין שיעור יתר, אז למה לא לעזור להן"?

מנגד, אפל מספרת על הורים שדווקא מדרבנים את הילדות שלהן לגשת לטיפול מהסוג הזה. "הייתה אצלי אמא חרדית שהודתה שהילדה שלה ממש ניצלה מהצקות בזכות הטיפול. אמא אחרת הגיעה אליי דרך הטיק טוק וסיפרה שהבת שלה עברה הצקות. הילדים פתחו קבוצה בשם 'קופיפו' ושם צחקו על השיער ברגליים שלה. היא אמרה שאחרי הטיפול חזר לה הביטחון".

מאיזה גיל אפשר לבצע הסרת שיער בלייזר?

"השיטה מתאימה לילדים החל מגיל 6. אבל בגיל כזה עדיין לא חווים את כל השינויים ההורמונליים ולכן אי אפשר להיפטר מהשיער לחלוטין. כדי להשיג תוצאה חלקה צריך להמתין עד לקבלת הווסת. בגיל הזה, הטיפול יותר מיועד לדילול השיער ולא להסרתו.

מה לגבי קרינה וסיכונים?

"יש קרינה אבל היא לא מסרטנת. אני עובדת מול מכון התקנים ומשרד הבריאות. בגדול יש סטיגמה על לייזר, בפרט כשמדובר בגיל צעיר, אבל זה בפירוש מציל חיים".  

"יעילות הטיפול בגיל צעיר – מוגבלת"

ד"ר אתי שגיא, רופאת עור בקופ"ח כללית, דווקא לא מתנגדת לשיטה: "אין לי התנגדות עקרונית לטיפול לייזר לילדים, אך יש לבצע שיקול דעת בהקשר ספציפי של הנסיבות. אם הילד או הילדה מפנים הרבה משאבים רגשיים ונפשיים לנושא זה, בהחלט יש לשקול טיפול בלייזר". 

עם זאת, היא מבהירה כי יעילות הטיפולים בגיל כל כך צעיר - מוגבלת. "טיפול בגיל כזה לרוב אינו משיג תוצאה טובה כפי שניתן להשיג אצל מבוגרים. בגיל הזה יש עתודות רבות של שיער שמתחדשות באופן תדיר, ולכן אם רוצים להשיג יעילות טובה יותר מוטב להמתין לגיל קבלת הווסת שבו יש התייצבות הורמונלית. סיבה נוספת לכישלון היא נוכחות רבה של שיער פלומתי (ולוזי). לאחר התבגרות מינית, שיער זה הופך לכהה ועבה (טרמינלי), וכך מגיב באופן יעיל יותר לטיפולי לייזר".

כמו כן, הד"ר ממליצה להתאים את עוצמת הטיפול וסוג המכשיר לסוג וגוון העור. כמו כן, יש לבדוק היטב שהמכון מאושר ע"י משרד הבריאות ושסביבת המכון נקייה ומחוטאת. המלצה נוספת היא לבקש טיפול ניסיוני לאזור קטן בעור על מנת לבחון את תגובתו. כמו כן, היא מציינת שתמיד קיימים סיכונים כגון: היפר-פיגמנטציה, היפו-פיגמנטציה ואף הצטלקות.