העולם המערבי אוהב לחשוב שהוא נמצא היום בשיא קדמת הטכנולוגיה והמדע. לכל אחד יש בכיס מחשב קטן בדמות סמארטפון, מכוניות כבר מתחילות לנסוע לבד וממש אוטוטו נראה ברחובות את הסקייטבורד המרחף מבחזרה לעתיד. גם בתחום הרפואה נדמה שהגענו לעשות את הבלתי אפשרי: גידול איברים חדשים, השתלות פנים, חיסונים ומה לא? אבל עדיין, יש בעולם כמה מחלות שעולם הרפואה המודרני פשוט לא מצליח להתמודד איתן והן נשארות חשוכות מרפא אפילו ב-2015.

כשמדברים על מחלות חשוכות מרפא האסוציאציה הראשונה היא למגיפה השחורה או לחולים סופניים המחוברים למכשירים רגע לפני שהקו במוניטור הופך לרציף. אך למעשה, הרבה מהמחלות הללו הן לא סופניות אבל עשויות להקשות על חיי הסובלים מהן. מחלה נחשבת לחשוכת מרפא כשלא קיימת תרופה שיכולה לסייע להיפטר ממנה באופן מוחלט. כך למשל, גם במקרה של צינון אין אף תרופה שיכולה להעלים אותו לחלוטין, אלא רק להקל על התסמינים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מחלות אחרות שנחשבות חשוכות מרפא הן המחלות הכרוניות: סוכרת ודלקת מפרקים אולי לא הורגות, אבל אין כיום אפשרות לרפא אותן באופן מוחלט, רק לנסות ולשלוט בהן על ידי חיים שלמים של כדורים, אורח חיים קפדני, תזונה מוקפדת וביקורים סדירים אצל רופאים. אז מהן המחלות הקשות שאפילו המח האנושי לא התגבר עליהן?

בחורה מקנחת את האף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שפעת והצטננות הן מחלות מאוד מדבקות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

איידס: למעלה מ-40 מיליון חולים או נשאים 

מתי התגלתה המחלה? המחלה עצמה נתגלתה בסוף שנות ה-70, אך נגיף ה-HIV הגורם לה זוהה לראשונה רק בשנת 1983.

עד כמה היא נפוצה? לפי ארגון הבריאות העולמי חיים כיום בעולם למעלה מ-40,000,000 חולים או נשאים.

איך נדבקים: מגע בין נוזל גוף שמכיל את הנגיף כמו זרע או דם, לבין פצע פתוח, רירית או זרם דם של אדם שאינו נשא של הנגיף. מגע כזה יכול להיווצר במהלך יחסי מין לא מוגנים, שימוש במוצרי דם נגועים כמו מחטים והעברה מאם ליילוד.

תסמינים: אצל חלק מהנדבקים יכולה להופיע בין שבועיים לחודש לאחר ההדבקה מחלה דמוית שפעת שתסמיניה הם חום גבוה, בלוטות לימפה מוגדלות, כאבי גרון, כיבים בפה או באיברי המין. לאחר מכן ישנה בדרך כלל תקופת דגירה של כמה שנים ללא תסמינים, אך עם התקדמות המחלה והירידה בתפקוד של מערכת החיסון מתחילים להתפתח בגוף זיהומים שונים שלא פוגעים באנשים עם מערכות חיסוניות בריאות כמו פטריות, טפילים, חיידקים שונים ועוד.

טיפולים קיימים: כיום קיימות יותר מ־20 תרופות נגד נגיף ה- HIV שמונעות ממנו להתרבות אך לא מעלימות אותו כליל. התרופות מתחלקות ל-6 קבוצות שונות, כאשר לרוב נהוג לטפל בלפחות שלוש תרופות משתי קבוצות שונות, מכאן הביטוי "קוקטייל תרופות". ברגע שנשא מפסיק ליטול את התרופות הנגיף חוזר להתרבות במהירות. עד היום לא נמצאה תרופה שמשמידה לחלוטין את הנגיף וגם לא נמצא עדיין חיסון נגד המחלה.

בדרך לפתרון: המחקר סביב נגיף ה- HIV הוא מהאינטנסיביים והרחבים בעולם ופריצות דרך בחיסונים ותרופות מסייעות מתפרסמים חדשות לבקרים, בתקווה להצליח למצוא תרופה למחלה. פריצת הדרך האחרונה הייתה במרץ השנה, כאשר חוקרים מפנסילבניה הצליחו, בהתבסס על מוטציה גנטית שקיימת אצל כ-1 אחוזים מיוצאי אירופה והופכת אותם לחסינים למחלה, ליצור תאי דם לבנים שיהיו חסינים לנגיף. עם זאת, עוד מוקדם להגיד אם המחקר אכן יצליח להמציא את התרופה המיוחלת לאיידס.

פוליו (שיתוק ילדים): חולשת שרירים עד שיתוק

מתי התגלתה המחלה? אובחנה לראשונה ב-1840, הנגיף בודד לראשונה ב-1908.

כמה חולים בעולם? "שיתוק ילדים" היתה אחת המחלות הנפוצות בעולם עד להמצאת החיסון בשנות ה-50. ההערכות מדברות על ירידה מיותר מ-350,000 מקרים בשנה ב-1988 ל-406 מקרים בלבד שדווחו ב-2013.

איך נדבקים? דרך ההעברה העיקרית היא מגע של הפה עם יד המזוהמת בהפרשות מעיים (צואה), מזון מזוהם, מים מזוהמים או חפצים מזוהמים.

תסמינים: המחלה פוגעת במערכת העצבים. ברוב המקרים לא מופיעים סימפטומים שלה בשלב ההידבקות בנגיף. כן עשויים להופיע סימפטומים קלים כמו כאבי גרון, כאבי בטן, שלשולים או חום. ברגע שהנגיף מתחיל להתפשט בגוף עלולה להתפתח דלקת קרום המוח ולאחריה מתחילים להופיע הסימפטומים של המחלה עצמה, שכוללים חולשת שרירים עד כדי שיתוקם (משתנה מחולה לחולה).

איידס, HIV, דוקטור, רופא (צילום: dra_schwartz, GettyImages IL)
קיימות מעל ל-20 תרופות למחלה, ובעזרתן החולים יכולים להאריך את חייהם בהרבה | צילום: dra_schwartz, GettyImages IL
  

טיפולים קיימים? פרט לחיסון מניעתי של נגיף מוחלש שלא יכול להתרבות במערכת העצבים ולכן לא גורם לשיתוק, הטיפול בזיהום פוליו למי שכבר נדבק הוא בעיקר טיפול תומך: בשלב החריף הזנה ותמיכה נשימתית במידת הצורך, שמירה על לחץ דם ודופק. בשלב הכרוני שיקום ולימוד היעזרות באמצעי ניוד כמו רצועות, סדים, כסאות גלגלים, אביזרי תמיכה לפרקים ובמקרים קשים אף ניתוחים אורתופדיים בגידים והשרירים שעשויים לסייע בנידות והתפקוד.

בדרך לפתרון: ארגון הבריאות העולמי מפעיל בשנים האחרונות תכנית אסטרטגית במטרה לטפל בכל מחוללי הווירוס הטבעיים בעולם עד סוף 2018, במיוחד במדינות מתפתחות, ולחסן באופן נרחב את הילדים באותן מדינות בשאיפה ליצור עולם נקי מפוליו.

 >> משקל מדוייק וכלי מדידה: כך נותנים נכון תרופות לילד

סרטן: גורמי המחלה אינם מוחלטים

סרטן הוא שם כולל למגוון מצבים פתולוגיים, בהם תאים של רקמות שונות בגוף מתחלקים באופן לא מבוקר ולא תקין, ופוגעים בתפקוד הרקמות הבריאות שסביבם.

מתי התגלתה המחלה? עדויות לאבחונים של סרטן אפשר למצוא כבר במצרים ויוון העתיקות אך הרפואה המודרנית החלה לחקור את הסרטן ולמצוא לו תרופה רק ב-1775.

כמה חולים בעולם? בישראל חיים כיום כ-200,000 חולים ומחלימים מסרטן. בכל שנה מתגלים כ-28,000 חולים חדשים. ההערכה היא שבעולם חיים כ-32,454,000 חולים ומחלימים.

איך חולים? בדרך כלל גורמי המחלה אינם ידועים. ישנם סוגים של סרטן בהם זוהה הגן הגורם להתפתחות הגידולים, במקרים אחרים לא זוהו הגנים האחראים אולם זוהתה נטייה משפחתית. ידוע כי חשיפה לגורמי סיכון שונים (כגון עישון או חשיפה בלתי מבוקרת לשמש) מעלה את הסיכון להתפתחות גידולים שונים, אבל מחקרים מראים כי מדובר בעיקר בקטליזטורים ולא תמיד בגורמים ישירים וכי שמירה על אורך חיים בריא ומאוזן עשויה לסייע להקטין את הסיכוי לחלות.

תסמינים: התסמינים תלויים בסוג הסרטן ומיקומו בגוף. תסמינים המחייבים פנייה לרופא לבירור הם שינויים בהרגלי היציאות או דם בצואה, קשיים והפרעות במתן שתן, גושים או התעבות בגוף, פצע שאינו מגליד, שינויים בצורה ובצבע של שונות, שיעול או צרידות ממושכים, בעיות עיכול או קושי בבליעה, דימום חריג, ירידה לא מוסברת במשקל, כאבים קיצוניים, עייפות מתמשכת, שינויים במבנה או בתחושה של העור והזעת יתר בלילה.

נבלמת תפוצת האבולה באפריקה (צילום: AP)
מקרי האבולה שהתגלו בהתפרצות האחרונה היו בעיקר ביבשת אפריקה | צילום: AP

טיפולים קיימים? ההתקדמות בחקר הסרטן הביאה לכך שכיום ניתן לרפא כמעט 50 אחוז מהחולים במחלה, כתלות, כמובן, בסוג הסרטן ובמצבו (אבחון מוקדם מגדיל את הסיכוי להחלמה). בין הטיפולים ניתן למצוא ניתוחים, כימותרפיה, הקרנות (רדיותרפיה), טיפולים אימונולוגים, טיפול ביולוגי או מולקולרי, טיפול הורמונלי וטיפולים בתופעות הלוואי. הטיפולים נקבעים לפי סוג וחומרת המחלה ופעמים רבות משלבים בין הטיפולים השונים. עם זאת, חשוב לזכור כי גם החלמה מסרטן היא לא תמיד החלמה מוחלטת והמחלה ידועה ככזו שחוזרת גם אחרי שהחולים ממנה כבר החלימו.

בדרך לפתרון: לאחרונה פורסם כי חוקרים באדלייד, אוסטרליה, הצליחות לפתח אסטרטגיית טיפול חדשה שתגרום לתאי הסרטן להרוג את עצמם, מה שעשוי להביא לדרך חדשה לחלוטין לטיפול במחלה הקשה.

הצטננות ושפעת: הכי מדבק

מתי התגלתה המחלה? תסמינים של הצטננות ושפעת מתוארים בספרי הרפואה משחר ההיסטוריה אך הנגיפים זוהו לראשונה בשנת 1914.

כמה חולים בעולם? מדי 10-15 שנים פורצות מגיפות עולמיות של שפעת המביאות למותם של אנשים רבים. כך, לדוגמה, בהתפרצות שפעת בהונג-קונג בסוף שנות ה-60 מתו קרוב למיליון אנשים. ההתפרצות האחרונה הייתה בשנת 2009, עם מגפת שפעת החזירים, ועד היום ידוע על קרוב ל-15,000 אנשים שמתו מהמחלה.

איך נדבקים? למרות שנהוג לחשוב ששפעת והצטננות הן מחלות שקשורות לקור וחורף, אין להן באמת קשר ישיר לקור. למעשה, האקלים הוא רק זרז וההידבקות במחלות נגרמת באמצעות נגיפים שמועברים באוויר מאדם לאדם מה שהופך את המחלה למדבקת במיוחד.

תסמינים: חום, נזלת, קשיי נשימה, כאבי ראש וחולשה כללית, שיעול, כאבי גרון, התעטשויות.

טיפולים קיימים: מאחר ושפעת וההצטננות הן מחלות ויראליות, אין כל תרופה שהוכחה כיכולה להשמיד את המחלה באופן ישיר. רוב התרופות הן תרופות המסייעות להקל על התסמינים הנלווים הגורמים לאי נוחות זמנית. כך או כך, המחלה עצמה, בהיעדר סיבוכים ואם לא מדובר במוטציה חדשה של הנגיף, לא נמשכת בדרך כלל יותר משבוע.

בדרך לפתרון: כיום עדיין אין תרופה שיכולה להשמיד לחלוטין את השפעת, והמחקרים מתמקדים בעיקר בחיפוש פתרון לסוגים השונים והקטלניים יותר של הנגיף.

אסטמה: התקפים בדרגות חומרה שונות

מתי התגלתה המחלה? תיאורים ראשונים למחלה נמצאו בכתבים ממצריים ויוון העתיקות.

כמה חולים בעולם? כ-235 מיליון והיא נפוצה בעיקר בקרב ילדים.

איך חולים? מדובר במחלת ריאות כרונית שככל הנראה נגרמת משילוב של גורמים גנטיים המעלים את הנטייה לאלרגיה וגורמים סביבתיים.למשל, ידוע כי ילדים הגדלים בבית שמעשנים בהם או באזור מגורים עם זיהום אוויר חריף נוטים יותר לחלות באסטמה.

תסמינים: החולים באסטמה סובלים מדי פעם מהתקפים בדרגות חומרה שונות הגורמים לקשיי נשימה, תחושת מחנק, שיעולים, "צפצופים" והפרשות ריריות של מערכת הנשימה.

טיפולים קיימים? כיום קיימים שני טיפולים עיקריים: טיפולים המסייעים להקל על התקפים ע"י הרחבת דרכי הנשימה (כמו משאף או טיפול אינהלציה) וטיפול תרופתי קבוע שמטרתו לטפל בדלקת, שהיא בסיס המחלה, ומסייעת למנוע התקפים עתידיים.

בדרך לפתרון: עוד לא נמצאה דרך למגר את האסטמה באופן סופי, אך חדשות לבקרים יוצאות לשוק תרופות חדשות המסייעות לחולים בזמן התקפים. לדוגמה, בשנת 2011 אישר הFDA- פרוצדורה חדשה במהלכה מוחדר מכשיר מיוחד לקנה הנשימה של החולים, גורם לצלקות בשריר החלק של נתיב האוויר, מה שמונע התכווצות של הנתיב ומסייע בהקלה על הסימפטומים.

ילד עם משאף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הטיפול באסטמה עובד על הרחבת דרכי הנשימה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

זאבת: תסמינים שונים מחולה לחולה

מתי התגלתה המחלה? הנגיף התגלה לראשונה ב-1948 אך תיאורים של המחלה הופיעו בספרות הרפואית הרבה לפני.

כמה חולים בעולם? לפחות 5 מיליון בני אדם ברחבי העולם.

איך נדבקים? סיבת המחלה עדיין לא ידועה לרפואה.

תסמינים: זאבת היא מחלה אוטואימונית (כשל של המערכת החיסונית הגורמת לגוף לתקוף את עצמו). התסמינים מגוונים ומשתנים מחולה לחולה ועשויים לכלול תסמינים כלליים כמו חום, עייפות, חולשה כללית, נשירת שיער או תסמינים אופייניים יותר שהופעת 4 מהם לפחות מאשרת אבחנה של המחלה, כמו פריחה באזור הפנים, רגישות לאור השמש, כיבים בפה, דלקת מפרקים, שינויים במערכת הדם, דלקת בכליות, דלקת קרום הריאה והפרעות חיסוניות.

טיפולים קיימים? הטיפול המקובל בזאבת כולל טיפול בסטרואידים, טיפול באמצעות נוגדני דלקות וטיפולים פרטניים לתופעות הנלוות בכדי למנוע סיבוכים שעלולים להקשות על חיי החולים כגון השמנת יתר, ירידה בצפיפות העצם ועקרות משנית.

בדרך לפתרון: בשנת 2012 אושרה, לראשונה מזה 50 שנים, תרופה ביולוגית חדשה לטיפול בחולי זאבת לאחר שהוכחה כיעילה בטיפול בביטויים שונים של המחלה, אך מחקרים רבים ברחבי העולם מנסים למצוא תרופות חדישות לטיפול במחלה.

אבולה: רוב הנדבקים מתים תוך זמן קצר

מתי התגלתה המחלה? 1976

כמה חולים בעולם? מאז נתגלה הנגיף דווח על עשרות אלפי מקרי הידבקות וככמה אלפים של מקרי מוות. מאז פברואר השנה הרג הנגיף לפחות 10,000 בני אדם בגינאה מתוך 25,000 שאובחנו. כל המקרים היו ביבשת אפריקה.

איך נדבקים? המחלה, המוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחת המחלות הנגיפיות הקטלניות ביותר הידועות למין האנושי, מועברת במגע ישיר בין דם ונוזלי גוף. למרות שמדובר במחלה קטלנית במיוחד, לא קל להידבק בה מאחר ורוב הנדבקים מתים בתוך זמן קצר.

תסמינים: בשלביה הראשונים של המחלה הסימפטומים שלה דומים לסימפטומים של מחלות נגיפיות אחרות, כמו שפעת, מה שמקשה על אבחונה. בשלב מאוחר יותר מופיעים אצל החולים דימומים מאיברים רבים בגוף, מפי הטבעת, הפה, העיניים והדף לצד הופעת שטפי דם על העור ובאיברים פנימיים. הדימום מביא לקריסת מערכות הגוף ולמוות בפרק זמן של שבוע עד שבועיים.

טיפולים קיימים? למחלה אין טיפול ספציפי, ניתן רק לסייע לחולים עם טיפול תומך וכמובן לבודד אותם מאנשים אחרים בכדי למנוע הידבקות.

בדרך לפתרון: כבר נמצאו כמה שיטות להגן על בני אדם מפני קדחת האבולה, קיימת התרופה Z-Mapp, וישנה תרופה ניסיונית חדשה שכבר הצליחה לרפא חולה אחת במחלה- MIL-77. כמו כן, מתבצעות בדיקות בנסיוב הדם של חולים שהבריאו כדי לבדוק אם הם יכולים לסייע בטיפול בחולים.

סארס: נכנס לגוף דרך מערכת הנשימה

מתי התגלתה המחלה? 2002

כמה חולים בעולם? מאז התגלתה המחלה לראשונה ידוע על כ-8,300 מקרי הידבקות מתוכם 775 מקרי מוות, רובם המוחלט במדינות אסיה וקנדה.

איך נדבקים? ברוב המקרים הסארס מועבר דרך האוויר ונכנס לגוף דרך מערכת הנשימה, מה שהופך אותו למדבק במיוחד כאשר נמצאים בסמוך לחולה הנושא את הנגיף, במיוחד אם הוא משתעל או מתעטש.

תסמינים: כמו רוב המחלות הנגיפיות, גם התסמינים הראשונים של סארס דומים לאלו המוכרים לנו משפעת: כאבי שרירים, עייפות, חום של יותר מ-38 מעלות, כאבי גרון ושיעול ואליהם נלווים תסמינים של הקיבה והמעיים. בהמשך המחלה יופיעו גם סימפטומים של קוצר נשימה.

טיפולים קיימים? מאחר ומדובר במחלה נגיפית, אין טיפול ישיר למחלה אלה רק טיפול תומך – הענקת נוזלים או תמיכה נשימתית לחולים ובידודם מחולים אחרים.

בדרך לפתרון: במספר מעבדות ברחבי העולם נמצאים בשלבים שונים של יצירת חיסון כנגד הנגיף, אך בינתיים ללא הצלחה.

חוזרים ללימודים ונשמרים מהידבקות (צילום: רויטרס)
חידון הפוליו ניתן בטיפות מתחת ללשון | צילום: רויטרס

הרפס: אחת המחלות המדבקות

מתי התגלתה המחלה? הנגיף מוכר לאנושות כ-2,000 שנים.

כמה חולים בעולם? מדובר באחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם, עם למעלה ממיליארד אנשים הנושאים לפחות אחד מ-8 סוגי הנגיף.

איך נדבקים? הרפס היא אחת המחלות המדבקות ביותר שמוכרות כיום לרפואה והיא מועברת במגע של עור בעור, או אפילו דרך חפצים, ויכולה לחדור לגוף דרך שכבות עור בריאות לחלוטין.

תסמינים: הרפס היא מחלה כרונית ולכן מרגע ההידבקות הווירוס שוכן בגוף החולה באופן קבוע ומביא להתפרצויות של שלפוחיות המלוות בכאב על העור, בעיקר באזור השפתיים, העפעפיים או איברי המין, בתדירויות המשתנות מחולה לחולה.

טיפולים קיימים? מאחר ווירוס ההרפס משתלב ב-DNA של מערכת העצבים אין אפשרות להיפטר ממנו לחלוטין, מאחר ועקירה של החומר הגנטי שלו מתאי העצב תגרום לתופעות לוואי חמורות בהרבה מהמחלה עצמה. עם זאת, גם להרפס שלל טיפולים המסייעים לטיפול בסימפטומים של ההתפרצות בדמות משחות, כדורים או טיפולי לייזר משלימים שמזרזים את זרימת הדם לשלפוחית ואת החלמתה.

בדרך לפתרון: פרט לטיפולים התומכים, המשתכללים משנה לשנה ומסייעים לקצר משמעותית את זמן ההתקף, אין כיום תרופה מוכחת להרפס, אך מרכזי מחקר שונים מסביב לעולם שוקדים ומחפשים אחת במרץ.

>> מה ההורים שלנו מעבירים לנו בתורשה?

* ייעוץ רפואי: ד"ר עידו שטראוס, מומחה לנוירוכירורגיה, היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית, המערך הנוירוכירורגי, המרכז הרפואי איכילוב