בעידן האינסטגרם עולה המודעות לאסתטיקת הגוף, לנראות הגוף וליופי. והביקוש להתערבות של הרופא הפלסטי בתווי הפנים עלתה בעיקר עקב הסלפי. נראה כי כולם ״רודפים״ אחר הפנים המושלמות. בואו נחשוב על זה רגע: סנאפצ'אט יוצר לנו פנים מושלמות לכמה שניות. אחר כך הכל נעלם. הפילטרים הופכים אותנו למושכים יותר עם אף חמוד וסולד, עור פנים מושלם, אוזניים קטנות, קו לסת מסותת, סנטר מתוח, ומה לא? הכשל הוא שלאחר שימוש אובססיבי בסלפי, מתרגלים לדמות שמשתקפת. שאנחנו מסתכלים במראה ומבינים שהיא קיימת רק בסלולרי, פונים לפלסטיקאי כדי שייצור את הדמות ההיא, זו, שהיא בכלל לא אנחנו.

הפסיכולוגיה מאחורי הסלפי

איך לומר את זה אחרת, הסלפי גם שיפר וגם ״הרס״ לנו את הפרספקטיבה. אנחנו יכולים להפוך בעזרתו ובעזרת פילטרים לאיך שתמיד רצינו להיראות. מצד שני, אנחנו לא באמת נראים כך ומתאכזבים בכל פעם שאנו פוגשים את הצללית האמיתית שלנו.

כל זה נעשה בכוונה. כמה מתכנתים צעירים בארצות-הברית, שמשפיעים על מיליארדי משתמשים בעולם, אלו שהיו שותפים ליצירת האפליקציות השונות, התראיינו לאחרונה והודו שהם מבינים את הנזק שעשו. "המשתמש הופך להיות צרכן אובססיבי של דמות פיקטיבית שאליה הוא שואף להגיע", הם אמרו בראיון.

היום כל נערה בת 18-16 שפותחת חשבון אינסטגרם ומצלמת בכמה זוויות צילום את עצמה בבגד הים מקבלת מאות או אלפי עוקבים ולבבות. התגובה מאדירה לה את הביטחון העצמי. אבל – זאת לא תמיד האמת.

ואז, אותה נערה מגיעה אלי לקליניקה. שולפת סלולרי, נכנסת לאינסטגרם ומצביעה על תמונה של מישהי שדמותה עברה פילטרים, פניה המאופרות עברו חידודים, הצרות ותוספות. אותה נערה מבקשת אף כמו של הבחורה שדמותה נשקפת מהסלולרי, שפתיים כמו שלה, עיניים מלוכסנות כמו שלה ועוד ועוד שיפורים ושינויים. ישנן מטופלות ששולפות סלפי של עצמן אחרי פילטר. הן מבקשות ניתוח אחד או טיפול אסתטי שיגרום להן להיות דומות יותר לדמותן שנשקפת מהתמונה. אף אחת מהנערות הללו לא מבינה שאינסטגרם הוא מציאות מעוותת. אף אחת מהן לא יודעת שהיא עוברת מניפולציה ושטיפת מוח.

View this post on Instagram

A post shared by Liza Bikh • ליזה ביך (@liiiizab) on

 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ההתמכרות לעיוות

בודי דיסמורפיק דיסאורדר (Body dysmorphic disorder BDD) היא הפרעה נפשית פחות מוכרת, שהסלפי עודד והגביר. ההפרעה מתמקדת בפגמים חיצוניים שאדם מוצא בעצמו שבעקבותיהם מתגבשות אצלו מחשבות טורדניות. המחשבות האלה גורמות להתנהגויות כפייתיות (OCD). דיסמורפיה של הפנים (Facial dysmorphia) היא מצב נפשי שבו אדם סובל מתפיסה מעוותת של מראה פניו. הוא רואה אחרת את האוזניים, הסנטר והאף שלו. ההפרעה הזאת שכיחה בעיקר בגיל ההתבגרות ובגיל 50-40, סביב משבר אמצע החיים. זה הרגע שבו מתחילה ההתמכרות לניתוחים פלסטיים וטיפולים אסתטיים.

זהו תהליך הדומה לאדם שמתמכר לשינוי שהוא חווה במכון כושר או לאחר דיאטה קיצונית. הוא שם לב איך הוא ניפח ומילא שרירים, רואה את הישבן חטוב ומוצק, מתלהב מהקוביות. המוח רוצה את השינוי, כבר לא אכפת לו המראה במציאות אלא עצם הרדיפה אחר השינוי. ואז חלה התמכרות לשלב הבא. הסביבה, שרואה אותך, אומרת לך "די את נראית מספיק רזה וחטובה, מספיק שרירית", אבל את לא רואה את זה. 

ישנן מטופלות ששולפות סלפי של עצמן אחרי פילטר. הן מבקשות ניתוח אחד או טיפול שיגרום להן להיות דומות יותר לדמותן שנשקפת מהתמונה. אף אחת מהן לא מבינה שאינסטגרם הוא מציאות מעוותת. אף אחת מהן לא יודעת שהיא עוברת מניפולציה ושטיפת מוח 

אינסטגרם? לא בחדר ניתוח

למרבה הצער אני רגיל לראות זאת. מגיעות אלי לקליניקה שתי נערות עם תמונת אינסטגרם מוכנה ובה מתנוסס אף סקנדינבי קטן וחמוד. אני יודע שהאף הזה לא ייראה טוב על הפנים שלהן משום שמבנה פניהן שונה. מה גם, שאף הוא לא בגד. אי אפשר להתאים את אותו אחד מסוים לשתי חברות טובות ושייראה טוב.

במקרה אחר מגיעה נערה ומבקשת אף כמה שיותר טבעי. ואז היא שולפת תמונה שבה נראה אף מאוד מנותח במראה חזירי. משהו בתפיסת יופי האיברים אצלה התעוות.

בכל מקרה, כשבחורה מגיעה ומראה לי תמונה מהאינסטגרם, אני אומר לה שזה לא רלוונטי. כל אחת והגוף שלה, הפרופורציות שלה, המצב האנטומי והנתונים הפיזיולוגיים שהביאה מהבית. כל אחת ומה שאפשר לשנות אצלה במגבלות הזוויות והמרכיבים שמאפיינים את המראה שלה. אחרי הכל, אי אפשר להכין לימונדה מתפוזים. יש מגבלות מה אפשר לעשות לכל אחת כדי שהיא תיראה הכי טוב שלה. 

View this post on Instagram

A post shared by Missy (@missyykeating) on

האף המושלם עבורך

אני מבהיר למטופלים שמה שהכי חשוב זה שהתוצאה תשתלב במראה הטבעי ולא ייראו סימנים מלאכותיים. יש את סגנון האף הגברי שיורד ישר מאזור בין העיניים והזווית עם השפה העליונה היא כ-90 מעלות. באף נשי, הקצה מורם בזווית קהה יותר של כ-105 מעלות, והירידה של גשר האף (בין העיניים ועד לקצה) פחות ישרה ויותר קעורה.

ניתוח אף הוא בין הניתוחים הפופולריים. הרבה שנים ניתוח אף נמצא באחד משלושת המקומות הראשונים בעולם האסתטיקה, ניתוח שדיים במקום ראשון ושאיבת שומן במקום שני.

הגיל השכיח ביותר לניתוחי אף הוא בגיל העשרה 20-16. הגל השני מגיע בגילי 30. זהו אחד הניתוחים האסתטיים היחידים שניתן לבצע לפני גיל 18. במידה שהניתוח מצריך גם טיפול בנשימה דרך האף, כגון בעיה עם המחיצה ו/או הקונכיות, מתבצע תיקון באותו מעמד ניתוחי. 

עולם מקביל ומעוות

האינסטגרם הוא עכשווי שמחליף מגזינים. בעבר לא היה אינטרנט ולא היתה גישה מהירה לידע ומידע. במגזינים מצאנו כתבות על סטייל, טרנדים, אופנה חדשה. כל נער ונערה, בעצם כולנו, בכל רגע נתון, מדפדפים במגזין המודרני = אינסטגרם. לאינסטגרם יש השפעה גדולה מאוד על סגנון חיים וסטייל. יש שם הכל, מאוכל, ביגוד, סגנון חיים וכמובן ניתוחים פלסטיים וטיפולים אסתטיים.

האינסטגרם הוא עולם מקביל שבו אנשים רוצים להיראות טוב, ואף לסחור במראה שלהם ולשווק אותו במטרה להרוויח כסף. הבעיה הופכת להיות מציאות מעוותת שאינה אמיתית. התוצאה היא עולם וירטואלי שלא קיים אבל במיוחד הצעירים והצעירות רוצים להיות שם.

טיפלתי בלא מעט מטופלות מפורסמות. אני מסתכל באינסטגרם שלהן ולא מאמין שמדובר באותה בחורה. כמות הריטושים והפילטרים שבהם השתמשו יצרו אישה אחרת! אבל רוב צרכני האינסטגרם אפילו לא מודעים לזה.

עוד ב-mako בריאות:
>> מאמי מייקאובר: המהפך הניתוחי המשולב
>> כל הדרכים לרענן את אזור העיניים
>> למה יש לנו קמטים במחשוף ומה עושים עם זה? 

לא פעם אני אומר לנערה "את יפהפייה" אבל זה לא עוזר. היא לא מאמינה לי. נערה בת 18 נראית מצוין אבל מחפשת משהו אחר ששייך לעולם לא אמיתי. היא זקוקה לתמיכה מתמדת מהסביבה (לייקים). היא חייבת שהחברות שלה יוסיפו לבבות אינספור על כל תמונה שהיא מעלה לאינסטגרם וזו התמכרות לכל דבר

 

תסמונת הדייט הראשון

אנחנו יודעים שאחוז הבחורות שיוצאות לדייט ראשון ובודד הוא גבוה. אני משוכנע שהפילטרים מעלים את שיעור הדייטים הראשונים בלבד. אחרי הכל, בחור רואה בחורה באינסטגרם, מתלהב, וכשהוא פוגש אותה לדייט, הוא מגלה שהיא נראית לגמרי אחרת.

העולם הזה מבלבל. נערות חיות במציאות מעוותת שאינה אמיתית. הן משגעות את ההורים שלהן להגיע לפלסטיקאי ולעשות את השינוי שיגרום להן להיראות "כמו בסלפי".

לא פעם אני אומר לנערה "את יפהפייה", אבל זה לא עוזר. היא לא מאמינה לי. נערה בת 18 נראית מצוין אבל מחפשת משהו אחר ששייך לעולם לא אמיתי. היא זקוקה לתמיכה מתמדת מהסביבה (לייקים). היא חייבת שהחברות שלה יוסיפו לבבות אינספור על כל תמונה שהיא מעלה לאינסטגרם וזו התמכרות לכל דבר. רוב בני הנוער זקוקים למבט החיצוני והמאשר דרך תמונת פילטר ברשת. המציאות היא שונה והיא יפה. היא לא מעוותת. זכרו את זה. 

* ד"ר איתם וייס – מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית. בעל קליניקה פרטית ת"א

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.