תוחלת החיים העולמית עומדת על כ-71.5 שנים בממוצע ובישראל על 82.5 שנים בממוצע. אמנם ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת של המדינות עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר, אך ישנם מקומות מסוימים יוצאים מן הכלל שאולי כדאי גם לנו ללמוד את הסוד שלהם לאריכות ימים. חמישה מקומות בעולם מצטיינים באחוז גבוה של אנשים שלא רק מאריכים ימים, אלא גם נשארים בריאים לאורך זמן. דן בוטנר, שכתב את הספר "האזורים הכחולים: מה למדנו מהאנשים שהאריכו ימים יותר מכולם", מגלה מדוע תושבי המקומות הללו חיים הרבה יותר וכיצד אתם גם יכולים לאמץ את ההרגלים הבריאים שלהם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

סרדיניה, איטליה

תזונה שמתבססת בעיקר על מזון מן הצומח, פעילות גופנית ומשפחתיות הפכו את סרדיניה למקום עם הריכוז הכי גבוה בעולם של גברים שעברו את גיל 100. בסרדיניה ישנם רועי צאן שנוטים ללכת לפחות 8 ק"מ ביום, אך זה גם לא מזיק שבאוכלוסייה המקומית ישנו גן שנקשר לאריכות ימים קיצונית, העובר מדור לדור.

A post shared by Benjamin König (@benjamin.koenig136) on


אוקינאווה, יפן

קהילתיות ומשפחתיות נחשבות לפקטור משמעותי כשזה קשור לאריכות ימים, ואוקינאווה היא דוגמה מובהקת לכך. תושבי אוקינאווה מקבלים תמיכה מה"מואיי", מעגל חברתי מצומצם אך חזק, שנועד להיות שם בכל העליות והמורדות בחיים. ה"מואיי" מספק תמיכה חברתית חזקה שמפחיתה לחצים וחרדות ומחזקת התנהגות בריאה. כל זה הוביל את אוקינאווה להיות התרבות עם האחוז הגבוה ביותר של נשים שמאריכות חיים, שרבות מהן עוברות את גיל 100.

A post shared by Maho (@maho_0822) on


ניקויה, קוסטה ריקה

אחד הדברים המשותפים למקומות עם קהילות שמאריכות חיים הוא הימנעות ממזון מעובד, אך בחצי האי ניקויה לוקחים את זה ברצינות יותר מבכל מקום אחר. המקומיים צורכים בעיקר שעועית, דלעת, תירס ופירות טרופיים. תזונה זו, שעשירה בערכים תזונתיים בריאים, בשילוב בילוי ממושך באוויר הפתוח, עוזרים לתושבי ניקויה להגשים את עצמם רוחנית ונפשית – ולהגיע גם לגיל 90 ואף יותר.

A post shared by Blue Zones (@bluezones) on


עוד ב-mako בריאות:
>> ראו הוזהרתם: אל תאכלו את זה בשדה התעופה
>> "אני עוף נדיר": כך הפך ד"ר חרדי לגורו תזונה
>> השף הפרטי חושף: התפריט המטורף של ג'יזל בונדשן

לומה לינדה, קליפורניה, ארה"ב

לומה לינדה היא מקום מושבם של הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי, זרם קטן בנצרות שדוגל בקהילתיות ומקפיד על שמירת שבת (בשונה ממרבית הזרמים בנצרות שמקדשים את יום ראשון). חברי הקהילה חיים כ-10 שנים יותר מהאמריקאי הממוצע. רבים מהם נמנעים מאכילת בשר וצורכים לרוב מזון מן הצומח, דגנים מלאים ואגוזים.

A post shared by Victoria38_5 (@victoria38_5) on


איקריה, יוון

לתושבי האי יש תחושת גאווה מקומית והם משקיעים רבות בחיי הקהילה שלהם. בנוסף, הם מקפידים על שנת צהריים מדי יום, והתזונה שלהם היא ים-תיכונית (שידועה בהיותה תזונה בריאה ואף מאריכה חיים). היא כוללת הרבה פירות, ירקות, שעועית, דגנים מלאים, תפוחי אדמה ושמן זית. כל אלה מובילים לכך ששליש מאוכלוסיית התושבים מגיעים לגיל 90, לרוב בלי ללקות בדמנציה או במחלות כרוניות אחרות.

A post shared by Alex Safos (@safosalex) on