נכון. מצד אחד, לא כל יום פורים. ומה יותר כיף מלהיכנס לאווירה הססגונית ולהיות מישהו אחר ליום אחד? מצד שני, כדאי להביא בחשבון שחלק ממוצרי האיפור הפופולריים עלולים להיות מלווים בנזק פוטנציאלי לעור, שבמקרה הטוב עלול להתבטא בגירוי קל ובמקרה החמור  - בזיהום או פגיעה ממשית. הטיפים הבאים יעזרו לכם לצמצם את הסיכויים לנזק ויעזרו לכם לשמור על עור פנים יפה ובריא.

בצעו מבדק רגישות: את הטסט יש לבצע מספר ימים לפני שמתחפשים. דאי לבצע בדיקת רגישות כמה ימים לפני פורים. יש למרוח את האיפור על אזור קטן, לדוגמא ביד, ולבחון האם קיימת רגישות מיוחדת.

התאימו את המוצר לסוג העור: כשמדובר בבני נוער למשל, מומלץ להשתמש במוצרים המותאמים לעור מעורב ושמן, על מנת למנוע את חסימת הנקבוביות בעור ויצירת "ראשים שחורים" (קומדונים) או החמרה באקנה (פצעי בגרות).

ניקוי פנים (צילום: jupiter images)
תמיד דאגו להסיר את האיפור מהפנים לפני השינה | צילום: jupiter images

העדיפו איפור שאינו עמיד למים: על מוצרי איפור שונים מצוין שהם עמידים למים. אולם, באופן כללי עדיף לא להשתמש במוצרים אלה, ורצוי לבחור באיפור רגיל. זאת משום שלצורך הסרתם יש להשתמש בממיסים שיסירו גם את השומן הטבעי של העור וייבשו אותו, מה שעלול לפגוע בייחוד בעורם הרגיש של הילדים.

מתאפרים ומצטלמים במוזיאון עומר (יח``צ: יח"צ)
בייחוד כשמדובר בילדים - תמיד כדאי לבחור במוצרי איפור רגילים ולא בכאלה שעמידים למים | יח``צ: יח"צ

הימנעו משימוש משותף במברשות ובחומרי איפור שונים: חומרי איפור נוטים לצבור חיידקים רבים שעלולים לגרום לזיהום בעור ובעיניים, ולכן לא מומלץ להעבירם בין משתמשים שונים.

בדקו את התוקף: על מוצרי איפור רבים נהוג לציין תוקף שימוש. אם יש סימון כזה ואתם מבחינים במוצר שאינו בתוקף, רצוי שתזרקו אותו. אם רכשתם מוצר בשנה שעברה ואתם לא בטוחים – עדיף שלא תיקחו סיכונים מיותרים ותיקנו חדש. מוצר שפג תוקפו עלול להכיל חומרים רעילים.

היזהרו על העיניים: העור מסביב לעיניים רגיש במיוחד, ושימוש במוצרים שאינם מותאמים לאזור זה עלולים לגרום לפגיעה בהן. הרחיקו מוצרי ספריי, קונפטי או מוצרים אחרים המכילים נצנצים שעלולים לחדור לעיניים ולגרום לנזקים.

דאגו להסיר היטב את האיפור לפני השינה: המלצה חד משמעית היא לשאת את האיפור על גבי הפנים לתקופה קצרה ככל הניתן, וכמובן להימנע מלישון אתו בלילה. שינה עם איפור מגבירה את הסיכון לפריחות בעור ולהופעת דלקות וזיהומים בעיניים. מומלץ להסיר את האיפור, עם מוצרים יעילים אך עדינים, כמו לדוגמה מוצר המכיל מים מיסלריים - מים המכילים מולקולות קטנטנות של שמן המשתחררות לתוך המים, לוכדות את חלקיקי הלכלוך והאיפור הלא רצויים ומסירות אותם בקלות מהעור. כדאי לבחור מוצרים מחברות הדרמו-קוסמטיקה, איכותיות המחזיקות במוצרים המבוססים על מחקר קליני ובדיקות רפואיות של המוצר על עור רגיש.

_OBJ

שמרו היטב על עור הילדים: לילדים עור רגיש ועדין יותר בהשוואה לעור המבוגרים, והם רגישים יותר לאיפור ולמוצרי טיפוח שונים. יתרה מכך, רבים מהם סובלים מדלקת עור אטופית - מחלה שכיחה בקרב ילדים, הגורמת לפריחות ויובש בעור. בין שילדכם סובל מדלקת עור אטופית ובין שלא, שימוש באיפור לא איכותי עלול לגרום לגרד, לתחושת צריבה בעור, לאודם, לבצקת (נפיחות) או להתפרצות של פריחה דמוית אקנה. לכן, מומלץ להשתמש במוצרי איפור איכותיים והיפואלרגנים.  בחרו במוצרי איפור של מותג קוסמטי מוכר וידוע.

 מה לגבי מדבקות וקעקועים? 

בחנויות יצירה שונות קיים מגוון רחב של קעקועים זמניים ומדבקות, וחלקם נמכרים במסגרת ירידים ודוכנים. סוגי הקעקועים הזמניים מכילים דבקים וחומרי איפור ודיו שאינם מומלצים בעיקר לאלו שעורם רגיש במיוחד או לסובלים מרגישות (אלרגיה) לדבקים או למוצרי איפור. גם שימוש קעקועי חינה זמניים עלול להזיק. אחד החומרים השכיחים בחינה הטבעית הוא para-phenylenediamine - PPD. נהוג להוסיף אותו לחינה על מנת להפוך את צבעה לשחור, וכן כדי לגרום לכך שצבעה יהיה עמיד ויישאר על עור הגוף למשך שבועיים-שלושה. מרכיב ה- PPD עלול לגרום לפריחה אדומה על פני אזור הקעקוע, המלווה לעיתים בשלפוחיות ולהותיר צלקת. לעיתים נדירות עלולה אף להתפתח תפרחת מפושטת בכל הגוף, ולעיתים נדירות אף יותר עלול להתפתח קוצר נשימה. לכן, חינה שחורה אסורה לשימוש במוצר לקעקועים על העור בישראל. חשוב שתדעו שמרכיב ה-PPD מופיע גם בצבעי שיער ומוצרי איפור כהים. לכן, לפני השימוש במוצרים אלו, יש לוודא שאינם מכילים חומר זה - בעיקר אם הם מיועדים לילדים.

 

הכותבת היא ד"ר שירן רייס-הוס, רופאה בכירה ביחידה לרפואת עור ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית