נעמה (שם בדוי), אמא ל-3 ילדים מאזור השרון, הגיעה לאסוף את בנה בתום יום לימודים, והבחינה במשהו שהטריד את מנוחתה: "שמתי לב לכך שכל החלונות בכיתה סגורים ושהילדים פשוט נאלצים ללמוד ככה במשך יום שלם בלי טיפת אוויר מבחוץ. אני מניחה שזה נובע ממודעות נמוכה למחלות אבל אנחנו בחורף וכך בדיוק ילדים מדביקים אחד את השני".

מברור שעשינו, מסתבר שהתופעה שעליה היא מדברת, מתרחשת במקומות נוספים בארץ. גם אלונה (שם בדוי), מורה בבית ספר בירושלים, אומרת: "אני אישית תמיד מקפידה לאורר, אבל נראה שבאופן כללי, המורים בכלל לא מכירים את האופציה הזאת כי זה פשוט לא קורה. כל כך חבל, כי כך בדיוק מעבירים מחלות בחורף". 

"תמיד חשוב לאוורר את החדר, בייחוד בחורף"

ד"ר רוני פרבר, מנהל המחלקה לבריאות הציבור במאוחדת, מסביר מדוע דווקא בעונה הקרה חשוב להקפיד לאוורר: "גם אם יש מזגן או חימום, הכיתה חייבת להיות מאווררת. וירוסים יציבים יותר בחורף, ואחת הסיבות המשמעותיות להידבקות בהם בחורף היא שהייה בחללים סגורים באוויר קר ויבש. פעולות עיטוש, שיעול וגם כשמקנחים את האף עלולים לפזר רסיסים מדבקים. חדר סגור הוא מקום עשיר בלחות, מה שמשמש מצע נוח להתפתחות חיידקים. כך הם גם שורדים זמן ממושך יותר באוויר והסיכוי להידבק עולה". עוד הוא מציין כי בניגוד למה שנהוג לחשוב, לרוב רוח קרירה אינה גורמת לתחלואה. "בכל מקרה מספיק להקפיד על פתח קטן בחלון, כדי לעודד סירקולציה של אוויר. אנחנו בעונה שבה יש יותר תחלואה של שפעת, קורונה וגם וירוס RSV השכיח בייחוד בקרב ילדים, ולכן חשוב ביותר להקפיד על הצעד המניעתי הזה.

בית ספר
החלונות לרוב סגורים

בשורה תחתונה, ד"ר פרבר ממליץ: "תמיד חייב להיות אוורור בכיתות. גם בבית חשוב להקפיד שהחלונות יהיו פתוחים בחלק מהיום, לפחות לחצי שעה. אגב, גם מבחינה קוגניטיבית ידוע שכשהמוח מקבל יותר חמצן מבחוץ הפעילות הקוגניטיבית יותר טובה. זה גם עוזר לערנות. כי לחות מוגברת מייצרת נמנום". כמו כן, הוא שב ומזכיר את חשיבותם של חיסוני השפעת בצמצום ומניעת התחלואה בנגיף.

 

משרד החינוך: "על מוסדות החינוך לפעול בהתאם לחוזר המנכ״ל שהמשרד פרסם בנושא שמירה על הבריאות. בחוזר זה מצוין במפורש כי בתקופת החורף יש להקפיד על אוורור הכיתות".