הרגלים כשמם כן הם - משהו שאנחנו מתרגלים אליו, מתקבעים עליו, ולעתים אף עיוורים לכל דבר אחר. דברים רבים נחשבים למזיקים לבריאות, כמו גלוטן ותנור מיקרוגל, כשלמעשה אין הוכחות חד משמעיות לכך. יתרה מזאת, אנחנו עלולים להפסיד יתרונות בריאותיים רבים שכן יש בהם. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

 1. חלב שקדים

טרנד הטבעונות ומחקרים הטוענים כי חלב פרה הוא למעשה אינו בריא לצריכת אדם, הובילו לחיפוש אחר אלטרנטיבות שונות (כי מי יכול בלי חלב בחיים?), ביניהן חלב סויה, חלב שקדים וחלב אגוזים. אולם, לחלב שקדים אין הרבה ערכים תזונתיים. אמנם שקדים עשירים בחלבונים, חלב שקדים מכיל רק כשני אחוזים שקדים וכמעט ואינו מכיל חלבונים. כל הוויטמינים הקיימים במשקה התווספו באופן מלאכותי. אילו אופציות נותרו? חלב סויה, או חלב דל שומן יעשו את העבודה.

2. עמדת עמידה במשרד

אז נכון שעל פי מחקרים, ישיבה ממושכת עשויה להזיק לבריאות ואף לגרום לכם ל"ישבן משרדי". יחד עם זאת, ההשפעה של עמידה ביחס לישיבה על הבריאות הכללית שלנו, לא כזו גבוהה. מחקר ארוך טווח שנעשה על 4,000 מבוגרים אמריקנים מצא כי אין יתרונות לעמידה בכל הנוגע לסיכון חיים. אך בטווח הקצר, לעמידה יש יתרון נחמד – היא שורפת יותר קלוריות פר דקה. אז אם אתם מעוניינים להשיל כמה קילוגרמים, עמידה היא בחירה נכונה.

3. מרפדים את מושב האסלה

וירוסים מסוכנים כמו נגיף האיידס והרפס הם רגישים ולכן אינם שורדים טוב מחוץ לגוף האדם. גם אם אתם מתיישבים זמן קצר לאחר שמישהו אחר השתמש באותו מושב אסלה – הסיכויים שתידבקו בנגיף מסוים הם נמוכים. בנוסף, העור שלנו באופן טבעי מגן עלינו מפני מיקרואורגניזמים, לכן ריפוד מסיבי של האסלה הוא לא הכרחי. אלא אם כמובן קיימים פצעים או חתכים באזור הישבן, במקרים אלו ישנו סיכוי גבוה יותר שחיידקים יחדרו לגופכם.

4. מתרחקים מגלוטן

אם אתם לא נמנים בין האנשים הלוקים בצליאק, או ברגישות יתר לגלוטן – אין סיבה להימנע. לגלוטן אין השפעה בריאותית שלילית משמעותית, יתרה מזאת, מחקרים מצאו שמרבית האנשים סובלים מנפיחות קלה וגזים לאחר שהם אוכלים, בלי קשר אם המזון הכיל חיטה או לא.

5. נוטלים מולטי ויטמינים  

אינספור מחקרים נעשו בנושא מזה עשורים ואף אחד מהם לא הגיע למסקנה שצריך ליטול מולטי ויטמינים. כולנו זקוקים לויטמינים כדי לשמור על הבריאות, בייחוד ויטמינים כמו ויטמין A, ויטמין C וויטמין E. אך מחקרים הסיקו שאנחנו מצליחים לקבל כמות מספקת של ויטמינים מהמזון שלנו. אז אין צורך לרוץ לקנות תוספי תזונה, אלא אם אתם צמחונים או טבעונים.

עוד ב-mako בריאות
>> שיר אלמליח מלמדת להתחטב מבלי לוותר על שוקולד
>> אימון עצבני לירכיים
>> גילינו מה אורכו של השנ"צ האולטימטיבי

6. נמנעים משימוש במיקרוגל

המיקרוגל סובל משם רע בעיקר בעקבות טענות כי החימום באמצעותו עשוי להסיר ערכים תזונתיים במזון. מיקרוגל מחמם באמצעות גלי אנרגיה, הגורמים לחיכוך בין מולקולות, שזה גורם לחימום המזון. נכון שערכים תזונתיים יכולים להיאבד בחימום, אך זה יכול לקרות גם בתנור רגיל. מעבר לכך, כיוון שמיקרוגל מאפשר חימום בזמן קצר, ייתכן מאוד שהוא אף מסייע לשמור על ערכים תזונתיים במזון, מאשר תנור רגיל הדורש זמן חימום ממושך יותר.

7. עושים דיאטת ניקוי רעלים

ניוז פלאש: הגוף שלנו מסוגל לסלק רעלים בכוחות עצמו ואפילו יש בו איברים שזה חלק עיקרי מתפקידם, כמו הכבד והכליות. אם אין לכם בעיה רפואית המשפיעה על ניקוי הרעלים בגוף, אין שום סיבה שתעשו דיאטה כזו. הכליות מסננות את הדם שלנו והכבד מעבד תרופות ומסלק רעלים מכימיקלים שצרכנו. 

8. נמנעים ממונוסודיום גלוטמט

מונוסודיום גלוטמט הוא חומר נפוץ לשיפור טעם במזון. בנוסף, הוא יוצר טעם הנקרא אומאמי, שהוגדר בתור הטעם החמישי. מונוסודיום גלוטמט קושר בעבר לסרטן וגם למצב רפואי מוזר שנקרא "תסמונת המסעדה הסינית", שדיווחים עליה כללו תסמינים כגון אובדן תחושה בצוואר ועייפות כללית. יחד עם זאת, מנהל המזון והתרופות האמריקני הצהיר כי אין כל סכנה בצריכת מונוסודיום גלוטמט. אלא אם אתם צורכים 3 גרם של מונוסודיום גלוטמט על בטן ריקה (במרבית המזונות כמות המונוסודיום גלוטמט מגיעה רק לחצי גרם). בקיצור, כמו כל דבר, מומלץ לא להגזים ותהיו בסדר.

9. ג'ל אלכוהולי

אנשים רבים משתמשים בג'ל אלכוהולי גם כשהם כן נמצאים בקרבת מקום עם מים וסבון. כשלמעשה, אין צורך בזה. מים וסבון זו האופציה הטובה ביותר לניקוי וחיטוי הידיים ויש להשתמש בג'ל אלכוהולי אך ורק כשאין אותם בסביבה. 

10. נמנעים מ"קנאקים"

"קליקים", "קנאקים" או בלשון הרשמית "פכירת אצבעות", יכולים לספק עונג רב (מודים באשמה), אבל הם סובלים ממוניטין רע מאוד. הדעה הרווחת היא שפכירת אצבעות יכולה לגרום לבעיות במפרקים. אבל האמת היא שנעשו הרבה מחקרים ואף אחד מהם לא מצא קשר ישיר בין "קנאקים" לבין דלקות במפרקים.

>> לובשות חוטיני? אתן עלולות לסכן את בריאותכן