אתמול (רביעי) פרסמה מיכל אנסקי באינסגרם שלה סרטון שבו היא מדגימה את שגרת תרגילי הפנים התמוהה שלה. "זו מיכל אנסקי? מה היא עושה לעצמה בפנים? ניקוז למפתי? היא מה זה כל התנועות והמריחות האלה"? כתבה בפוסט. בהמשך הסבירה: "זו שגרת הערב שאני אמורה לנהל מדי ערב בסוף יום. כי אם באותו היום דיברתי, אכלתי, התאמנתי, חשבתי או הייתי באזור קר או עם מזגן - אז בערב, השרירים שלי בצד ימין של הפנים נתפסים. חזק...אם אני לא מותחת אותם בערב לפני השינה, אז לאט לאט גם היכולת שלי לשתות מקש ובקבוק אובדת לי, ומתחיל כאב, בדיוק כמו של שאירים תפוסים".

כידוע, אנסקי לקתה בעבר בתסמונת בל, עליה התראיינה בהזדמנויות שונות. בפוסט היא מסבירה שרק עכשיו "נפל האסימון", ושהיא הבינה שיש דרך שיכולה לסייע לה לשפר את הנראות ואת המוטוריקה.

 

View this post on Instagram

A post shared by Michal Ansky (@michalansky)

 

בלס פאלסי והטיפול הפיזיותרפי

תסמונת בל שממנה סובלת אנסקי מכונה גם פציאליס פריפרי. פיזיותרפיסטים מובילים במרכז הרפואי מאיר מסבירים כי היא לרוב נגרמת ע"י מזהם הפוגם בתפקוד עצב האחראי על המוטוריקה של שרירי פנים. בפגיעה זו נוצר מצב שבו חצי מהפנים משותקות או חלשות, מה שמוביל לחוסר סימטריה בולטת בהבעה. לדבריהם, הפגיעה אינה רק אסתטית, כי גם השריר העוצם את העין מופעל ע"י אותו עצב, ולכן העין עלולה להישאר פתוחה ולהתייבש. במקרים כאלה מבצעים טפטוף טיפות עניים ייעודיות. באזור השפתיים הקשיים יכולים לגרום לריור ולקשיים באכילה. כיוון שהפנים שלנו הם כרטיס הביקור שלנו, לא פלא שהפרעה זו פוגמת מאד באסתטיקה ומטרידה מטופלים רבים. הטיפול הראשוני בבעיה הוא בדרך כלל באמצעות סטרואידים המשמשים פתרון לעד 85% מהמטופלים.

בעבר, הגישה הפיזיותרפיסטית הייתה התחלה מוקדמת של תרגול מוטורי, ממש בשלב האקוטי. עם השנים, גילו שהפעלה מוקדמת אינה מומלצת כלל כי יש סיכוי שתרגול מוקדם יפעיל מנגנון עצבי שגוי – מצב לא רצוי הנקרא סינקיניזיס וגורם לחוסר קורדינציה המשפיע על התפקוד המוטורי של הפנים. כדי למנוע מצב זה משתמשים בפיזיותרפיה הפעלתית שלושה חודשים לאחר תחילת הופעת הסימפטומים – וזה בעצם מה שמיכל אנסקי עושה.
מטרת השיטה היא בעצם לשפר את הסימטריה ולחזק את השרירים החלשים בפנים. היא כוללת מתיחות ועיסויים, ולרוב מלווה גם בהפעלה אקטיבית מול מראה של שרירי הפנים.

כיום, ההנחיות למטופלים אלה הן גם להפחית את עצימות הפעילות הגופנית בשלב זה, וכן לשקול טיפול בחשמל לשרירי ההבעה, גם זה רק לאחר 3 חודשים מתחילת המחלה.
ההנחיות הפיזיותרפיות לטיפול בשיתוק בעצב הפנים משתנות מדי פעם לפי הספרות המקצועית המתעדכנת. חשוב לבצע טיפולים אלה בליווי איש מקצוע.

 ייעוץ מקצועי לכתבה: פיזיותרפיסטים מובילים בתחום הטיפול במערך הפיזיותרפיה במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית: אבנר שבתאי, אופיר דוידוביץ וקטי ברנדין