בטקס הביוטי היוקרתי שהתקיים השבוע בלוס אנג'לס, חשפה הכוכבת האוסטרלית סיה את השינוי שעברה. "עברתי מתיחת פנים" בגיל 47", אמרה הכוכבת שעד כה נהגה להופיע בעיקר עם פאות בגוון שחור לבן, שהסתירו חלקים מפניה, והעניקה פרס לרופא שניתח אותה, תוך שהיא משבחת את עבודתו. התמונות של סיה מזכירות את אלו של רנה זלווגר או קורטני קוקס שעברו פרוצדורות פלסטיות, אך טענות רבות הושמעו כי הן אינן ניתנות לזיהוי. גם סיה נראית שונה באופן דרמטי ביחס לעצמה. 

"מאז ומתמיד ניתוח מתיחת פנים היה מהמבוקשים והפופולריים בתחום הכירורגיה הפלסטית", מסביר ד"ר אברי רווה, מומחה בכירורגיה פלסטית. "בשלב שבו הפנים מרגישות נפולות, והעור רפוי, מגיע הרגע שרבים מתקשים לקבל אותו. בסה"כ מדובר בהסתגלות למראה מבוגר יותר, עייף יותר המסגיר את הגיל.

"מתיחת פנים, היא דווקא מבין הפרוצדורות האסתטיות שלא אמורות לשנות את מראה הפנים המקורי. למעשה, לפעמים דווקא טיפולי הזרקות מוגזמים הם אלה שעלולים לשנות את מראה הפנים, לעיתים ללא היכר. מובן שבניתוח מתיחת פנים כמו בכל הליך אסתטי, יש חשיבות רבה למיומנות ולמקצועיות של הרופא".  

רנה זלווגר  (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
רנה זלווגר אוקטובר | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL

באילו מקרים בוחרים דווקא במתיחת פנים? 

"כשמגיע הצורך בניתוח מתיחת פנים, כבר לא ניתן להשיג מראה צעיר יותר באמצעות הזרקות, ואלה הופכות להיות טיפול משלים לניתוח. הזרקות של בוטוקס או חומצה היאלורונית, משיבות את הנפח האבוד, או מעלימות קמטי הבעה, והן אידיאליות לגילים צעירים יותר", מסביר רווה. "אולם, כשמגיע הצורך האמיתי בניתוח מתיחת פנים, כבר לא ניתן להשיג את התוצאה הרצויה באמצעות הזרקות. לאורך השנים, הצטברו מיתוסים ודעות סותרות על ניתוח מתיחת פנים, ובמקביל פותחה הגרסה הקלה יותר של מתיחת פנים המכונה "מיני פייסליפט". מדובר בגרסה הקלילה והמעודנת של מתיחת הפנים הקלאסית. הוא הפך למאוד פופולרי בהוליווד ובכלל, ומאפשר תוצאה טבעית יותר. ההחלמה הרבה יותר קצרה, והתוצאה משמרת בעדינות את המראה הצעיר והרענן. יתרון משמעותי נוסף למיני ליפט הוא המענה העדין והאופטימלי שהוא מעניק לשליש התחתון של הפנים, וזאת בשל העובדה שחומרי המילוי והפיסול בהזרקות מיועדים בעיקר למילוי נפח, והם לא יכולים לספק מענה מושלם לצניחה הטבעית המתרחשת בו. טיפול זה הפך פופולרי בקרב כוכבות בשנות ה-40 לחייהן.

"יש לזכור שאף אחד לא יכול לעצור את הזמן לצערנו, כך שגם יום לאחר הניתוח עדיין מתקיים תהליך ההזדקנות של העור והשומן. לאחר כמה שנים ניתן לחדש לשפר את המתיחה ולהוסיף על פי צורך הליכים נוספים שישמרו את המראה. ניתוח מהסוג הזה מחייב שימור קבוע של התוצאות, למשל באמצעות הזרקת חומרי מילוי".

קורטני קוקס (צילום: Charley Gallay, GettyImages IL)
צילום: Charley Gallay, GettyImages IL

במה מטפלת מתיחת הפנים?

"במראה נפול של הלחיים, בעודפי עור בקו הלסת התחתון, בקפלי עור עמוקים מצידי האף ועד לזווית הפה, בעור נפול ועודפי שומן בצוואר. מתיחת צוואר נעשית לרוב כחלק ממתיחת פנים, לצורך הפחתת שומן ורפיון עור בצוואר".

במה מתיחת הפנים אינה מטפלת?

"במרקם העור, בנזקי החשיפה לשמש המתבטאים למשל בקמטים עדינים וכתמים.  כמו כן, היא אינה מטפלת בקמטים סביב האף והשפה העליונה או בצבע עור בלתי אחיד. לשם כך, קיימים כיום הליכים קוסמטיים אחרים המאפשרים לטפל באיכות העור ובמרקמו. 

בשורה תחתונה - חשוב לזכור שגם בניתוח מתיחת פנים, המטרה היא לא לשנות את מראה הפנים, אלא ליצור מראה טבעי ומתחדש שיאפשר להשיג מראה פנים צעיר ורענן יותר. עבור מטופלים שאינם מוכנים למתיחת פנים יש מספר אפשרויות אחרות, כולל הליכים זעיר פולשניים, מכשור או הזרקות".