אמבט חם או מקלחת רותחת נחשבים לאחד מפינוקי החורף עבור חלק ניכר מהאנשים. מרבית המתרחצים במים כאלה יצאו מהמקלחת אדומים בגוף ובפנים. האם זה בכלל בריא או שהפינוק הזה עלול לעלות לנו בבריאות?

ובכן, נתחיל מהסוף: כמו בכל תחום, גם במקרה הזה חשוב לא להגזים ולהיות מודעים ליתרונות ולחסרונות של השפעת המים החמים על העור ועל הגוף.

היתרונות והחסרונות

לגבי היתרונות: מים חמים מאוד יכולים להקל על מתח, לשפר כאב, לסייע בהרפיית שרירים וגם להשרות שינה טובה יותר. יש כאלה שאומרים שמקלחת חמה מאוד מסייעת לשפר את הנשימה במצבי צינון.

מנגד, יש לא מעט חסרונות. ראשית, יש לציין כי מים חמים עלולים לסלק חלק נכבד משכבת השומן הטבעי - השמנים והחלבונים של מעטפת  העור ובכך לגרום ליובש ולגירוי. במקרים קיצוניים יותר מצב זה עלול גם להסתבך ולהוביל לזיהום חיידקי משני בעור, בעקבות איבוד שכבת המגן והגרד. לכן, באופן כללי חשוב לא לשהות במקלחת או באמבט חם מעל עשר דקות. נקודה זו קריטית אף יותר עבור אנשים עם מחלות ובעיות עור כמו אסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס) אקזמה ועוד, עבורם מומלץ לקצר את המקלחת לחמש דקות בלבד.

אגב, רבים מהחולים במחלת עור מוטרדים כי לאחר מקלחת או אמבט חם בעיית העור שלהם מחמירה, שכן כל תופעה בעור עשויה להיראות אדומה ובולטת יותר. אולם, למעשה מדובר בתופעה טבעית וחולפת הנגרמת בעקבות הרחבת כלי הדם בשל החשיפה לחום, תופעה הגורמת לכך שהצבע האדום של הדם נראה ברור יותר על פני העור, בייחוד בקרב אנשים בהירי עור. בפועל, אף שנראה שבעיית העור החמירה, ניתן לראות כי עם ירידת טמפרטורת הגוף, כלי הדם שבים למצבם הנורמלי.

 

אישה בהיריון מחזיקה את הבטן (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
מקלחת חמה מידי בהיריון עלולה לגרום ללידה מוקדמת | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

מה לגבי נשים בהיריון?

לנשים בהיריון מומלץ להימנע מרחצה במים חמים מידי או למשך זמן ארוך מדי. הסיבה היא שעליית חום הגוף מעל 38.3 מעלות בעיקר ב-8-6 שבועות ההיריון הראשונים, עלולה להגביר את הסיכוי לפתח מומים מולדים, ואף לגרום ללידה מוקדמת. בנוסף, מים חמים גורמים לירידת לחץ הדם ובכך גם לירידת הפרפוזיה השלייתית (זרימת הדם לעובר). לכן, מכל הבחינות עדיף לא להתקלח במים חמים מידי בתקופת ההיריון.

לנוכח העובדות שצוינו, ההמלצה היא לרחוץ במים פושרים – חמימים, אבל לא חמים מידי. כמו כן חשוב להקפיד על זמן רחצה קצר ומוטב להשתמש בסבון עם לחות בדרגת חומציות הדומה לעור (5PH). המלצה נוספת היא למרוח קרם לחות מיד לאחר הרחצה על מנת "לנעול" שאריות המים והלחות בעור. כל עוד מקפידים על זמן סביר ועל טמפרטורה שאינה קיצונית מדי, בהחלט ניתן להתפנק במקלחת חמה בימי החורף הקרים.

 

הכותב הוא ד"ר רון יניב מומחה לרפואת עור ואסתטיקה במאוחדת פתח-תקווה