יש אנשים שרק מחכים לרגע הזה בשנה שבו יוכלו להתכרבל בפוך עם שוקו חם, להקשיב לטפטוף הגשם ולזלול מרקים חמים שממלאים את הבית בריחות מטריפים. ויש כאלה שרק המילה חורף גורמת להם לרצות להיכנס למיטה ולא לצאת ממנה עד יוני. בין אם אתם נמנים עם אלה או עם אלה, יש סיכוי טוב שתסבלו מתופעה מעצבנת כזו או אחרת הקשורה לחורף. ולא, אנחנו לא מדברים דווקא על וירוסים כמו שפעת ומחלות שבהחלט שכיחים יותר בעונה הקרה.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"ההסתגרות בבתים, שעות האור המוגבלות והטמפרטורות הנמוכות המאפיינות את עונת החורף, עלולות להשפיע על מצב הרוח שלנו ועל הרגשתינו הכללית", אומר ד"ר יוסי עזורי, מומחה ברפואת משפחה ומנהל היחידה למחקרים קליניים ב"מכבי שרותי בריאות". הנה כמה מהתופעות שנפגוש בעונה הקרה:

דיכאון חורף

השעות החשוכות והחשיפה המינימלית לאור השמש יכולות לגרום לאנשים רבים לחוות אירועים רבים הקשורים לירידה במצב הרוח ולדיכאון. לדברי ד"ר עזורי מדובר בעניין שלרוב חולף עם בוא האביב.

הפתרון:  נסו לשמור על אורח חיים רגיל, צאו מהבית ואל תשללו אירועים חברתיים רק כי קר לכם או כי אתם מעדיפים להסתגר בבית. אם למרות זאת, אתם מרגישים שמצב הרוח לא משתפר, וגם אנשים בסביבתכם מעירים לכם על כך, רצוי שתיגשו להתייעץ עם מומחה.

יובש

המזגנים, החימום וגם האוויר הקר בחוץ עלולים לגרום לתחושת יובש בעור, בייחוד בכפות הידיים ובשפתיים, ולעיתים גם לקשיי נשימה וליובש בפה.

הפתרון: אם אתם מבלים שעות רבות בבית באוויר המחומם, תוכלו להיעזר במכשיר אדים. במקרה כזה, מסביר ד"ר עזורי שחשוב לנקות היטב את המכשיר לפני השימוש, מאחר שהמים המצטברים בו יכולים להוות בית גידול נוח לחיידקים. ואם אתם בכל זאת סובלים מעור יבש, תוכלו להיעזר בקרם לחות שישמן את המקום ויוסיף לו לחות, וכן בשפתונים ייעודיים לשפתיים.

צרידות

מנסים לומר משהו אבל לא יוצא לכם קול? לדברי ד"ר עזורי, מדובר בתופעה שכיחה למדיי שקשורה לעונת החורף, העשויה להעיד על זיהום קל, או על גירוי של הריריות בגרון הנובע גם מהיובש וגם מהטמפ' הנמוכה. לדבריו, אמנם לרוב לא מדובר במחלה משמעותית אך העניין עלול להשפיע לנו על ההרגשה.

עור יבש (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
בעיקר בידיים. עור יבש | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

הפתרון: פרגנו לעצמכם תה חם עם קצת דבש. במקרה של תסמינים נוספים, או במקרה שהצרידות לא חולפת תוך מספר ימים, כדאי לגשת לבדוק את העניין.

עוד ב-mako בריאות:
>> התעלומה נפתרה: למה הזקן שלך ג'ינג'י ואתה לא?
>> לא תמימה: איך גומייה לשיער הובילה צעירה לבית החולים?
>> שום או עמבה: איזה מאכל הכי משפיע על ריח הגוף?

לחיים אדומות

לא, סביר להניח שאתם לא מסמיקים בגלל משהו שאמרנו. לחיים אדומות בחורף הם תופעה שכיחה, שלרוב נובעת מגירוי מקומי שקשור גם ליובש וגם לקור עצמו. הגנטיקה שלכם היא זו שתקבע האם תסבלו מכך יותר או פחות, ויש כאלה שדווקא ימצאו בכך חן. 

הפתרון: ניתן להיעזר בקרם לחות לפנים. יש גם קרמים טבעיים מצוינים, ואפשר גם לנסות לשים שמן קוקוס – זה תמיד טוב לעור.

כוויות קור

אם אתם נוטים לחשוף את הידיים לקור, ייתכן שתסבלו מכוויות. לדברי ד"ר עזורי, במצב חמור יותר התופעה עלולה להתבטא גם בכיבים בעור - לכן, חשוב לטפל בעניין.

הפתרון: התייעצו עם הרוקח לגבי טיפול מקומי בחיטוי ומניעת לחץ על אזורי הכיב, למשל על ידי נעילת נעל שאינה לוחצת. כמו כן, כדאי למנוע את המצב הזה מראש ולהצטייד בביגוד חם, בכפפות ובגרביים מחממים. אם הכוויות אינן חולפות תוך מס' ימים, גשו מיד להתייעץ עם רופא כדי למנוע התפתחות של זיהום במקום.

זוג מאושר (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מי אתם, אנשים שאוהבים את החורף? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אלרגיות

אם הוצאתם את שמיכת הפוך מהעונה שעברה מבלי לכבס או לאוורר אותה, או אם אתם גרים בסביבה כפרית או ליד עץ מסוים, יכול להיות שתסבלו מאלרגיה המתבטאת בעיניים אדמומיות, התעטשויות רבות וצינון ממושך. לדברי ד"ר עזורי, החשיפה לאלרגנים שונים בבית, בארונות ובחוץ על העצים, יכולה לעודד אלרגיה בקרב מי שיש לו נטייה גנטית לכך.

הפתרון: אווררו שמיכות ובגדים, נקו את הבית מאבק, ואם האלרגיה נמשכת, פנו לרופא כדי שירשום לכם תרופה נגד אלרגיה. במקרה קיצוני, ניתן לפנות למומחה שיפנה לטסטים של אלרגיה ולטיפול ספציפי בהתאם לבעיה.

כאבי מפרקים / שרירים

"אנשים רבים נוטים לסבול מכאבים במפרקים עם ירידת הטמפרטורות. הדבר קשור לעיתים גם להפחתת שגרת הפעילות הגופנית האופיינית יותר בחורף בהשוואה לקיץ. חשוב להקפיד על פעילות גופנית גם בעונה הקרה, אולם תמיד, רק לאחר תרגילי חימום. ניתן גם לנסות לחמם את המפרקים הכואבים, ובמקרה שהכאבים אינם חולפים ניתן להיעזר בתרופות נוגדות דלקת. יחד עם זאת, יש להיזהר משימוש תכוף בתכשירים אלו ללא התייעצות עם הרוקח או הרופא משום שהם עלולים לגרום לתופעות לוואי הקשורות במיוחד למערכת העיכול העליונה", אומר ד"ר עוזרי.

>>  חכמים ובריאים: 8 המאכלים הכי חשובים לילדים