השחקנית לילי קולינס התארחה לאחרונה ב"תוכנית הלילה עם ג'ימי פאלון" ובין היתר סיפרה על חוויותיה מהעונה השנייה של 'אמילי בפריז' שעלתה לאחרונה בנטפליקס. מסתבר שהסדרה האופנתית שמקפידה על שיק פריזאי ומוקפדות ויזואלית בכל פריים, גובה מחיר בריאותי. קולינס שיתפה על הכאבים שנגרמו לה מנעלי העקב שנאלצה ללכת איתן שעות ארוכות.

"אני רק רוצה עכשיו ללכת ברחובות שבהם אפשר לנעול נעליים שטוחות, העקבים כל כך הכאיבו לי בפריז. הלכתי לפודיאטר כל שבוע כדי לבדוק את הרגליים שלי כי נעלתי עקבים כל הזמן. היא המשיכה ואמרה כי "היה עליה להכין מדרסים לכל זוג נעליים" שנעלה בתוכנית במאמץ למזער את הנזק.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

נעלי עקב הן אמירה אופנתית שעלולה לגבות נזק בריאותי הן לטווח הקרוב ובוודאי שלטווח הרחוק. נעלי עקב יכולות לגרום לעיוות במנח הקרסול, כף הרגל, הברכיים, האגן ועמוד השדרה המתני. מדובר בשרשרת תנועתית המשכית, בה המבנים השונים מגיבים אחד לשני ומאוזנים בפעילותם.

אילו נזקים עלולים להיגרם בטווח המיידי?

שימוש בנעלי עקב גורם לקרסול להימתח כלפי מטה. חלוקת העומס מתערערת ומשקל הגוף מופנה לקדמת כף הרגל, מה שגורם ללחץ על כריות הדריכה ומתיחה של מפרקי האצבעות. הברכיים נאלצות להיכנס לכיפוף קל, האגן מוטה קדימה ועמוד השדרה נוטה לקימור יתר. עיוות מנח זה גורם לכאבי שרירים בשוק וכאבי פרקים, כאבי אגן אחורי וגב תחתון.

בנוסף, נשים הנועלות נעלי עקב נמצאות באופן מובהק סטטיסטי בסיכון גבוה יותר למעידות, נקעים (חבלות סיבוביות) ושברים בכפות הרגלים ובקרסוליים כתוצאה מנפילה ואובדן שיווי המשקל. באופן מיידי עלולה להיגרם פגיעה בניידות, סכנת מעידה וחבלה עד כדי שברים וכאבי שרירים, רצועות ומפרקים.

מחקר מעניין שנערך באנגליה בשנת 2017, בדק עשרות נשים בעזרת מצלמות תנועה וחיישנים מדויקים. במחקר בחנו את תבנית ההליכה בנעלי עקב לעומת נעלים שטוחות, אותן הנשים ביצעו את המסלול פעם בנעל עקב ופעם בנעל שטוחה, נמצא כי קיימת השפעה מובהקת לרעה על שיווי המשקל והשליטה המרחבית.

ניתן היה להבחין, שהליכתן של נשים בנעלי עקב הופכת איטית יותר ובצעדים קטנים יותר, דבר שהזיק ליכולתן לנוע באופן חופשי.

מתוך "אמילי בפריז" (צילום: יח"צ באדיבות Netflix)
מתוך "אמילי בפריז" | צילום: יח"צ באדיבות Netflix

אילו נזקים נגרמים לטווח הארוך כתוצאה מנעילת נעלי עקב?

עיקר הנזקים ארוכי הטווח נגרמים לכפות הרגלים. מחקרים מהעשור האחרון מראים, שיש קשר מובהק בין נעילת נעלי עקב לבין התפתחות והחמרה של עיוות אצבע קלובה (hallux valgus), בליטת העצם (bunion) ועיוות של אצבעות פטיש (hammer toe). הנעלים דוחסות את האצבע הגדולה הצידה אל האצבעות הקטנות, גורמות לעומס עצום על מפרקי בסיס האצבעות עד כדי קרעים של קופסית המפרק והתפתחות של יבלות לחץ מכאיבות בכריות הדריכה (בעיקר בכרית המסרק השני).

דחיסת קדמת כף הרגל גורמת ללחץ על העצבים התחושתיים העוברים בין עצמות המסרק עד כדי התפתחות של נוירומה מכאיבה (Morton’s neuroma) ולכאב בלתי נסבל. חשוב להבין שמרגע שעיוותים אלה נגרמים ומתבססים והדרך היחידה לתקנם היא בניתוח. העיוות הנגרם למנח החוליות בגב התחתון עלול להוביל לכאב גב תחתון כרוני. עם זאת, לא נמצאה השפעה על כאבי צוואר.

האם יש הבדל בין נעלי עקב שונות והנזק שהן יוצרות?

אין משמעות לסוג העקב, אלא למידת הכיפוף המאולץ של הקרסול שהוא הגורם העיקרי לפגיעה בחלוקת העומסים. כל עקב מעל ארבעה ס"מ מעביר את הקרסול לזווית פנייה כלפי מטה ומעביר את משקל הגוף לקדמת כף הרגל ומשם מתחילות ההשפעות המזיקות על הביומכניקה של הגוף. 

נעלי עקב (צילום:  Lexie Barnhorn on Unsplash)
צילום: Lexie Barnhorn on Unsplash

האם מדובר בנזק בלתי הפיך?

ברגע שנגרם נזק משמעותי לרקמות החשובות שמאזנות ומתאמות את התנועה בכף הרגל הוא לרוב בלתי הפיך. עיוותים של האצבע הגדולה ואצבעות הפטיש ניתנים לתיקון רק בניתוח ואכן חלק לא מבוטל מהפניות למומחי כף הרגל קשורות בבעיות אלה באופן הדוק. בגילים המבוגרים רואים לעיתים עיוותים קשים מאוד עם אצבעות "רוכבות" אחת על השנייה וכאבים המגבילים את הניידות וגורמים לפגיעה ניכרת באיכות החיים. 

ד"ר עמית דותן, מומחה באורתופדיה בקופ"ח מאוחדת ומנהל יחידת ניתוחי כף הרגל והקרסול בביה"ח וולפסון