בשבוע שעבר שיתפה נטלי אמיתי, אחת הגולשות בקבוצת הפייסבוק "מאמאצחיק", אודות תהליך "ניקוי רעלים" שהיא עוברת, ובמסגרתו היא נאלצת לוותר על כוס הקפה בבוקר לטובת שייק ירוק. "יום חמישי לניקוי רעלים. עוצמת עיניים ומדמיינת קפה", כתבה בהלצה.

הפוסט הספק נכון ספק משעשע, גרר תגובות שונות, אבל השאלה המרכזית שנשאלת בעקבותיו היא אם אכן מדובר בצעד בריא שמועיל לבריאות. כדי לענות על זה, ראשית, פנינו לנטלי, והיא הסכימה לשתף אותנו ברכיבים ששמה בשייק. בניגוד להשערות שהעלו העוקבות, לא מדובר בסחוג או בצ'ימיצ'ורי אלא במשקה המכיל: עלי תרד, סלרי, חצי תפוח, ג'ינג'ר, לימון, זרעי צ'יה, מלפפון ונבטים.

"השייק בהחלט בריא", קובעת ד"ר סיגל פרישמן דיאטנית ראשית בבתי החולים של כללית. "הוא מורכב מרכיבים טובים ומהרבה סיבים". לדבריה, בגופנו מצויים חיידקים, שמכונים גם מיקרוביום, ומרביתם שוכנים במעי הגס. "במהלך השנים הוכחה תרומתם של חיידקים אלה לבריאותנו, ומחקרים הראו שאצל אנשים שחולים במחלות כמו סוכרת, או אפילו סרטן, יש פחות חיידקים ופחות סוגים של חיידקים, מאשר אצל אנשים בריאים. כדי להגדיל את כמות החיידקים המצויים בגוף ולדאוג למגוון סוגים שלהם, צריך לאכול כמה שיותר סיבים שכן  אלה אינם מתפרקים ונספגים לדם, ולכן הם מגיעים למעי הגס ומהווים מזון לאותם החיידקים". 

מיץ לניקוי הגוף (צילום: עדי הלמן, ניופאן)
לא בטוח שזה מה שיעזור לכם "לנקות רעלים" | צילום: עדי הלמן, ניופאן

מלבד הסיבים, פרישמן מציינת כי "בפירות ובירקות ישנם ויטמינים ומינרלים ופוליפנולים - תרכובות בעלות תכונות נוגדות חימצון, שבין היתר אחראיות לצבע שלהם. למרות הפופולריות הרבה של השייק הירוק, היא מציינת כי גם שייקים אחרים יכולים לעשות את העבודה "היתרון של השייקים הירוקים נובע בדרך כלל מכיוון שיש בירקות אלה מעט סוכרים, הם מכילים כמות גדולה של סיבים, והם דלי קלוריות". 

האם מומלץ להחליף את הקפה של הבוקר בשייק הירוק?

ודאי תשמחו לשמוע שלפי ד"ר פרישמן, התשובה היא דווקא לא. "אני לא נגד קפה בכלל. אנחנו מעודדים לאכול תזונה שמורכבת ברובה מהצומח, וקפה הוא ממקור צמחי, וגם הוא מכיל פוליפנולים. למעשה, ישנם מחקרים שמעידים על קשר בין שתיית קפה למניעת סוכרת ומחלות כמו דמנציה". ככלל, מוסיפה פרישמן "ראוי שהתזונה תהיה מותאמת לכל אדם בהתאם למה שנכון לו. "יש מי שמעדיף לפתוח את הבוקר עם כוס קפה, ולשתות שייק מאוחר יותר, וזה בסדר גמור".

לגבי עניין "ניקוי הרעלים" שציינה הגולשת החביבה, מבהירה פרישמן כי אין באמת ביטוי מקצועי שמדבר על ניקוי רעלים מהגוף. "אין בגוף רעלים אלא חומרים לא רצויים, שמגיעים ממזונות מתועשים או עקב צריכת שומנים לא בריאים. אלה עלולים להביא לתוצאות כמו כולסטרול גבוה, להשמנה או ללחץ דם גבוה. אם נאכל בריא יותר, אומנם נזין את הגוף ברכיבים חיוניים, אבל זה לא אומר שמנקים את החומרים הפחות טובים. באופן כללי, מערכת העיכול שלנו היא זו שאמונה על ניקוי הפסולת מהגוף, וזה קורה באופן טבעי בלי קשר לשתיית שייק כזה או אחר".

פרישמן מדגישה כי מי שסובל מבעיות ביציאות, ככל הנראה אוכל מעט סיבים, שותה מעט מים או סובל מבעיה רפואית אחרת שמצריכה בדיקה. אגב, לא פחות חשוב, היא מתריעה גם מפני טרנד אחר: "יש אנשים שחושבים שניתן לנקות חומרים לא טובים מהגוף באמצעות חוקנים. הטרנד הזה מסוכן, אנחנו מתריעים עליו כבר שנים. חשוב שאנשים יבינו שפעולה כזו רק מפרה את האיזון במעי הגס שלנו ופוגעת במערכת". 

ומה בשורה תחתונה? אם אתם מעוניינים לתרום לבריאות שלכם, שייק ירוק בהחלט יכול לעשות את העבודה. עם זאת, גם לשתיית קפה יש יתרונות ולכן בהחלט ניתן לשלב אותו באופן מתון בתפריט. כמו כן, למונח "ניקוי רעלים" אין שום משמעות בספרות הרפואית, ולכן אם מישהו מבטיח לכם דבר כזה, תדעו שמדובר בעיקר בגימיק. שייק ירוק אולי טוב לבריאות אבל הוא לא "ינקה" לכם את הגוף.