כנראה לא נחדש לכם הרבה אם נגיד לכם שבבריכות ציבוריות ובבריכות ג'קוזי יש לא מעט חיידקים. רובנו יוצאים מנקודת הנחה שהכלור דואג לחטא את כל החיידקים שמקורם באנשים זרים, אך בפועל זה לא תמיד קורה. רק לפני ארבעה חודשים פרסמנו כתבה על דוח שפורסם על ידי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב חושף את הסכנה שבבריכות וג'קוזי בבתי מלון. בין שנת 2000 ל-2014 תועדו קרוב ל-500 התפרצויות של מחלות המועברות במים. אז מה אפשר לעשות בעניין וכיצד מפחיתים את הסיכון?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הטמפרטורות הגבוהות האופייניות לבריכות ג'קוזי הופכות אותן לקרקע פורייה לחיידקים, יותר מבריכות קרות. "ישנם סוגים מסוימים של מיקרואורגניזמים שנראה כי הם מתרבים במהירות בבריכות ג'קוזי", מסביר ד"ר אהרון גלט, יושב ראש האגודה האמריקאית למחלות מדבקות לאתר VICE.  

מים חמים פותחים את נקבוביות העור, כך שלכלוך, חומר שומני מהעור וחלקיקים מיקרוסקופיים המצויים בעור יוצאים החוצה ויכולים לחדור לנקבוביות הפתוחות של אנשים אחרים. "זה עלול להוביל להרבה זיהומים בעור", אומר ד"ר גלט. "לא רואים את זה קורה במים קרים", ממשיך ד"ר גלט, וממליץ להתרחץ לפני שנכנסים לג'קוזי החמים, כך תוכלו לוודא שאתם מנקים את הנקבוביות לפני כן.

A post shared by  (@allhottub) on


למה הג'קוזי מזוהם יותר מבריכה רגילה?

חיידק הפסאודומונס אארוגינוזה מבקר לעתים קרובות בבריכות ג'קוזי וגורם לזיהום בקטריאלי נפוץ שאף זכה לכינוי "פריחת ג'קוזי". אנשים שנדבקים בחיידק סובלים מדלקות, גירוד ושלפוחיות מלאות מוגלה סביב זקיקי השערה, במיוחד באזורים בגוף שהיו מכוסים בבגד ים – ולפיכך ספגו הרבה מים מהג'קוזי.

אז למה בריכות ג'קוזי נחשבות מזוהמות יותר מבריכות רגילות? נראה שעבודת התחזוקה מאתגרת יותר בג'קוזי. "המים החמים גורמים לעלייה בכמות החיידקים ולכן הם מכלים מהר יותר את הכלור במים", אומרת מישל לבסה, אפידמיולוגית וראש התוכנית לשחייה בריאה במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב.

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחית מהרווארד: "שמן קוקוס הוא רעל טהור"
>> שותים מים אחרי שאכלתם מתוק? תפסיקו מיד
>> סובלים מחרדה? הטריק הזה יעזור לכם בקלות

נוסף על כך, האדים שיוצאים מבריכת הג'קוזי מהווים דרך נוספת באמצעותה חיידקים יכולים להתפשט באוויר. זה אומר שבמהלך הישיבה שלכם בג'קוזי, ככל הנראה נשמתם חיידקים ומיקרואורגניזמים של אנשים זרים, דרך האף והפה שלכם.

האם בריכות ג'קוזי נקיות?

ראוי לציין כי למרות כל מה שנאמר עד כה, עדיין ניתן לשמור על ג'קוזי נקי וסיכון נמוך להידבקות בזיהומים. "בריכות ג'קוזי יכולות להיות מאוד נקיות, כל עוד אתם מבינים שעליכם לשים יותר תשומת לב אליהן", מסבירה קרן פורט, בעלים של מכון ספא. כל עוד מנקים ומחטאים את הג'קוזי לעתים קרובות, אתם לא נמצאים בסכנה ממשית.

חיידקי צואה, פטריות וסטפילוקוקוס 

אך הבעיה היא כשאנחנו מבקרים בג'קוזי בספא או בבית מלון - אין באפשרותנו לדעת כמה מקפידים על ניקיון וחיטוי. ואם הוא לא נקי מספיק, אנחנו עלולים להיחשף לחיידקים שאמנם לא מסוכנים במיוחד – אך בהחלט דוחים. ממחקר שנעשה לאחרונה באוניברסיטת טקסס A&M עולה כי 95 אחוז מבריכות הג'קוזי מכילות חיידקי צואה, 81 אחוז מהן מכילות פטריות ו-34 אחוז מהן מכילות חיידקים מסוג סטפילוקוקוס. חיידקים אלה עלולים לגרום לזיהומים שונים כמו פרונקל (מורסה מוגלתית בעור), הרעלת קיבה, צלוליטיס (דלקת רקמה תת עורית) ואף לתסמונת הלם רעלי. במרבית המקרים החיידקים הללו לא יגרמו לזיהומים, לכן אין סיבה לפניקה. אך חשוב לשים לב למצב הג'קוזי לפני שנכנסים ולוודא עם צוות המלון שבריכות הג'קוזי עוברות ניקיון יסודי לעתים תכופות. או שתוותרו על הכול ופשוט תקפצו לים.