שובע שעבר צוין יום סרטן הריאות הבין-לאומי. תערוכת הצילומים הדוקומנטרית "אוויר לנשימה" מספרת את סיפורם של 50 מושתלי ריאות, מכל רחבי הארץ. התערוכה, המוצגת בימים אלה בגן הסוס בירושלים, מתעדת מושתלי ריאות, שעברו את ההשתלה בבי"ח בילינסון, ואת החיים שלאחר ההשתלה.

יוזם התערוכה, פרופ' מרדכי קרמר, יליד ירושלים, ומנהל מערך הריאות בבילינסון, מספר כי במהלך עבודתו חווה רגעים קשים עם חולים שנפטרו בזמן שהמתינו לתרומת ריאות. "50 המושתלים, שתמונותיהם מוצגות בתערוכה, הם ההוכחה לכך שאפשר להציל חיים. אני מלא תקווה כי התערוכה תסייע בהעלאת המודעות לנושא החשוב, ותעודד את הציבור לתרום איברים ולהציל חיי אדם. מחלות ריאה אינן פוסחות על אף אחד ועל אף אחת".

אוויר לנשימה (צילום: דוברות בילינסון)
התערוכה "אוויר לנשימה" | צילום: דוברות בילינסון

הצלמת ורדי כהנא, שצילמה את התערוכה, בהתנדבות אגב, מציגה את המשתתפים בסביבתם הטבעית, חלקם עם בני משפחתם או עם חיית המחמד שלהם, וחלקם עם חפצים שמייצגים עבורם את חייהם החדשים מאז ההשתלה. לדבריה, הפורטרטים המוצגים מייצגים פסיפס מגוון של החברה הישראלית, ובצילומים ניכרת הרוח ההתנדבותית של התורמים שבשל המעשה האצילי שלהם החולים זכו בחיים חדשים.

המושתלים שקיבלו את חייהם במתנה

טלי סלואן, מושתלת בת 41, היא רקדנית סטפס. בתמונתה המוצגת בתערוכה ניתן לראותה מחזיקה בנעלי הריקוד שלה. "בזכות ההשתלה הצלחתי להמשיך לרקוד, חשוב לי להעביר את המסר לחולים - יש תקווה".

טלי סלואן מחזיקה בידה את נעלי הסטפס (צילום: ורדי כהנא)
טלי סלואן מחזיקה בידה את נעלי הסטפס | צילום: ורדי כהנא

שמעון בן חמו, מושתל, דווקא נותן מקום בצילום למורכבות החיים שלאחר ההשתלה ובוחר להצטלם עם 10 כדורים, אותם הוא נוטל מאז ההשתלה וימשיך ליטול כל חייו.

לסלי בוגוסלבסקי, 74, חלתה במחלת ריאות בגיל 40. "ניסיתי לחיות כרגיל, אבל מהר מאוד הבנתי שהמחלה מנהלת אותך, ושאת לא יכול באמת יכולה לחיות כשקשה לבצע את הפעולה הבסיסית ביותר, כלומר לנשום. אמרתי לפרופ' קרמר שאם אני לא אחייה באמת, אני מעדיפה למות. למזלי, קיבלתי את החיים שלי במתנה".

פטמה, נשואה ואם ל-6, גילתה שהיא סובלת מיתר לחץ דם ריאתי לפני כמה שנים. מאותו הרגע, היא נזקקה לסדרת אשפוז ממושכת בבילינסון. "זו הייתה תקופה קשה ומורכבת מאוד", מספר בעלה. "כשהמצב שלה החמיר, בכל פעם שיצאתי מהחדר באשפוז, אפילו כדי לדבר בטלפון, חששתי שהיא לא תהיה שם כשאחזור".

שמעון בן חמו שבחר להניח על כף ידו 10 כדורים, שאותם הוא נוטל  (צילום: ורדי כהנא)
שמעון בן חמו שבחר להניח על כף ידו 10 כדורים, שאותם הוא נוטל מדי יום מאז הניתוח | צילום: ורדי כהנא

הצילומים מעניקים ביטוי גם למורכבות החיים שלאחר ההשתלה. בפורטרט של שמעון בן חמו למשל, ניתן לראות  10 כדורים, שאותם הוא נוטל מדי יום מאז הניתוח, וימשיך ליטול כל ימי חייו.

בין המושתלים ישנם גם מספר אנשי צוות ממחלקת ההשתלות בבה"ח בלינסון, שהצטלמו לתערוכה, ביניהם לילי אבוחצירא, מתאמת השתלות בבית החולים ופרופ' ירון ברק, מנהל השתלות ריאה-חזה בבית החולים. שניהם צולמו במדי בית החולים על מנת להגביר את המודעות לתרומה.