גוף האדם הוא מכונה מורכבת ומופלאה, אך מתברר שאצל אנשים מסוימים היא גם מפתיעה מאוד. מצאנו חמש תופעות מוזרות שיכולות לקרות בגוף שלכם, אבל שככל הנראה לא יקרו כי הן נדירות. הדברים הבאים נראים כאילו נלקחו מ"אקס-מן", אבל נשבעים שמדובר בדברים אמיתיים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

1. יש אנשים שלא זקוקים להרבה שעות שינה

אם אתם שייכים לקבוצה הייחודית של אנשים שמחזיקים בווריאציה מסוימת של הגן BHLHE41, כנראה שהרווחתם ובגדול. כי זה אומר שאתם יכולים לישון פחות מאנשים אחרים ועדיין להרגיש ערניים כמו אחרי שינה טובה ומלאה. מצב זה נקרא FNSS - familial natural short sleepers והאנשים שמחזיקים בגן הזה לרוב ישנים שעתיים פחות מהאדם הממוצע (שש שעות במקום שמונה), אבל מרגישים פרש כאילו ישנו יותר. השמועה אומרת שראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט ת'אצ'ר, "סבלה" מתופעה זו.

אישה שמחה בים (צילום: Unsplash)
מרגישים פרש למרות שישנו פחות | צילום: Unsplash

2. לטיבטים יש גנים שמאפשרים להם לחיות בגובה

בני השֶׁרְפָּה, קבוצה אתנית טיבטית שחיה בהרי ההימלאיה בנפאל, "מתוכנתים" לחיות בגובה. מחקרים שנעשו גילו שלא רק הידע שלהם עזר להם לשרוד את ההרים, אלא גם האבולוציה. חוקרים בדקו 50 אנשים ממוצא טיבטי ו-40 אנשים השייכים לבני ההאן (מקורם של הטיבטים בבני האן הסיניים, אך הם התפצלו מהם לפני 2,750 שנה). הם מצאו ש-34 מבני העם הטיבטי היו בעלי גנים שמקורם בבני ההאן הסיניים. אחד מאותם גנים אחראי ליצירת חלבון שמגיב לרמות נמוכות של חמצן וקשור לשיפור הסבילות האתלטית. והדבר הכי מדהים במחקר הזה? המוטציה הספציפית הזו בגנים הפכה לנפוצה לפני פחות מ-3,000 שנה, אחרי שהאוכלוסייה התפצלה. מה שהופך אותה למוטציה האבולוציונית הכי מהירה שנצפתה בבני אדם.

View this post on Instagram

A post shared by i Tibet Travel (@itibettravel) on


3. לאנשים מסוימים יש יותר ריסים מהרגיל

בפרסומות שמוכרות מסקרה אנחנו רגילים לראות נשים עם ריסים מלאים וענקיים, כאלה שלא באמת קיימים. אבל מה שרבות מנסות להשיג דרך הדבקת ריסים מלאכותיים – לחלקנו יש באופן טבעי. מתברר שישנם אנשים שנולדו עם ריסים עודפים. השם הרשמי הוא דיסטיכיאזיס, והאמת שמדובר בבעיה רפואית שעלולה לגרום לפגיעה באיכות החיים ואף לבעיות בראייה. ריסים עלולים לצמוח במיקום לא טוב, קרוב מדי לגלגל העין, ולהוביל לתחושה לא נעימה, כמו כשריס או לכלוך חודרים לעין. לעתים ישנו צורך בהליך כירורגי כדי להסיר את הריסים העודפים.

מתאפרת, שמה מסקרה (צילום:  Anna Demianenko, shutterstock)
לא כזה כיף כמו שזה נשמע | צילום: Anna Demianenko, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> בעלי עיניים חומות? יש לנו חדשות רעות בשבילכם 
>> חוק ה-50 אחוז עזר לג'ן להשיל 30 ק"ג
>> הסיבה שאסור להשתין בכריעה בשירותים 

4. ייתכן שאתם רואים יותר צבעים מאחרים (אבל ככל הנראה שלא)

למרבית האנשים יש שלושה פיגמנטים של ראיה בתאי הראייה בעיניים שלנו. כל פיגמנט מסוגל לקלוט אורכי גל שונים של ספקטרום הצבעים. אך לאנשים טטרכרומטים יש ארבעה פיגמנטים. כלומר, הם מסוגלים לראות טווח רחב יותר של צבעים וכנראה רואים את העולם בצבעים מעניינים יותר ממה שאנחנו מסוגלים לראות. למעשה, העיניים שלהם מסוגלות להבחין ב-100 מיליון צבעים שונים. למדענים קשה מאוד לזהות אנשים טטרוכרומטים, כיוון שרובם כלל לא יודעים שהם שונים. עם זאת, המגזין Popular Science הצליח למצוא אמנית אוסטרלית בשם קונסטה אנטיקו, שטוענת כי היא טטרוכרומטית.

5. מתברר שיש דבר כזה "שמיעה אבסולוטית"

היא לא דבר נפוץ ומדענים עוד לא סגורים אם שמיעה אבסולוטית היא כישרון מולד או נרכש – אבל נראה שהיא בהחלט קיימת. שמיעה אבסולוטית היא היכולת לזהות כל צליל ולדעת להבדיל בין צלילים שונים בדיוק רב - ומשמיעה בלבד. מדובר בתופעה מאוד נדירה, 1:10,000 אנשים. עד לא מזמן מדענים סברו כי בני אדם או נולדים עם זה, או חייבים לפתח את זה מגיל מאוד צעיר. אם עד גיל מסוים לא פיתחתם את הכישרון הזה, ככל הנראה כבר לא יהיה לכם אותו. אך מחקר שנעשה לאחרונה הראה כי מבוגרים יכולים לפתח שמיעה אבסולוטית בעזרת אימונים ותרגולים רבים.