בכל מה שנוגע לעצירות, אתם מבינים את עצמכם הכי טוב. אם יש בעיה שדורשת בירור רפואי, רק אתם אלה שתדעו. זה נכון שהתדירות המומלצת של ריקון המעיים היא אחת ליום-יומיים, אבל בינינו, גם אם לא היתה לכם ישיבה טובה בשירותים קצת יותר ימים, זו עדיין לא סיבה להילחץ ולרוץ לרופא. כולנו שונים, ויש לנו קצב מטאבולי שונה, לפני שאתם הולכים לאבחן את עצמכם בגוגל, כדאי לאמץ כמה המלצות תזונתיות פשוטות שיכולות לעזור.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. פירות טריים ומיצי פירות

פירות מהווים פתרון אידיאלי וטעים לבעיות עצירות, וזאת מפני שהם עשירים בסיבים תזונתיים ורבים מהם גם רווים בכמות נוזלים גבוהה ממה שתוכלו לשתות בכוסות. כל אלה, יחד עם עושר הוויטמינים והמינרלים יוכלו לעזור להחזרת המעי ומערכת העיכול לפעילות יותר סדירה, שבסופה תחוו פחות ופחות קשיים בהטלת צואה. באופן כללי עדיף להרבות בפירות טריים וכאמור בפרט אלו העשירים בנוזלים כמו אבטיח, מלון ופירות הדר, אך גם תאנים, תמרים ושזיפים מיובשים (ללא סוכר) יכולים לסייע במקרה זה ואפילו לא בכמות גדולה במיוחד, שלאחריה תוכלו להרגיש בשיפור. 

2. שומר - טרי, זרעים, תה

צמח השומר על כל תוצריו ידוע בהשפעותיו החיוביות בהורדת נפיחויות וטיפול במעי רגיש. תתחילו לשלב בשגרה התזונתית שלכם מספר פרוסות שומר טרי לאחר הארוחה או תוסיפו זרעי שומר לחליטה. ואם אתם לא אוהבים לאכול שומר, גם תה שומר טבעי (ניתן להשיג בבתי מרקחת וחנויות טבע), ייתן לכם הקלה מידית בתופעות הלוואי שלרוב מלוות ימי עצירות. אולי זה לא יפתור את הבעיה, אבל זה ללא ספק יקל על התחושה.

אבטיח ג'לי (צילום: Marcey foronda buzzfeed)
פירות מלאי נוזלים יעזרו לכם | צילום: Marcey foronda buzzfeed

3. ירקות - הרבה וממגוון

שגרה תזונתית עשירה במגוון ירקות היא פתרון שיכול לשנות את הפעילות המטאבולית שלכם מקצה לקצה, מבחינה תחושתית וכמובן מבחינת היציאות שלכם. נושא הירקות הוא נושא לא פשוט לחלק גדול מהאוכלוסייה, ולרובנו יש קושי רב לשלב כמויות של ירקות, ובעיקר לא יוצא לנו שהירקות הם הדומיננטיים ביותר בארוחה. אם יש לכם קושי שכזה, נסו לאבחן ביניכם לבין עצמכם מה הסיבה לכך, אם אתה סולדים מירקות מסוימים, כדאי לאכול ירקות מסוגים אחרים. אם אתם לא מחבבים ירקות טריים, כדאי לאדות, לאפות או לייבש אותם. ואם יש לכם איזה קושי עם טעם הירקות עצמם או עם המרקם שלהם, נסו לתבל בצמחי מאכל, עלים, לימון, שמן זית או טחינה (במידה), וגם לקצוץ, לטחון למרק או לשתות כשייק. יש אין סוף אפשרויות, אבל הכוונה באכילת ירקות מרובה היא לא בסלט צד הקטן שקיבלתם ליד הכריך אלא לפחות ל-1-2 ארוחות גדולות ביום המורכבות רק מירקות מגוונים רבים ועלים ירוקים.

אתגר האוכל הבריא אבוקדו (צילום: thinkstock)
מי אמר ששומנים זה לא טוב? | צילום: thinkstock

4. יותר שומנים, פחות פחמימות

אחת הסיבות העיקריות לעצירויות היא חוסר של שומנים בריאים במערכת העיכול, על כן למעשה נוצר הקושי המתבטא כעצירות. הדבר הגיוני מאוד בתזונה מערבית רגילה שעשירה בשומנים מעובדים ופחמימות, שמקשות אף יותר על מערכת העיכול, פירוק המזון ופינוי הפסולת מהגוף. לכן, בהמשך לסעיפים הקודמים, המירו כמה שיותר ארוחות המורכבות מדגנים ומזון מעובד בעושר של ירקות, פירות ושומנים בריאים שיסככו את מערכת העיכול ויגבירו את הפעילות התקינה. שומנים כמו אבוקדו, שמן זית וטחינה יעזרו כאן. אין צורך להוריד דגנים מהתפריט לצמיתות, ניתן להימנע למספר ימים/שבועות ומדי פעם לשלב יותר פחמימות מורכבות כמו קינואה, כוסמת או כוסמין.

5. עלים ירוקים

מה לא נאמר כבר על העלים הירוקים, מה יש בהם ובאיזו צורה, לא מפתיע שגם לבעיה זו יש להם פתרון. לעלים הירוקים יש יכולת לאפס לכם מחדש את כל נושא היציאות. אם תקפידו על צריכה שוטפת וקבועה שלהם, תוכלו לחיות חיים אחרים לגמרי וטובים יותר בכל מה שקשור לעצירויות ובכלל. זאת משום שהעלים הירוקים מציעים את כל מה שטוב לגוף שלנו, והם אחד מפתרונות הבזק למצבי העצירויות בפרט. הסיבים התזונתיים הרבים שבעלים הירוקים מעודדים את מערכת העיכול לפעילות מוגברת ותוך כדי כך גם מנקים אותה מרעלים. ואם לא די בכך, הם גם מעשירים אותה באין סוף ויטמינים ומינרלים. שוב, גם כאן, מדובר על כמות רצינית יותר מחופן עלים בסלט אחת ליום. בצריכה מוגברת משמעותית של עלים ירוקים תחוו שלל יתרונות בריאותיים וכמובן יציאות סדירות. אם אתם מתקשים באכילת כמות גדולה של עלים ירוקים בצורה טבעית, נסו לתבל אותם, לטחון או לשתות כמיץ סחוט או שייק.

עוד ב-mako בריאות:
>> מעז יצא מתוק: עקיצות דבורה ירפאו אתכם
>> חשבתם שקייל מגעיל? הסופר פוד החדש יזעזע אתכם
>> תאהבו יותר, תאכלו פחות: חוקרים אומרים שאהבה זה מרזה

6. חליטות - שן הארי וקמומיל

חליטות טבעיות וחמות (ללא תוספת סוכר) עשויות להקל על חלק מהסובלים מקשיים בעיכול ובעיות עצירות. שן הארי וקמומיל הם צמחים שכדאי לשלב בחליטה מפני שהם ידועים כבעלי השפעה מרגיעה על מערכת העיכול וטיפול בבעיות קיבה. ניתן לשתות חליטות אלה ללא הגבלה וצריכה שוטפת וקבועה שלהם תעזור לגבש אורח חיים בריא ומאזן מבחינה נפשית ופיזית.

7. זרעי צ'יה

מי שמכיר את הצ'יה ויודע עליהם עוד איזה משהו מעבר להיותם מזון על, יכיר את הטריק המדליק שיש לזרעים הקטנטנים האלה. לצ'יה יש יכולת התנפחות מטורפת שהיא באה במגע עם נוזלים, וכל זרע צ'יה קטנטנן מכפיל את גודלו בעשרות אחוזים במגע איתם. יכולת זו גורמת לצ'יה להוות נפח עצום בצואה ולחלק מהסובלים מעצירות זה מהווה פתרון מצוין. במקרה הכי גרוע, הכנסתם לגוף המון אומגה 3 וסיבים תזונתיים. חשוב לשתות את הצ'יה עם המון מים או להשרות למספר שעות ולהפוך לג'ל שנשמר במקרר לשבוע ימים. מומלץ לאכול כמה כפות ג'ל ביום וניתן לשלב זאת עם פירות.

זרעי פשתן (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
יסככו את מערכת העיכול שלכם. זרעי פשתן | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

8. זרעי פשתן

כמו הצ'יה, גם לפשתן קורה משהו במגע עם מים. זרעי פשתן יוצרים מעין ריר דביק שמאוד עוזר לסיכוך מערכת העיכול ולהקלה על היציאות. הניחו את הזרעים במעט מים והמתינו כ-20 דקות, מומלץ לערבב מעט מפעם לפעם. אם אתם מתקשים באכילה ישירה של הזרעים והנוזל במצב גולמי, תוכלו לשתות אותם יחד עם כוס מים או לשלב בסלט.

תלמדו מהאסלה שלכם

חשוב שתדעו, התוצרים שאחריהם אתם מורידים את המים בבית השימוש הם המראה לאורח החיים שלכם מכל אספקט אפשרי. מבחינה נפשית זה יכול להעיד על לחץ, עבודה מסביב לשעון וכל עומס נפשי אחר, ומבחינה גופנית זה יכול להעיד על תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית או בעיה רפואית כזו או אחרת. השתן, ולעניינינו, גם הצואה, הן בצורתה, קשיחותה ותדירותה הם רמזים שתוכלו לבחון על פיהם את התנהלותכם והרגשתכם הכללית בחיי היום. אחרי הכל עצירות איננה מחלה, היא בסך הכל תסמין. אחוז גבוה מהאוכלוסייה חי שנים רבות ולעיתים חיים שלמים עם השלמה עצמית קשה וברורה בכל הקשור לעצירות, שלשולים, נפיחויות, התכווצויות ועוד תופעות שקשורות קשר ישיר להתנהלות שלנו כבני אדם בעידן המודרני.

חליטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
גם קצת חליטה לא תזיק | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

נסו להקשיב לגוף ולתת לו להתפנות לתקן את התחושות הללו. מעבר לכל הפתרונות שהוצעו כאן, לעיתים התרופה הטובה ביותר לגוף שלנו בכל סטאטוס של חולי, זה לצום למספר שעות יום (כולל מים) ולאפשר לגוף הפסקה יזומה מפירוק מזון וטיפול בלעדי בקשיים שהוא פשוט לא מספיק להגיע אליהם בגלל שפע המזון. אל תשלימו עם פעולות קיבה ויציאות שאינכם שבעי רצון איתם בחיי היום יום שלכם, גם אם זו תחושתכם כבר שנים, זה לא אומר שאתם מוכרחים לקבל את זה. 

* סיון נועם שדה, מייסדת "נועם השדה-פתרונות לאורח חיים בריא"

>> התפתחות הילד: רוצים לעזור לילד שלכם להתפתח? תכניסו אותו למטבח