הקרנות פרוטונים הן הדבר הבא בעולם הקרינה; הן מדויקות מאד, מצמצמות תופעות לוואי ועם שיעורי הצלחה מרשימים. אז למה הן עדיין לא קיימות בישראל - זאת למרות שעל-פי הערכות משרד הבריאות אחד משלושה ישראלים יחלה בסרטן במהלך חייו? שאלה טובה. בר סיטון בן 24, עבר בהצלחה את הטיפול בניו-ג’רזי וכעת מנסה לחשוף כמה שיותר ישראלים לאפשרות שעשויה להציל את חייהם. אז איך מנגישים את המידע ואיך מאפשרים לחולים ישראלים לעשות את הטיפולים?

ביום הולדתו ה-18 חלה לראשונה בר בסרטן העצמות. סוג הגידול ומצבו הצריכו הקרנות רבות מהמקובל. “ההקרנות הרבות שעברתי בארץ, מסוג פוטונים, הובילו לנזקים אדירים ולזיהום חמור באגן, האיזור בו הוקרנתי", הוא מספר. "המחיר החלקי של זה היה אישפוז של ששה חודשים, בהם הייתי מרותק למיטה ללא כל יכולת לתפקד באופן עצמאי. נאלצתי לעבור 12 ניתוחים, ושיקום ממושך בו למדתי ללכת מחדש ממש כמו ילד בן שנה".

הנזק היה כה חמור, עד כי לאחרונה בר נאלץ לעבור ניתוח מורכב של שיחזור פעולת האגן שנפגעה כדי להחזיר לו את יכולת ההליכה, זאת לאחר שלאחרונה התמודד עם חזרתה של המחלה. "לפני כשנה וחצי חזר הסרטן לביקור, אבל הפעם באופן אגרסיבי במיוחד עם שלוש גרורות גדולות בריאה, שהצריך קרינה. בנקודה זו היה לי ברור שאני לא מתקרב יותר להקרנות הקיימות בארץ. התחלתי לחפש באינטרנט מידע על הקרנות ומצאתי כי קיימת קרינה טובה ומתקדמת יותר, הקרנות הפרוטונים. הופתעתי לגלות שרופאים רבים כלל לא מכירים את יעילותה וחדשנות הטיפול”.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הציל את חיי

שיטת ההקרנות החדשנית מבטיחה הקרנות ממוקדות בגידול וצמצום תופעות הלוואי ואפילו את העלמותן. כדי לעבור את הטיפולים האלה, בר נאלץ לאסוף מידע, לבחור את הקליניקה בעצמו ולטוס לניו-ג’רזי, ארה”ב, זאת בניגוד להמלצת רופאיו. “ההקרנות הקיימות בארץ פוגעות באופן רחב לא רק בגידול אלא בעוד חלקים בגוף ולכן הדיוק בקרינה הוא קריטי. במקרים של גידולי מוח אצל ילדים שעדיין לא סיימו את התפתחותם, קרינה לא מדוייקת עלולה לפגוע בתפקודם. זה יכול לקרות גם במקומות עדינים כמו עמוד השדרה והפנים".

בר סיטון (צילום: BarPR)
"המשימה שלי היא להנגיש את הטיפול הזה לכמה שיותר חולים". בר סיטון | צילום: BarPR

"כמות הגידולים ומיקומם הבעייתי בפעם השנייה שחזר הסרטן, לא אפשרה לי ללכת על טיפולים קונבנציונאליים", מספר סיטון. "כאב לי מאוד, ממש הרגשתי את הגידולים, והאופציה של ההקרנות הייתה האופציה הטיפולית היחידה. החוויה הטראומטית מהקרינה בפעם הראשונה בה חליתי בסרטן, הובילה אותי לחפש טיפול שיהיה יותר מדוייק ויוכל לטפל בכמה גידולים בבת אחת עם כמה שפחות תופעות לוואי. במשך ימים ולילות חיפשתי את הטיפול המיטבי ומצאתי את מרפאת פרוקיור (ProCure), שמתמחה בקרינת הפרוטונים ואת הרופא המטפל שלי ד"ר הוג, שהציל את חיי. לאחר שהטיפול הצליח, הבטחתי לעצמי שאני מוכרח לעזור לחולי סרטן אחרים ובני משפחותיהם ולחשוף לכמה שיותר מהם את הטיפול והיכולת לקבל אותו”.

עוד בmako בריאות:
>> האם שתיית מים יכולה להרזות?
>> שנסו מותניים וכווצו ישבן: תרגילים לישבן פלדה
>> יצאתם אבי נעלבי? 7 סימנים שאתם מתים מעייפות

"בר הגיע אליי במצב קריטי עם מספר גידולים גדולים בריאה, מהם כמה גידולים שהיו ממש באותו הצד של הריאה. טיפולי הקרנות רגילים היו יכולים ממש להזיק לתפקוד הריאה שלו. במקרה הזה בגלל המיקום וגודל הגידולים, זה היה הטיפול הנכון ביותר עבורו", אומר פרופסור יוג'ין הוג, מהרופאים מהמובילים בתחומו בעולם לרדיותרפיה, והמנהל הרפואי של מרכזי פרוקיור. "קיבלנו תוצאה נהדרת מבחינת צמצום הגידולים, והכי חשוב, תפקודי הריאות של בר לא נפגעו - מה שלא היה קורה אם הוא היה עושה את הטיפול המסורתי. אני מאוד מרוצה מהתוצאות הטיפול, לא רק בזכות צימצום הגידולים שלו, אלא גם בגלל שתפקודי הריאות שלו ממש לא נפגעו".

איך זה עובד?

אז מה זה בעצם הקרנות פרוטונים? "פרוטונים הם חלקיקים כבדים שאפשר להשתמש בהם במקום ההקרנות הרגילות. אין ספק יש בישראל טיפולים טובים, אבל היעילות של טיפול הפרוטונים היא טובה יותר, וכאשר מדובר בסכנת חיים, רבים יעדיפו לבחור בטיפול הטוב ביותר”, אומר פרופסור הוג. "בעוד שבהקרנות רגילות הקרינה עוברת בכל חלקי הגוף הבריאים וגם בגידול הסרטני, הפרוטונים פוגעים ישירות לתוך הגידול מבלי לפגוע ברקמות הבריאות ובכך אנו מצמצמים את הנזק של חולים לטווח הקצר והארוך".

"לכל טיפול עבור סרטן יש שני מרכיבים חשובים - כמובן שאתה רוצה לרפא את החולה, אבל בעוד שאתה רוצה להרוג את כל התאים הסרטניים, זה גם מאוד חשוב למזער נזקי קרינה פוטנציאליים. הפוקוס שלנו הוא לא רק על התגובה הטובה שיש לטיפול על הגידולים, מה שחשוב באמת הוא שהמטופלים ממשיכים לתפקד ללא פגע לאחר שעברו את הטיפול, במיוחד בעידן בו הסרטן הופך ליותר ויותר נפוץ". מסביר ד"ר הוג.

אך, כמו בכל דבר ברפואה, גם כאן אי אפשר להבטיח שאין תופעות לוואי. מה שכן אפשר להבטיח זה שהנזק מתופעות הלוואי ימוזער ככל הניתן. "החולים שאנו מקבלים מישראל הם בעיקר ילדים, עם גידולים במוח או באזור הפנים, איפה שקרינה עלולה לגרום לנזקים אדירים. אנחנו משתמשים בפרוטונים כדי ממש למזער את הקרינה ככל האפשר", מסביר ד"ר הוג. "ואכן, עשינו מחקרים בנושא השפעת קרינת הפרוטונים על התפתחות המוח של ילדים לעומת ההתפתחות של אלו שעברו הקרנות רגילות, וגילינו שההשפעה על ההתפתחות היא זניחה, ולעיתים אפילו לא ניכרת בכלל. יש אפילו חולים שהיה להם גידול מוחי ולא ניכרת השפעת ההקרנות עליהם".

איך לא סיפרו לנו על זה?

עם למעלה מ-100,000, חולים שטופלו, הקרנות הפרוטונים כבר לא נחשבות כטיפול ניסיוני ולכן גם בישראל הועלה הרעיון להקמת מרכז. לצערנו, יקח עוד זמן רב שכזה יוקם, וזאת בשל המצוקה התקציבית בה נמצאת מערכת הבריאות. עד אז חולים ישראלים כמו בר ואחרים מגיעים בעיקר לטיפול בקליניקות של חברת פרוקיור. הקליניקה עובדת בשיתוף פעולה נרחב עם חברות הביטוח, קופות החולים והרופאים הישראליים מה שמאפשר רצף טיפולי, מימון הטיפול והקלה על החולה ומשפחתו. "חולים, בני משפחותיהם ואפילו רופאיהם לא יודעים שהם יכולים לקבל טיפול חדשני וטוב יותר בחו"ל, וזאת תפיסה שמוכרחים לשנות, ודאי בעידן הגלובלי. "אנחנו נמצאים בעידן “החולה החכם”, בו מטופלים מוכרחים לחקור בעצמם את המחלה שלהם, כדי לקבל את הטיפולים הטובים והמתקדמים ביותר. אני נאלצתי לעשות זאת לבד ולמצוא את האופציה הזאת בעצמי".

כשחזר מהטיפול בניו-ג’רזי עם תוצאות נפלאות, הזדמן לסיטון לשוחח עם אמא של ילד חולה מהמחלקה בה היה מטופל. לטענתו, זו הייתה השיחה ששינתה הכל. "לאותו ילד היה גידול באיזור בעייתי בחזה, שברור היה שפרוטונים הם כנראה הפתרון הטוב ביותר. אך בשל חוסר נגישות לטיפול, האמא החליטה לוותר עליו. מאותה נקודה עלתה בי תחושת שליחות אדירה לעזור ולפרוץ את הדרך לחולים ישראלים אחרים כדי שלהם יהיה קל יותר להכיר ולקבל את הטיפול. המימון הינו חלק קריטי, וגם במקום זה גיליתי שחברות הביטוח וחלק מקופות החולים מממנות את הטיפול, או לפחות את החלק הארי שלו.

"בנוסף, מטופלים חוששים מקבלת טיפול רפואי בחו”ל מפני שהוא לא נגיש: פערי שפה, עלות שולית, יציאה מהמעגל התמיכה החברי-משפחתי, פער המידע של הרופאים הישראלים וחוסר המידע בעברית בנושא. אבל על רוב האתגרים הללו ניתן להתגבר, לדוגמה בעזרת שירותי תרגום שפרוקיור נותנת ובית חב”ד המופלא שנמצא בסמוך”.

ד"ר הוג (צילום: BarPR)
"יש לנו שיעור מאוד מצומצם של תופעות לוואי". ד"ר הוג | צילום: BarPR

עלות נמוכה

בר החליט שהוא עושה מעשה ומנסה בעצמו להנגיש את הטיפולים למטופלים ישראלים. "אחד משלושה ישראלים יחלה במהלך חיו בסרטן, ובעיקר בגידולים ממוקדים ולא בסרטן מסוג לוקימיה. במקרים האלה, הקרנות הן חלק משמעותי בטיפול, ובמקרה של סרטן הפרוסטטה זה אפילו רוב הטיפול. לא יכול להיות שהרופאים לא מכירים את זה מספיק בשביל להבין את המנגנון", אומר סיטון. "הטיפולים האלה ניתנים למימון, והם מאוד זולים ביחס לטיפולים אחרים. אני מרגיש שזו החובה שלי לספר לכולם על זה, אצלי זה ממש הציל אותי ושמר על איכות החיים שלי".

ויש גם חדשות טובות לגבי זמינות הטכנולוגיה במקומות נוספים בעולם מלבד ארצות הברית. "ב-5 השנים האחרונות העלות של קרינת פרוטונים ירדה באופן דרמטי, זו טכנולוגיה מאוד גבוהה ויש הרבה ציוד אלקטרוני, אך כיום יש מגמה שגורמת לאלקטרוניקה להיות זולה יותר", מסביר ד"ר הוג. "פעם היו לנו מתקנים מאוד גדולים שעלו בסביבות ה-150 מיליון דולר, אבל בזמן האחרון היו התפתחויות, ועכשיו יש לנו גם מכשירים יותר קטנים שיכולים להיות יעילים, והמחיר ירד משמעותית. לכן אנחנו יכולים להציע ציוד יותר קומפקטי ויותר זול".

"אני טס לישראל פעם בשנה ומאוד מעורב בהטמעה של זה בבתי החולים. אנחנו ממש הולכים לכיוון הזה", אומר ד"ר הוג. "פתחתי הרבה מרכזים בארה"ב וגם באירופה ואני שמח לעזור אם העזרה שלי דרושה. אבל מה שהכי חשוב להבין הוא שסוגי הסרטן שמוטבים מההקרנות הללו ממש מתרחבים - אנחנו כבר לא בשלב שבו אנחנו מטפלים רק בילדים או בסוגי סרטן מסוימים, היום אפשר כבר לטפל גם בסרטן השד ובסרטן הלבלב. התחום מאוד מתפתח ופרוטונים יכולים לעזור בהרבה תחומים. בשנים הקרובות, עם כל המחקר שנעשה עכשיו, ההשפעה של קרינת פרוטונים תתרחב עוד יותר".

ובינתיים, עד שהטיפול יוטמע בישראל, בר וד"ר הוג עובדים על הנגשת המידע של חברת פרוקיור גם בעברית. האתר הישראלי יעלה לאוויר בשבועות הקרובים, וכך מטופלים רבים יוכלו לקבל טיפול טוב יותר. "את מה שאני עברתי אין סיבה שאף אחד אחר יעבור, וד"ר הוג מאוד מסור למטרה הזו. אני מקווה שהכתבה הזו תגיע לכמה שיותר אנשים שזקוקים למידע הזה. אל תוותרו על טיפול טוב יותר רק בגלל שלא ידעתם על הטיפול ואשמח לעזור לכל חולה”.

 >>שערוריה: מכת גניבות במחלקות האשפוז בבתי החולים