קנאקים בצוואר (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מכורים לקנאקים? אל תדאגו, זה לא יפגע בבריאותכם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אתם יושבים במשרד והעובד שלידכם מעביר את השעות החולפות בכיפוף קצר ונשלט של אצבעות ידיו, תוך השמעת קולות "קנאק" (או "פכירת אצבעות" בעברית, אם תעדיפו). אתם מביטים לעברו ותוהים מה לעזאזל גורם לו לעשות את זה? מיד תבינו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

תמיר דקל, פיזיותרפיסט מוסמך, בעלי סטודיו FLY"", מסביר שעד לא מזמן, לא נמצא הסבר אמתי למקור הצליל, מכיוון שסיבתו לא הוכחה מחקרית. לדבריו, לאחרונה פיצחה את התעלומה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת "אלברטה" בקנדה: "הם ערכו הדמיית MRI בזמן ביצוע "קנאק", שבמהלכה ניתן היה להבחין במרווח גדל במפרק שבו בוצעה הפעולה. כמו כן, נראה שהלחץ בתוך המפרק ירד ונוצר מעין "וואקום", מספר דקל. "לתוך הוואקום שנוצר, השתחררו גזים בצורת בועיות - הנמצאים אופן טבעי בתוך חומר הסיכה שמכיל המפרק - וזה מה שהשמיע למעשה את צליל הקנאק".

לא, זה לא יגרום לכם לרעוד

ואם תמיד חשבתם שזה ממש מזיק לבריאות, דעו שיש מטפלים שעושים זאת כחלק מטיפול. "רוב המטפלים הבוחרים לבצע את ה'קנאק', עושים זאת על מנת לטפל בכאבי גב, בחוסר איזון באגן או כשהמטופל מתלונן על תנועה מפרקית מוגבלת או מפרק תקוע", מסיבר דקל. "אבל ההבדל הוא ברור - הכירופרקט או הפיזיותרפיסט שמבצעים זאת, התמחו בכך ויודעים איזו מידה של כוח להפעיל ועד לאן למתוח את המפרק".

קנאקים בצוואר (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אם כואב לכם, עדיף לתת לכירופרקט להוציא לכם את הקנאק באופן מקצועי | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

>> עוד ב-mako בריאות:
שחקנית אנורקטית קוראת לעזרה בסרטון מרגש
מהטבע ישר לצלחת: הכירו את יער המאכל
מתי אימון כושר הופך להיות מסוכן?

באילו מפרקים נהוג לבצע "קנאק"?

"כאשר הפעולה מתבצעת באופן מקצועי, היא ניתנת לביצוע כמעט בכל מפרק: בכפות הידיים והרגליים, לאורך עמוד השדרה והאגן".

אנשים מסוימים ממש מכורים לזה, מדוע?

"לעיתים נוצרת נוקשות מפרקית, המונעת מאתנו לבצע פעולה בטווח תנועה מקסימלי. כדי לשחרר את הנוקשות שנוצרת ולהגיע לטווח תנועה גדול יותר, אנחנו מפרידים את המפרקים בקליק קצר וזה מה שעוזר לשפר את העניין, לפחות מבחינת תחושה".

האם זה מזיק?

"יש המון מיתוסים בנושא: החל מהעובדה שזה גורם לרעד ועד לחשש מפני שינויים ניווניים", מסביר דקל. "אבל עד כה, לא נמצאה הוכחה מדעית לנזק שבפעולה. ובכל זאת, לא הייתי ממליץ לבצע זאת כדרך קבע באופן עצמאי, מכיוון שמי שאינו מקצועי עלול לבצע פעולה שתזיק למפרק, שאחרי הכל מגיע עד לסוף טווח הפעולה שלו".\

>> מחקר חדש מגלה: האם האהבה גורמת לנו להשמין?