כולכם ודאי תהיתם, לפחות פעם אחת בחיים, אם פתאום משתחרר בחדר פלוץ איך בורחים? הדבר הכי מחריד שיכול לקרות הוא שמשתחררת נפיחה מסריחה באוטו או במקום סגור, כי מבחינת דרכי מילוט, העניין גמור. והשאלה הכי חשובה עם תשובה שתפתיע, היא איך בורחים לפני שהריח מגיע?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אם אתם מנסים לברוח מהצליל, אין לכם שום סיכוי. צליל מתקדם באוויר במהירות של 340 מטר לשנייה. לעומת זאת, האיש הכי מהיר בעולם – יוסיין בולט, יכול לנוע במהירות של 12.4 מטר לשנייה. בקיצור, זה לא יקרה. אבל מה עם הריח? חלקיקי הריח נעים באוויר בין שאר המולקולות שכבר קיימות בו, והם מתפשטים בצורה של דיפוזיה – מריכוז גבוה לנמוך. לפי הנתונים של ערוץ AsapScience, פלוצים נעים במהירות של 3 מטר לשנייה, אבל כדי לדעת אם אנחנו יכולים לרוץ מהר יותר מהם, צריך להתחשב בתנועת הרוח בחדר, לחץ האוויר והטמפרטורה.

אז לאחר חישוב מסובך של מהירות התפשטות החלק המסריח של הגז בחדר, המומחים הגיעו לתוצאה של 243 מטר לשנייה. כלומר, כנראה שאם אתם בחדר סגור, החלק המסריח של הפלוץ יצליח להשיג אתכם. אז אם אתם רוצים שהריח לא יגיע, אולי כדאי לעבור לנפיחות עם כיוון הרוח.

עוד ב-mako בריאות:
>> על העיוורון: למה אסור להסתכל ישירות אל תוך השמש?
>> ביי בוטוקס: הפתרון הגאוני של החוקרים נגד קמטים
>> בכוח העכוז: 5 סיבות לעשות אימון לרגליים

זה דווקא בריא

אבל עם כל הרצון שלנו לברוח מגזים של אחרים, הם דווקא מעידים על בריאות המעיים שלנו. "כל התהליך של שחרור גזים הוא מאוד חשוב לגוף שלנו. ברגע שהחיידקים מפרקים את הסיבים התזונתיים שמגיעים למעיים שלנו, הם משגשגים ומתרבים ועוזרים לנו להילחם במחלות כמו סרטן המעי הגס ומחלות מעיים אחרות", מסבירה ענבל בלוג, דיאטנית קלינית ומנהלת המכון הבריאטרי, מכבי שירותי בריאות במחוז השרון. "חשוב לציין שגזים הם לא מחלה, והם לא רעים בכלל. אתם צריכים לשמוח שכל החיידקים הטובים שלכם מתרבים, אני תמיד אומרת בהרצאות שלי "זו לא אני, זה הם". זה התוצר של ההתרבות שלהם בגוף שלנו".

אז אתם לא יכולים לברוח מהם, וקשה לכם לקבל אותם, לפחות תדעו מאילו מאכלים כדאי להיזהר. קבוצת המזון הקלאסית שגורמת להיווצרות גזים אצל רוב האנשים היא קבוצת הקטניות, אך גם ירקות מצליבים כמו כרוב, ברוקולי וכרובית גורמים לאותו האפקט. עם זאת, חשוב לציין שאחרי אכילה מתמשכת של המזונות האלה, הגוף מתחיל להתרגל והגזים פוחתים.  

>> בריא ומשמין: 15 מאכלים בריאים שלא ידעתם שממש משמינים