לפני שלוש שנים, אושרת ספיבק, אז בת 42, נשואה ואם לילדה מתל אביב, ישבה במכונית שלה בחנייה של בית החולים איכילוב לפני בדיקת שד שגרתית ולא הצליחה לצאת מהרכב. "פשוט ידעתי שהרופאה הולכת לבשר לי היום שיש לי סרטן", היא משחזרת. הפחד מהבשורה הזאת גרם לה להאריך עוד ועוד את הרגעים בחנייה.

תחושת הבטן שלה לא שיקרה: בתחתית השד השמאלי אכן נמצא גידול קטן, בגודל של חצי ס"מ. שהתברר כסרטן. כמו בכל המקרים של קבלת בשורה נוראה, הכל נע קדימה במהירות מסחררת. מיד נקבע פרוטוקול טיפולים שכלל ניתוח להוצאת הגידול, טיפולי כימותרפיה וסדרת הקרנות. אושרת מעידה על עצמה שהיא התעשתה מיד. "נתתי לעצמי יומיים להתאבל, ואז מהר מאוד עברתי למוד תפעולי. ביררתי מה אני צריכה לעשות ודהרתי קדימה על אוטומט".

אושרת לא חשבה לרגע לעצור את חייה. את עבודתה כרואת חשבון, את העבודה העתיקה הביתה ואפילו עבדה קשה יותר, להספיק את כל מה שהפסידה. "היום אני מבינה שלא נתתי לעצמי אפילו רגע אחד של חסד. המשכתי לעבוד כרגיל ואפילו קשה יותר והראיתי לכולם שאני 'מסוגלת', גיבורה. למעט השיער שנשר בעקבות הכימו והתיאבון שלי שירד, לא סבלתי מתופעות לוואי נוספות אז מבחינתי המשכתי בחיים כאילו כלום לא קרה".

אבל אי אפשר היה להתעלם שמשהו אכן קרה. משהו גדול. על אף החזרה המהירה לשגרה, ובין הטיפול בילדה לעבודה הבלתי נגמרת, אושרת הבינה כי היא לא באמת יכולה להמשיך להתעלם מהעובדה שהיא מתמודדת עם סרטן. "עוד לפני שחליתי אימא שלי ניסתה כל הזמן לשכנע אותי לבוא ללמוד איתה את עולמות הרוח והתודעה אבל אני תמיד סירבתי. מה זה קשור אליי? אני בחורה של מספרים, של היגיון, הכי פרקטית שיש. אבל זמן קצר אחרי שחליתי חברה קנתה לי ולה כרטיסים לסרט Heal, סרט דוקומנטרי המספר על כוחה של התודעה ועל האפשרות לרפא את עצמנו באמצעות כלים תודעתיים, ואין לי מושג למה, הסכמתי".

אושרת ספיבק (צילום: באדיבות המצולמת)
"היום אני חיה את השליחות האמיתית שלי". אושרת ספיבק | צילום: באדיבות המצולמת

 עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

הסרט הזה היה רגע מכונן עבורה. לראשונה בחייה נחשפה לעולם חדש שלא הכירה, הבינה מה זאת תודעה ומה היכולות שלה. על אף הסקפטיות שליוותה אותה, משהו בתוכה התעורר. בסרט היא נחשפה לראשונה גם לפריידי מרגלית, מייסדת שיטת ה"מטאיזם" ומי שעומדת בראש "מרחב מודעות", שלפני הסרט העניקה הרצאה על הכלים התודעתיים שהם מנת חלקם של כל אדם ועל האפשרות לרתום אותם לטובת ריפוי. "הדברים שלה הדהימו אותי. הרגשתי שקיבלתי את המפתח לארץ הפלאות ורק רציתי לדעת עוד ועוד".

אושרת החליטה להירשם לאירוע "לצאת מהמטריקס", אירוע ההיכרות עם שיטת המטאיזם, ושם, היא מספרת, לא הפסיקה לבכות. רק אז, באולם, היא הצליחה לבכות את כל הבכי שהיה אצור בה ולהבין, לראשונה, שאולי יש גם דרך אחרת שהיא כלל לא הייתה מודעת אליה.

האם התודעה באמת יכולה להשפיע על מדדים בריאותיים?

שיטת ה"מטאיזם", אותה פיתחה מרגלית לפני למעלה מעשור, היא פילוסופיית חיים מעשית ודרך להתבוננות על המציאות. בעזרת מתודולוגיה מובנית היא מלמדת על כוחה האינסופי של התודעה ומסייעת להבין כי “המציאות” אינה אלא השתקפות מדויקת, הולוגרמה, מראה של נבכי התודעה. באמצעות הכלים התודעתיים שנלמדים בשיטה יכול כול אדם לחקור את תודעתו, לפענח את מציאות חייו ומכאן גם לשנות אותה.

"בתקופת הקורונה הבנו את הצורך האמיתי של ההמון בכלים תודעתיים ובחרנו לפתוח את כל החומרים שלנו, שעד אז היו מיועדים עבור תלמידים בלבד. זה גם היה הרגע בו החלטנו להפיח חיים גם בעמותה שהקמנו, העמותה לפיתוח התודעה, ששמה לעצמה למטרה להנגיש כוחה של התודעה והכלים התודעתיים לכול דורש, וללא כל מטרות רווח", מספרת מרגלית.

בשלב זה שמה לעצמה העמותה, שבימים אלה נמצאת בעיצומו של קמפיין גיוס המונים, להתרכז בשני תחומים מהותיים: תחום החינוך, במסגרתו יקבלו תלמידי בית הספר היסודי במשרד החינוך ארגז כלים תודעתי להעצמה וגילוי הכוחות שבתוכם. ותחום הבריאות - במהלכו יתנהל מחקר עם המחלקה האונקולוגית בבית החולים איכילוב, שיעזור לנשים המתמודדות עם סרטן ללמוד כלים תודעתיים במטרה להעצים אותן ולשפר את מצבן.

המטרה המרכזית של המחקר היא להוכיח אמפירית את כוחה של עבודה תודעתית והשפעתה, הלכה למעשה על שיפור המדדים הבריאותיים. המחקר מתמקד בימים אלה בהכשרת האחיות והצוות הרפואי ביחידת הנשים במחלקה האונקולוגית באיכילוב, שכן הם אלה שפוגשים את המתמודדים ביום יום וחשוב שבעצמם יכירו את התודעה וכוחה, לצד כלים תודעתיים שהם מקבלים כדי לתמוך במטופלות. במקביל מתגבשות קבוצות נשים המתמודדות עם סרטן פעיל בשלבים שונים, שנכנסות לתהליך קבוצתי במהלכו הן תיחשפנה לעקרונות שיטת המטאיזם,  תלמדנה את כוחה של התודעה ותקבלנה כלים פרקטיים להתמודדות עם המציאות היומיומית. במהלך התהליך הן יחקרו את שורש המחלה, הסיבה בעטיה נוצרה ואז תוכלנה גם לעבוד על שינוי המנגנונים "החולים". בשלב שלאחר מכן, יתרחב המחקר גם לנשים שהחלימו בחמש השנים האחרונות מסרטן, במטרה לעזור להן לחקור ולרפא את שורשי המחלה ברמת התודעה והנפש, ובכך למנוע הישנות של המחלה.

את המחקר מובילה פרופ' תמר ספרא, מנהלת יחידת הנשים במחלקה האונקולוגית בבית החולים איכילוב. פרופ' ספרא מאמינה באינטגרציה בין עולמות המדע והתודעה, הרוח והרפואה. "יש לא מעט מחקרים המצביעים על כך שחולים שמרגישים פעילים בתהליך הריפוי שלהם מבטאים שיפור במדדי הבריאותיים שלהם", היא מסבירה. "אנחנו מבקשים לאפשר לנשים חולות סרטן לקחת אחריות על חייהן באמצעות כלים של מודעות פעילה והכרות עם כוח ההשפעה העצום של התודעה".

בחזון שלה, חולמת פרופ' ספרא להפוך את הסרטן למשהו שחיים לצידו, ולא למחלה הנתפסת "כמסדרון" למוות. במילים אחרות, לנפץ את המשוואה שסרטן שווה טרגדיה. כרופאה, היא מספרת שהתחברה לשיטת המטאיזם בעיקר בשל המשנה הסדורה והשיטתיות שלה. "המודלים של השיטה הופכים את העבודה התודעתית לשיטתית, מתודולוגיה סדורה וישימה לעבודה".

פרופ' תמר ספרא (צילום: באדיבות המצולמת)
פרופ' תמר ספרא | צילום: באדיבות המצולמת

עוד ב-mako בריאות:
>> הסופר פוד הזה באמת משפר את חיי המין?
>> זה הגיל בו רוב האנשים מרגישים זקנים
>> 5 דרכים שאתם מאמללים את עצמכם

"'במרחב מודעות' יש לנו המון ניסיון עם אנשים שהצליחו לרפא את עצמם ממחלות קשות באמצעות כלים תודעתיים", מוסיפה נורית כהן, ממובילות המחקר המשותף, מטפלת בכירה בשיטת המטאיזם ומי שבעצמה החלימה מסרטן שד, לדבריה באמצעות הכלים והעבודה בשיטה. "עכשיו הגיע הזמן לקחת את זה שלב נוסף קדימה ולהפוך את מה שאנחנו יודעים למחקר אמפירי, כמותי, שיוכל לאשש את ההצלחות האלה ומשם להיות מופץ בעוד ועוד בתי חולים בארץ ובעולם". עוד היא מציינת שמחלות אינן מתפרצות "סתם", כך לפתע פתאום. "מחלה היא שיקוף של דפוסים הטבועים בחלקים הלא מודעים שלנו המקבלים ביטוי פיזי במציאות. באמצעות הכלים בשיטה, אנחנו לומדים לחקור את התודעה, ובעיקר את המקומות הלא מודעים בתוכה, לזהות את המקומות שהביאו להתפרצות המחלה ומכאן גם להתחיל לשנות אותם. זה הרגע בו אנחנו מחזירים לעצמנו את הכוח, מבינים שאנחנו מחוללים את המציאות שלנו ולא ההיפך וזו היא מטרת שיתוף הפעולה המרתק הזה, בין עולמות התודעה לבין עולמות הרפואה".

בינתיים, אושרת כבר עזבה את עבודתה כרואת חשבון והמשיכה להעמיק בעולמות התודעה. בימים אלה היא מסיימת את קורס המטפלים בשיטת המטאיזם, וכבר הספיקה ללוות לא מעט אנשים המתמודדים עם סרטן ששמעו על הדרך שעשתה והגיעו אליה. "היום אני מלמדת אחרים את אותם כלים שאני קיבלתי, הכלים שעזרו לי בתהליך הריפוי שלי. החיים שלי השתנו מהקצה אל הקצה, היום אני חיה את השליחות האמיתית שלי ואין דבר שאני יותר רוצה יותר מלהעניק זאת גם לאחרים".

כמטפלת מוסמכת בשיטת המטאיזם תצטרף אושרת לצוות המחקר בבית החולים איכילוב, אותה מחלקה בה היא עצמה טופלה. "זו סגירת מעגל מטורפת עבורי. במחלקה יש חדר יצירה כזה, שתמיד הייתי בורחת אליו. החדר הזה היה פיסת האלוהים הקטנה שלי ששמרה עליי. שם הייתי מדמיינת וחולמת על החיים הבריאים שלי. שם בדיוק הסדנה שלנו מתקיימת. זה פשוט מדהים. אני הולכת לעזור לנשים שעד לפני שלוש שנים הייתי אני במצבן, ולהעניק להם כלים לעזור לעצמן, לפתור את הפלונטר הזה שמנהל אותן. עבורי הסרטן לא היה מתנה, כמו שרבים נוהגים לומר", היא מסכמת, "אבל היכולת לעזור לאחרות זאת המתנה הכי מדהימה שיכולתי לבקש".

בימים אלה נערך קמפיין גיוס המונים שכל מטרתו היא גיוס תקציבים לטובת המחקר המשותף ופיתוח לימודי תודעה בבתי הספר. כל התומכים יקבלו את ספר הביכורים של מרגלית, "גן עדן זה כאן", שיוצא בהוצאת ידיעות אחרונות ובעצם מעניק את כל סודות השיטה שלב אחר שלב ומאפשר עבודת עומק עצמאית.

לתמיכה היכנסו >>

 

 

אתם לא לבד - באפליקציית איזי ריכזו את כל הארגונים המסייעים בהתמודדות עם מחלת הסרטן: